plusresetminus
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر نتوانتیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که مسیر ایران قرار دارند، ارایه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران می‌شوند و بازگشت به این فرصت برای ما شدنی نیست.
قاسمی: با وضعیت فعلی حمل و نقل، در ترانزیت به جایی نمی‌رسیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، رستم قاسمی در مراسم ورود ٣١٩ ناوگان ریلی بازسازی و بهسازی شده با بیان اینکه ایران در جایگاه ژئوپولیتیکی قرار دارد که اگر هوشمندانه برخورد کنیم از این جایگاه فرصت‌هایی برای حمل و نقل وجود دارد، اظهار داشت: حمل و نقل می‌تواند در GDP و اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار باشد. با توجه به جایگاه ایران و با همین کریدورهای موجود و کریدورهایی تکمیل نشده، می‌توانیم مسیر ترانزیتی کشورها شویم.
وی ادامه داد: با رونق یافتن مسیرهای کریدوری علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، این موضوع از لحاظ مسائل سیاسی در منطقه بسیار حائز اهمیت است. البته برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم که بازگشت به آن ممکن نیست یا بازگشت به آنها بسیار سخت است.
وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه اگر فرصت‌های ترانزیتی غنیمت نشماریم، بازگشت به آنها قابل برگشت نیست، ادامه داد : اگر نتوانتیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که مسیر ایران قرار دارند، ارایه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران می‌شوند و بازگشت به این فرصت برای ما شدنی نیست.
قاسمی گفت: این در حالی است که آمار درآمدهای ترانزیتی کشورهایی که ایران می‌توانست جای آنها را بگیرد و در مسیر ترانزیتی ایران قرار دارند بسیار بالا است و ما به تحول بزرگ و اساسی در حوزه حمل و نقل ریلی نیاز داریم و این روش فعلی ما را به جایی نمی‌رساند و ما به جهش تاریخی در حمل و نقل کشور نیاز داریم .
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : با روش فعلی اگر بخواهیم عملکرد بهتری داشته باشیم در نهایت ساخت سالانه ٨٠ کیلومتر راه‌آهن و آزادراه را به ١٠٠ کیلومتر می‌رسانیم اما این اقدامات، جهش مورد انتظار دولت نیست و ما نیازمند تغییر و تحول جدی در حمل و نقل هستیم و با اعتبارات دولتی هم به این تحول دست پیدا نمی‌کنیم.
وی با اشاره حمل کانتینر از مبدا هند از مسیر ایران به فلاند، اظهارداشت: کالای کانتینری از هند وارد بندر شهید رجایی می‌شود و از شبکه ریلی از این بندر به رشت می‌رسد و از رشت از طریق حمل و نقل زمینی به آذربایجان تحویل می‌دهیم و کالا از آنجا به فنلاند می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : با همین روند حمل و نقل در ایران این کالا ١٨ روزه از هند به فلاند می‌رسد اما همین بار از مسیر دریای سیاه و سرخ که مسیر عادی این مبدا و مقصد است تا ۴۵ روز و دو ماه در تردد قرار می‌گیرد. بنابراین این برای ایران یک فرصت محسوب می‌شود.
قاسمی با تاکید بر ضرورت ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اظهار داشت: بارها گفته ام که اگر لازم باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را می‌فروشیم تا هزینه‌های مورد نیاز ساخت راه آهن رشت-آستارا به طول ١۶٢ کیلومتر به دست آید. درحال حاضر بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی هم کفاف ساخت این پروژه ریلی را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: ساخت راه آهن چابهار و اتصال آن به سرخس و تکمیل راه آهن گرمسار و اینچه برون که ایران را به کشورهای قفقاز متصل می‌کند از اولویت‌های کشور است. امروز کشورهای جنوبی در همسایه ایران پیشنهادهای قابل تاملی برای اتصال به شبکه ریلی کشورمان داده‌اند. هفته گذشته قراردادی با کشورهای حوزه قفقاز برای سفارش حمل ١٠ میلیون تن کالا منعقد کردیم و ترکمنی‌ها هم پیشنهاداتی داده‌اند و درباره مسائل ترانزیتی به زودی سفری به ترکیه خواهیم داشت.
وزیر راه ‌و شهرسازی با اشاره به ترانزیت ریلی گفت: در صنعت ریلی در حال حاضر هم در حوزه سرعت، هم زیرساخت و هم ناوگان شرایط خوبی نداریم و در بحث توسعه حمل و نقل هم توسعه ما بر حمل و نقل ریلی است. البته در کشورمان امروز توانمندی‌های خوبی در ساخت واگن و لوکوموتیو داریم.
وی افزود: ظرفیت صنعت معدن در کشورمان می‌طلبد که ناوگان باری را تقویت کنیم و سیاست ما هم دولت‌گرایی نیست و حمایت از بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcj.metfuqemtsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما