plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

خانه صمت ایران هم به صف مخالفان تفکیک وزارت صمت پیوست

رئیس خانه صمت ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار عدم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.
خانه صمت ایران هم به صف مخالفان تفکیک وزارت صمت پیوست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک،  عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صمت ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار عدم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.
در این نامه آمده است: با توجه به اینکه جنابعالی به زودی مبادرت به معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به محضر مجلس شورای اسلامی خواهید فرمود و در خصوص این امر مهم در حال بررسی و انتخاب بهترین گزینه احتمالی می‌باشید، استدعا دارد از وزیر آینده بخواهید که علاوه بر شرح وظایف و مأموریت آن وزارتخانه استراتژیک، موارد ذیل را به طور ویژه مورد توجه و اقدام قرار دهد:
۱. کوچک و چابک سازی بدنه وزارتخانه و تسهیل فرآیندها و رفع موانع اداری و تطویل رسیدگی به امور اداری و اجرایی فعالان اقتصادی
۲. واگذاری تصدی‌های قابل واگذاری وزارتخانه وفق تأکیدات قانونی به بخش غیر دولتی و به ویژه تشکل‌های فراگیر این بخش (لازم به توضیح است بخشی از این اقدام قبلاً با تعامل و همکاری وزارت صمت و خانه صمت آغاز و نتایج مثبت و رضایت بخشی حاصل گردیده است.)
۳. خصوصی‌سازی واقعی شرکت‌های تحت مدیریت این وزارتخانه به نحوی که مدیریت این شرکت‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار و مداخله مدیران دولتی در اداره آن‌ها خاتمه یافته یا به حداقل برسد.
۴. با بهره مندی از پشتیبانی و حمایت شخص جنابعالی و با بازبینی عملکرد مدیران وزارتخانه، بدون اعتنا به فشارها و تحمیل‌های احتمالی خارج از وزارتخانه، افراد فاقد شایستگی لازم را با متخصصین شایسته و با تجربه جایگزین نماید.
۵. اهتمام به نهایی کردن تدوین راهبرد توسعه صنعتی – اقتصادی بلند مدت کشور با دقت و سرعت بالا ظرف شش ماه و تقدیم به محضر جنابعالی و هیأت دولت
۶. بهره‌مندی از خواسته‌ها و نظرات و تقویت جایگاه تشکل‌های تخصصی و فراگیر بخش خصوصی به عنوان رویه جاری وزارتخانه
۷. اطلاع رسانی شفاف و به موقع و همگانی داده‌ها و مقررات و بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز فعالان اقتصادی
۸. فراهم‌سازی و تسهیل فعالانه امکان توسعه روابط تجاری با سایر کشور
در ادامه ضمن توصیه به توقف تفکیک این وزارتخانه و با توجه به اینکه اهم مشکلات فعالان اقتصادی تحت پوشش این وزارتخانه (تولیدکنندگان و بازرگانان)، ریشه در اقتصاد کلان، عملکرد سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سیستم بانکی و برخی قوانین و مقررات دارد و سال هاست که این وزارتخانه به دلیل انتظار عمومی به وجود آمده مسبب و موجب مشکلات اقتصادی کشور شناخته شده و مورد بازخواست قرار گرفته و دستخوش تغییرات مکرر و پیاپی بوده، مستدعی است تدبیر بفرمائید که با شایسته‌گزینی مدیران ارشد این وزارتخانه از یک سو و تبیین عمومی شرح وظایف و مسئولیت‌های سایر بخش‌های مدیریتی کشور از سوی دیگر، هم ساختار و سازمان این وزارتخانه به سامان و آرامش دست یابد هم دیگر بخش‌ها در خصوص مسئولیت‌پذیری نتایج و آثار منفی و مثبت فعل و ترک فعل خود بر بخش اقتصاد و دسترنج بخش خصوصی متوجه و پاسخگو گردند.
چنانچه سیاست دولت بر تفکیک بخش بازرگانی داخلی از وظایف وزارت صمت است، استدعا و توصیه می‌نمائیم که وظایف مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی نیز به وزارتخانه جدید محول شده و امور مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی نیز مانند گذشته از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به وزارت صمت جدید اعاده شود.
این نامه خطاب به روئسای کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار ارسال شده است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcd.f092yt0n9a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما