plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

تاسیس پارک علم وفناوری خودرو در دستور کار قرار گرفت

در راستای توسعه دانش‌بنیان‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایران‌خودرو تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری تاسیس پارک علم و فناوری خودرو را امضا کردند.
تاسیس پارک علم وفناوری خودرو در دستور کار قرار گرفت
چندی پیش علی خیرالدین- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری - در همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن تاکید بر ضروری خواندن تاسیس پارک علم و فناوری خودرو، اعلام کرد: در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶٧٠٠ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود داد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما این است که  نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد کنیم. راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، حمایت از ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری در کشور است. خودروسازان جهان بطور متوسط بالغ بر شش درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند اما خودروسازان ما در این زمینه فعال نیستند.  
در این رابطه اما مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- ضمن اعلام آمادگی این گروه صنعتی برای اختصاص مکانی در زیرمجموعه‌های خود در غرب کشور به پارک تخصصی علم و فناوری خودرو، از ترسیم اهدافی در این این زمینه با کمک شرکت‌های دانش بنیان خبر داد. 
امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری تاسیس پارک علم وفناوری خودرو 
پس از گذشت کمتر از یک ماه از این موضوع، صبح امروز (یکشنبه) در راستای همکاری و توسعه دانش‌بنیان‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایران‌خودرو  تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری امضا کردند. 
منوچهر منطقی-معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت- در جلسه امضای تفاهم‌نامه مذکور، با بیان اینکه تدوین سیاست‌های صنعتی کشور به‌ویژه در موضوع حمل‌ونقل یکی از اقدامات وزارت صمت است، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، پاسخ به نیازهای فناورانه ایران‌خودرو و ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی خودرو از اهداف این تفاهم‌نامه بوده است.
 وی افزود: سیاست‌گذاری ما در حوزه صنعت حمل‌ونقل بر مبنای دانش‌بنیان بودن است؛ بنابراین باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها استفاده کنیم و تفاهم‌نامه امروز نیز بر اساس همین سیاست به امضا رسیده است. تمایل کم سازندگان به ساخت قطعات با فناوری بالا یکی از گلوگاه‌های اصلی در برنامه‌ریزی تولید است و بایستی بتوانیم با ایجاد بسترهای دانشی و فناوری لازم، سازنده را از وجود فناوری بومی برای ساخت آن قطعه مطمئن کنیم، بنابراین به‌منظور افزایش عملکرد تولیدکنندگان و نگاه به آینده، ایجاد پارک علم و فناوری لازم است. 
همچنین مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- نیز در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه سه جانبه، ضمن اشاره به همکاری‌های گذشته ایران‌خودرو و شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: دستیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ قابل توجه در توسعه توانمندی‌ها، سبب افزایش ارتباط با آنان شده است. از سوی دیگر، شکل‌گیری مدیریت مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش در ایران‌خودرو و یکپارچه شدن فعالیت‌های مرتبط با دانش بنیان ها و تجمیع ظرفیت‌ها، سبب استفاده حداکثری از آن‌ها شده است. 
 وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت‌های مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دولت، خاطرنشان کرد: برگزاری همایش شناسایی ظرفیت دانش بنیان‌ها منجربه شکل‌گیری تفاهم‌نامه با این شرکت‌ها شده است که یکی از نتایج تجمیع فعالیت‌های مرتبط با دانش بنیان ها در گروه صنعتی ایران خودرو است، افزود: قطعا با امضای این تفاهم‌نامه و نگاه حمایت‌گرانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین جدیت و تقاضای ایران‌خودرو، حرکت به سمت دانش‌بنیان‌ها، سرعت عمل بیشتری پیدا خواهد کرد. 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: ظرفیت‌های گسترده‌ای در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای انجام طرح‌های تحقیقاتی و تولیدی پیشرفته وجود دارد و قصد ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنعت خودرو، با تاکید بر زمینه فعالیت برق و الکترونیک را تجمیع کرده و از توان آنان در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای بهره مند شویم. با توجه به جوان بودن شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات، حمایت‌های لازم صورت گیرد. یقینا صنایع و به ویژه صنایع خودروسازی، بیشترین بهره‌مندی را از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند داشت.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcg.n9wrak93qpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما