plusresetminus
درپی تصمیم اشتباه وزارت صمت در خصوص نظارت به قرعه کشی خودروسازان، پس از دو روز از ابلاغ دستور چهار محصول پژو ۲۰۷، دنا پلاس، کوییک پلاس و جک اس ۵ در بازار گران و خودروسازان با بحران مواجه شدند.
سامانه فاطمی امین کلید توربو قیمت خودرو شد؟/خواص سامانه خودرویی صمت را شبانه هک نکنند!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، دولت در صنعت و بازار خودرو به صورت مستقیم و البته علنی طی یک هفته گذشته دخالت کرده است. دخالتی که نظام فروش و توزیع خودرو متناسب با نیاز بازار را با ادعای شفافیت به تنگنای بحران کشیده است. سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت و سایر معاونین آن نسبت به کمبود عرضه خودرو در بازار آگاه هستند، اما با اتخاذ سیاست اشتباه فروش و متمرکز کردن آن در یک سامانه تحت نظارت، نه تنها گرانی ایجاد شد، بلکه عملکرد نهاد ها و سازمان های متبوعش در قرعه کشی خودروسازان را نفی کرده است. سیدرضا فاطمی امین برای صنعت خودرو باید سیاستگذار به جای فروشنده باشد شاید وزارت صمت به جای ایجاد سایت متمرکز برای فروش و ممانعت از عرضه خودرو به بازار، بهتر بود بحث واردات را به طور جدی پیگیری می کرد.
اگر چه ممکن است این اقدام در آینده موقتی و تا حدودی جلو تخصیص حق السهم برخی افراد ذینفوذ را در بازار خودرو بگیرد. اما عملا پیام دیگری نیز دارد. در واقع متمرکز شدن سیستم قرعه کشی از سوی وزارت صمت عمق بیشتر دولتی بودن شرکت های خودرو سازی را گوشزد می کند که به رقم واگذاری سهام به شرکت های تودر تو ادعای خصوصی بودن می کنند.
تجربه نفوذهای شبانه به سامانه های مرتبط با خودرو در وزارت صمت دولت قبل و ایجاد رانت های بزرگتر نشان می دهد که دولت هر دخالتی در این بازارها کرده و ادعایی را مطرح کرده عملا یا محقق نشده و یا برعکس آن در جامعه رویت شده است و از همه بدتر روند افزایش قیمت خودرو را بیشتر کرده ، است . گویی دولت متخصص طراحی روش ها وکلیدهای توربو برای سرعت بخشی به قیمت خودرو است!
در ادامه قیمت برخی از خودروها که ناشی از تصمیم وزارت صمت گران شدند را بررسی می کنیم: 
۲۰۷ دنده ای گران شد
پژو ۲۰۷ هاچ بک یکی از خودروهای محبوب در بازار داخل کشور است، این خودرو از ابتدا هفته جاری با توجه به دستور وزارت صمت برای عدم عرضه محصول به بازار، رشد قیمت ۵ میلیون تومانی را در نسخه صفر کیلومتر تجربه کرده است. این خودرو تا آخرین روزکاری هفته گذشته با بها ۴۱۰ میلیون تومان معامله می شد، امروز بها آن به بیشتر از ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است. ظاهرا علاوه بر وزیر صمت، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به تولید متناسب با نیاز مقصر است. 
دنا پلاس دنده ای ۵ میلیون گران شد
دنا یکی از سدان های پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو است که در سال های اخیر مشتریان بیشتر برای کسب سود آن را خریداری کردند. عدم عرضه و تقاضا صحیح سبب شده که این خودرو با تصمیم دولت گران تر شود. این خودرو هفته گذشته با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد که اکنون به قیمت ۴۳۵ میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است. افزایش بها پنج میلیونی این خودرو نشان می دهد که بازار هر روز نسبت به گذشته با افزایش بها همراه است. 
کوییک ارزان یا گران؟
گروه خودروسازی سایپا در زمان عرضه کوییک به بازار مدعی تولید ارزان ترین خودرو اتوماتیک ایران بود. اکنون قیمت این محصول از برخی از محصولات اتوماتیک در بازار گران تر است. تصمیم غیر منطقی وزارت صمت سبب شد که این محصول در هفته جاری گران تر شود. کوییک اتوماتیک پلاس هفته گذشته ۳۳۰ میلیون تومان قیمت داشت که هفته جاری به بها ۳۳۵ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان می دهد که این خودرو در هفته جاری گران تر نیز خواهد شد. 
جک اس ۵ رشد ۵ میلیون قیمت
جک یکی از محصولات پر فروش شرکت کرمان خودرو است، پارامترهای بازار نشان می دهد که این خودرو در یک ماه گذشته شیب آرام افزایش قیمت را طی کرده است. اما این محصول با نامه وزارت صمت در خصوص دخالت در فروش خودروسازان خصوصی، از هفته گذشته تاکنون رشد قیمتی ۵ میلیون تومانی داشته است. جک اس ۵ با موتور دولیتری هفته گذشته با بها ۸۷۵ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما اکنون به قیمت ۸۸۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین می توان گفت چینی ها در بازار رکورد دار فروش هستند.
در پایان باید اشاره داشت، سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت با اتخاذ سیاست اشتباه در خصوص نظارت به فروش محصولات خودروسازان، برخلاف وعده کنترل بازار، دچار شکست نسبت به برنامه های مطروحه خود داشت. اگر وزارت صمت سیاست اتخاذ شده را تغییر ندهد به زودی بازار خودرو با بحران جدی مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcb.8bfurhbg0iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما