plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

خیز معاملات مسکن در دی ماه

براساس گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی پایتخت، در دی ماه امسال، متوسط حسابی قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به ۷۷‌ میلیون تومان افزایش یافت.
خیز معاملات مسکن در دی ماه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، معاملات مسکن شهر تهران در اولین ماه از فصل زمستان با خیز معاملاتی و افزایش خفیف قیمت همراه شد. در حالی که هنوز آمار رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران مطابق با روال هر ماه از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است، اما دیروز، مرکز آمار ایران «جزئیات تحولات بازار معاملات مسکن تهران در ماه اول زمستان» را منتشر کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، گزارش مرکز آمار از «تغییرات شاخص هدانیک مسکن» در تهران نشان می‌دهد، همان‌طور که «دنیای اقتصاد» در تاریخ اول بهمن ماه در تحلیل بازار مسکن دی ماه، از «شارژ ارزی معاملات آپارتمان در پایتخت» نوشته بود، اکنون این رشد معاملات خرید آپارتمان در داده‌های رسمی خود را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز آمار، حجم خرید آپارتمان در تهران در ماه دی نسبت به آذر ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و از حدود ۴۰۰۰ واحد به نزدیک ۴۵۰۰ واحد رسید.
این رشد معاملات خرید مسکن باعث افزایش خفیف قیمت‌ها شد به طوری که شاخص قیمت مسکن که به شکل هدانیک محاسبه می‌شود، در ماه دی ۲.۲ درصد نسبت به آذر افزایش پیدا کرده است. در محاسبه متوسط قیمت مسکن به روش هدانیک، «فاکتور‌های موثر در سنجش بهای آپارتمان‌ها از جمله سن بنا یا موقعیت محله که در سطح قیمت تاثیر می‌گذارد»، حذف می‌شود تا تغییرات قیمت به شکل دقیق‌تر مورد سنجش قرار بگیرد.
«دنیای‌اقتصاد» در گزارشی که با عنوان شارژ ارزی معاملات مسکن در اول بهمن ماه سال‌جاری منتشر کرد، در قالب تحقیقات میدانی و بررسی‌های خود نوشته بود: رشد چشمگیر نرخ دلار در ماه دی، اگرچه توانست باعث افزایش تقاضای خرید غیرمصرفی (سرمایه ای) در بازار مسکن شود، اما روی قیمت فروش، اثر تورمی آنچنانی نداشت بلکه «تخفیف ها» را از قیمت پیشنهادی حذف کرد. اکنون افزایش ۲ درصدی قیمت مسکن در فاصله دی تا بهمن، مشخص می‌کند «عواملی در درون بازار مسکن از جمله سطح بالای قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان و همچنین قدرت پایین حتی تقاضای سرمایه‌ای ملک» سرعت اثرگذاری رشد قیمت دلار بر قیمت مسکن را گرفته است.
البته، قیمت مسکن دی در شرایطی افزایشی شده که طی دو فصل تابستان و پاییز، قیمت‌ها ماه به ماه کاهش خفیف را تجربه کرده بود و این، خود یک هشدار برای سیاستگذار از بابت «ضرورت تنظیم بازار ارز» برای جلوگیری از «اثر روانی آن روی بازار مسکن» باید محسوب شود. براساس گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی پایتخت، در دی ماه امسال متوسط حسابی قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به ۷۷‌ میلیون تومان افزایش یافت. تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن شهر تهران نیز در این گزارش ۴۶.۵ درصد اعلام شده است.
در جدول زیر میانگین وزنی قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران که در گزارش روز گذشته مرکز آمار درج شده بود، آمده است. میانگین وزنی قیمت هر مترمربع مسکن، مربوط به بازه زمانی دی ماه، که در این جدول به تفکیک مناطق ۲۲ گانه پایتخت منتشر شده است از حاصل تقسیم مجموع ارزش آپارتمان‌های معامله شده در ماه اول زمستان امسال بر مجموع مساحت این آپارتمان‌ها محاسبه شده است.
خیز معاملات مسکن در دی ماه
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.xehfuqeiysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما