plusresetminus
در شهرهای آلوده باید به انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی توجه کرد تا کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم، همچنین باید سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مد نظر قرار گیرد، لازمه این امر به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تغییر سبد سوخت کشور است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: سبد سوخت کشور باید تغییر کند
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله موضوعات مهم و راهبردی در بخش انرژی کشور است که تاثیر زیادی روی حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، محیط زیست وغیره دارد.
این موضوع هم در اسناد بالادستی کشور مانند برنامه توسعه از اولویت ویژه برخوردار است و هم مستمرا از سوی مقامات عالی نظام به ویژه شخص رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.
مؤثرترین اقدامات برای بهینه‌سازی سوخت
«جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز و زرقان‌ در مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: برای بهینه‌سازی سوخت باید سبد سوختمان را تغییر دهیم و از مصرف سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم. برای تحقق این امر باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد، به عنوان مثال وقتی ما ظرفیت گازی بالایی داریم، چه دلیلی دارد از گازوئیل و بنزین بیشتر استفاده کنیم. گاز باید جایگزین بنزین و گازوئیل شود، انرژی‌های پاک باید جایگزین انرژی‌های حرارتی شود، در شهرهای آلوده باید به انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی توجه کرد تا کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم. همچنین سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و انرژی ژئوترمال (زمین گرمایشی) مدنظر قرار گیرد. به لحاظ هزینه وقتی هزینه تولید برق اتمی خیلی کمتر از برق حرارتی باشد، باید به‌سمت سرمایه‌گذاری‌های اتمی برویم و از این طریق مشکلات کشور را حل کنیم.
راهکار جایگزین گاز به‌جای بنزین
قادری در خصوص بالا بردن میزان مصرف سی‌‌ان‌جی در کشور نیز گفت: وقتی امکان صادرات بنزین و گازوئیل وجود دارد و می‌توان گاز را جایگزین بنزین کرد، باید ایستگاه‌های سی‌ان‌جی را در شهرها و بین شهرها افزایش داد و بخش خصوصی را وارد این حوزه کرد، ورود بخش خصوصی به این حوزه مشکل افزایش ایستگاه‌ها را سریع‌تر حل خواهد کرد.
به همین منظور نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است: وزارت نفت باید از تمام ظرفیت خود برای گسترش ایستگاه‌های سی‌ان‌جی استفاده کند و اگر بنا باشد طرح‌هایی مانند طرح اختصاص سوخت به افراد را دنبال کنیم، باید گاز را به خودروهای عمومی و بنزین را به اشخاص و کد ملی‌ها آنها اختصاص دهیم که هم عدالت اجتماعی و هم مصرف بهینه سوخت را محقق کرده باشیم.
تمرکز بر تولید خودروهای برقی و کم مصرف
جعفر قادری درباره تولید خودروهای برقی و کم مصرف نیز گفت: وقتی ظرفیت تولید خودروهایی با مصرف پایین وجود دارد باید به خودروسازها در این زمینه کمک کرد. ما امکان تولید خودروهای برقی و خودروهای کم مصرف را داریم. اگر نیاز باشد باید در کنار صنعت خودرو قرار بگیریم و کمک کنیم که این تولیدات جدی‌تر دنبال شود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که دانشگاه‌های ما پای کار بیایند. اگر بخشی از عوارض واردات خودرو صرف تحقیق و توسعه شود، می‌توانیم عقب افتادگی‌های فنی‌مان را نیز جبران کنیم.
ضرورت تمرکز بر کاهش مصرف سوخت
این نماینده مجلس گفت: ما باید به هر میزانی که صرفه‌جویی می‌شود به شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی کمک کنیم تا تشویق شوند و مصرف سوختشان را کاهش دهند. اگر این کار صورت بگیرد انگیزه بیشتری برای صرفه‌جویی به وجود می‌آید.
جعفر قادری در خصوص آلودگی هوای کلانشهرها تصریح کرد: اگر خودروهای برقی و گازی جایگزین خودروهای بنزین سوز و گازویل سوز شود، می‌تواند بر آلودگی تهران تاثیر اساسی و کلیدی داشته باشد. در عین حال باید تلاش کنیم، از ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی مانند مترو توسعه دهیم. باید هزینه استفاده از خودروهای شخصی را اضافه کنیم و هزینه استفاده حمل و نقل عمومی را رایگان کنیم. اگر از طرفی افراد به سوی حمل نقل عمومی ترغیب شوند و از طرف دیگر حمل و نقل عمومی با سوخت‌های غیر آلاینده مجهز باشد می‌توان آلایندگی را کنترل کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان در گفتگو با «نور نیوز» تاکید کرد که این موضوع از جمله مطالبات جدی مردم و مجلس از دولت سیزدهم است و مجلس تمام توان خود را برای کمک به دولت برای اجرایی‌سازی این موضوع به‌کار خواهد گرفت.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcc.pqia2bqs1la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما