plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

کدام گروه های صنعتی در بورس رشد می کنند؟

برخلاف پیش بینی تحلیل گران که گفته اند کرک اسپرد پالایشیها و سودسازی نمادهای غذایی بالا می رود اما بانک جهانی اعلام کرده نه تنها تقاضا کاهش یافته بلکه کشورها به دنبال افزایش بهره وری و تولید رفته اند.
کدام گروه های صنعتی در بورس رشد می کنند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، روز شنبه گروه دارویی و غذایی متاثر از بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی به چرخه واردات و افزایش قیمت های جهانی با تقاضای بالایی مواجه بودند، این مساله همسو بود با گزارش های بانک جهانی درباره افزایش قیمت کالاها در بازار جهانی که تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاده است و پیش بینی شده با توجه به رشد ۴۲ درصدی قیمت نفت در سال جاری در مقایسه با قیمت نفت در سال گذشته قیمت کامودیتی ها و حمل و نقل و ... هم رشد چشمگیری داشته باشد.
همچنین بانک جهانی پیش بینی کرده قیمت کالاهای دیگر غیر از انرژی که روسیه و اوکراین عمده ترین صادرکننده آن هستند امسال نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰ درصد رشد داشته باشد، هرچند درباره گندم این رشد قیمت تا ۴۰ درصد هم پیش بینی شده است، اما این مساله کاملا وابسته به مدت زمان طولانی شدن جنگ بین این دو کشور است. البته نباید نادیده گرفت که رشد قیمت ها منجر به کاهش تقاضا هم می شود.
همانطوری که بانک جهانی پیش بینی کرده بسیاری از کشورها به دنبال ایجاد بهره وری در مصرف خواهند بود به همین دلیل تقاضا افت خواهد داشت یا برخی شرکت ها محصولاتی جدید رونمایی می کنند که می تواند تقاضا روی کالاهای اصلی را تحت تاثیر قرار دهد.
این تحلیل بانک جهانی می تواند منجر به رکود در بازار محصولات و مشتقات نفتی شود به همین دلیل پیش بینی ها درباره کرک اسپرد نمادهای پالایشی در سال جاری ممکن است تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد و این مغایر با پیش بینی برخی تحلیل گران بازار سرمایه خواهد بود، مگر این که آسیب وارده ناشی از تغییرات اب و هوایی در برزیل و ادامه جنگ روسیه و اوکراین عرضه را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد. آنچنان که فائو از افت قابل تامل کشت گندم زمستانه اوکراین خبر داده است. 
احتمال کاهش تقاضا برای سوخت
از طرف دیگر بانک جهانی پیش بینی کرده کشورها روی بخش کشاورزی تمرکز بیشتری خواهند کرد و با ایجاد بهره وری در تولید عملا میزان کسری عرضه ای که از طرف روسیه و اوکراین قرار بوده اتفاق بیفتد جبران کنند و این موضوع به طور قطع می تواند حکایت از این داشته باشد که صف های خرید سنگین نمادهای کشاورزی در روزهای اخیر نمی تواند نشانه ادامه سودسازی این نمادها باشد و شاید به زودی برخی از آنها با افزایش عرضه سهام و افت ارزش هم مواجه باشند زیرا تضمین کننده ی اصلی رشد سهام وضعیت بنیادی نمادها خواهد بود و عملا اثر خبرهای مربوط به رشد قیمت ها و ... تنها اثری چند روزه بر معاملات سهم خواهد داشت.
البته برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که توجه به تولید وبهره وری در بین کشورها واکنشی طبیعی به کمبود عرضه است به خصوص که اندونزی با سهم ۵۷ درصدی در تولید روغن پالم صادرات خود را متوقف کرده و یا قزاقستان نیز صادرات گندمش را تعلیق کرده بود. با این اوصاف و با حذف ارز ترجیحی، بدیهی است که سود سازی در بازار داخل به مراتب بیشتر از پارسال برای این شرکت ها رقم خواهد خورد.
در سه ماهه نخست سال میلادی ۴ گروه از کالاها رشد زیادی داشته اند که شامل کودها، غلات، انرژی و فلزات است و البته در روزهای اخیر قیمت برخی فلزات در بازار جهانی افت داشته است و با توجه به اینکه انس جهانی طلا هم روندی نزولی گرفته احتمالا این کاهش قیمت ها ادامه دار باشد، هرچند در یک چشم انداز کوتاه مدت ممکن است روندی نوسانی رو به بالا هم داشته باشند اما در هر حالت احتمالا در سطوح پایین تر کف سازی خواهند داشت.
در ۲۳ ماهه گذشته قیمت برخی انواع کود حدود ۲۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و برخی مواد غذایی هم رشدی ۸۰ درصدی داشته اند که از سال ۲۰۰۸ تاکنون این رشد قیمت ها بی سابقه بوده است، به همین دلیل تقاضا برای خرید نمادهای که عرضه کننده ای کود بوده یا مواد غذایی مرتبط با غلات تولید کرده اند رشد قابل ملاحظه ای داشته است، اما با توجه به اینکه این مساله امنیت غذایی جهان را تهدید می کند به نظر می رسد که دولت ها اقدام موثری برای مهار رشد قیمت این کالاها داشته باشند.
از طرف دیگر بانک جهانی با اشاره به گزارش هایی مبنی بر افزایش تولید با کاهش کویید ۱۹ در جهان تاکید کرده است سطح تولید در جهان به زمان قبل از کرونا بر می گردد و این مساله می تواند یک چشم انداز مثبت برای کاهش قیمت برخی کالاها باشد که به دلیل برهم خوردن عرضه و تقاضا با افزایش قیمت روبرو بوده اند. 
رشد قیمت گاز و زغال سنگ
در چند وقت اخیر با توجه به رشد ۳۰ درصدی قیمت گاز، زغال سنگ هم به عنوان یک محصول جایگزین رشد قیمت داشته به همین دلیل برخی نمادهای تولیدکننده زغال سنگ در بورس تهران هم با تقاضای خوبی روبرو شدند و این موضوع روی قیمت برخی تولیدکننده های فلزات که از زغال سنگ یا گاز به عنوان سوخت استفاده می کردند اثر گذاشته و رشدهایی را تجربه کردند هرچند در ایران وضع عوارض بر صادرات محصولات معدنی و فلزی تا حدودی اثر این خبر را کاهش داد و برخی نمادهای این گروه وارد معاملات رنج شدند اما این مساله در بلندمدت نمی تواند ادامه پیدا کند و به طور قطع شاهد رشد تقاضا در این گروه ها هم خواهیم بود.
در حال حاضر بانک مرکزی با تاکید بر این موضوع که افزایش هزینه انرژی منجر به گرانی تولید برخی کالاها همچون محصولات معدنی و فلزی شده است به رشد هزینه فناوری های انرژی های تجدید پذیر هم پرداخته است، زیرا یکی از سیاست های دولت ها برای جایگزین کردن سوخت های فسیلی توسعه انرژی های تجدید پذیر بود به همین دلیل تقاضا برای این فناوری ها هم رشد قابل ملاحظه ای داشته است، به همین دلیل این رویکرد به رشد تورم عمومی دامن زده و سیاست کشورهای توسعه یافته به سمت افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم بوده است. هرچند تقابل کشورهایی همچون چین و آمریکا تا حدودی اثر این سیاست ها را خنثی کرده است.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcc.pqia2bqopla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما