plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

نباید از اتصال راه‌آهن غرب به عراق غفلت کرد

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی گفت: خط ریلی شلمچه-بصره برای ترانزیت بار و انتقال زوار مغتنم است اما با توجه‌به درصد عبور زوار سالانه اربعین از مرزهای غربی، نباید از تسریع راه‌آهن غرب به شبکه عراق غفلت کرد.
نباید از اتصال راه‌آهن غرب به عراق غفلت کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، تا کنون مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده بود.
با رفع این مشکلات، آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه-بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شد؛ همان زمان رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند. در نهایت نیز هفته گذشته عملیات اجرایی این مسیر ریلی آغاز شد.
در این راستا عباس قربانعلی‌بیک -کارشناس حمل‌ونقل ریلی- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: راه‌آهن شلمچه- بصره نزدیک‌ترین مسیر اتصال شبکه خطوط ریلی دو کشور ایران و عراق است و از سال‌ها پیش مورد توجه بوده اما مانع اصلی آن لزوم احداث پل متحرک برای عبور از رودخانه شرق بصره بوده که پرهزینه و زمان‌بر است.
وی ادامه داد: هرچند این اتصال دو شبکه ریلی برای ترانزیت بار و انتقال زوار عتبات عالیات مغتنم است اما با توجه به درصد عبور زوار سالانه اربعین از مرزهای غربی، ضمن پیگیری این امر نباید از تسریع راه‌آهن غرب به شبکه عراق غفلت کرد.
این کارشناس حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: به‌ویژه رساندن مسافر و بار به جنوب از گلوگاه راه‌آهن لرستان خود مانع دیگری است که نباید آنها را کم‌اهمیت دانست.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcf.xdeiw6dc1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما