plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
برای نخستین بار محقق شد

افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه به بیش از 3 میلیارد دلار

به گفته قائم‌مقام اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در سال جاری میلادی حجم تجارت بین دو کشور برای اولین بار در طول روابط دو کشور به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده که بخش اعظم این حجم از مبادلات تجاری به محصولات کشاورزی دو کشور اختصاص دارد.
افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه به بیش از 3 میلیارد دلار
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در سفر کاری به روسیه با کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه ملاقات و گزارشی پیرامون اقدامات بازرگانی مشترک دو کشور درزمینه تجارت ارائه داد.
بررسی راهکارهای گسترش تجارت
در این دیدار راهکارهای گسترش تجارت دو کشور، ایجاد زیرساخت‌های مشترک تجاری و رفع موانع تجاری و همچنین گسترش همکاری بین اتاق‌های بازرگانی‌ها استان‌ها و مناطق دو کشور موردبررسی قرار گرفت.
بررسی رفع ممنوعیت واردات فلفل از ایران به روسیه اخیراً موجب شد تا هیئتی از ایران در رابطه با افزایش سطح همکاری‌های تجاری به روسیه اعزام شوند.
هیئت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و مقامات اتاق بازرگانی و صنعت روسیه دیدار و در خصوص رفع ممنوعیت واردات فلفل از ایران و گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور گفتگو کردند.
جایگاه محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در بازار روسیه
معاون وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با اشاره به حجم تولید و کیفیت بسیار بالای محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که توانسته، جایگاه خوبی در بازار روسیه کسب کند خواستار مساعدت و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای رفع موانع شد.
ولادیمیر پادالکا، قائم‌مقام اتاق بازرگانی و صنعت روسیه نیز در این دیدارها با اشاره به اینکه در سال‌جاری میلادی حجم تجارت بین دو کشور برای اولین بار در طول روابط دو کشور به بیش از سه میلیارد دلار رسیده است، اظهار کرد: بخش اعظم این حجم از مبادلات تجاری به محصولات کشاورزی دو کشور اختصاص دارد.
پادالکا با تشکر از حضور هیئت عالی‌رتبه ایرانی در مسکو، گفت: اطمینان دارم که ممنوعیت موقتی موجود به‌سرعت رفع خواهد شد.
هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز که به دعوت رسمی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف روسیه در رأس هیئتی از تجار و بازرگانان ایرانی هفته گذشته وارد شهر ساراتف مرکز استان ساراتف روسیه شده بود نیز در این سفر با سفیر ایران در روسیه در شهر مسکو دیدار کرد.
تیزهوش تابان در سفر کاری به روسیه در نشست کاری که سرگی میرونف، رئیس مرکز حمایت از صادرات استان ساراتف، خانم یلیزاوتا نچایفسکایا معاون وزیر توسعه اقتصادی ساراتف، آقای آلکسی آنتونوف رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف و تعدادی از بازرگانان و تولیدکنندگان استان ساراتف نیز حضور داشتند، گفت: ایران و روسیه روابط تاریخی دارند، اسناد و مدارک نشان می‌دهند که استان‌های شمالی ایران و مناطق جنوبی روسیه 400 سال پیش روابط تجاری‌ داشته‌اند که این روابط دارای نوساناتی بوده ولی درمجموع روبه‌جلو است.
به گفته وی در شرایط حساس کنونی که کشور ما تحت تحریم ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته، رابطه‌ خوبی با دو کشور بزرگ و دوست روسیه و چین داریم و در حال گسترش زیرساخت‌ها برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این دو کشور هستیم.
حفظ مبادلات تجاری در اوج پاندمی کرونا
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به عمق ارتباط حسنه ایران و روسیه افزود: در شروع همه‌گیری ویروس کرونا اکثر کشورهای همسایه مرز خود را با ایران بستند، اما کشور روسیه حتی یک ساعت هم‌مرز خود را بر روی کامیون‌های ما تعطیل نکرد و در آن دوران سخت نه‌تنها حجم تجارت بین ایران و روسیه کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش چشمگیری نیز داشت که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور ایران و روسیه است.
به اذعان وی ساراتف برای ایران استان مهمی است و حضور هیئت تجاری ایران در ساراتف نشان از اراده طرفین برای توسعه روابط دارد.
ایران و روسیه دارای تجارت بیش از یک‌صد سال سابقه با یکدیگر هستند و در این میان گیلان و آستراخان روسیه نقش مهمی در توسعه این تجارت داشته‌اند و هم‌اکنون با توجه به اینکه 300 تاجر ایرانی در آستراخان روسیه زندگی می‌کنند و این شهر جنوبی روسیه برای تجارت ایران مهم است، اتاق بازرگانی گیلان نیز در آستراخان روسیه دارای ساختمان تجاری بانام سرای تجاری ایرانیان، برای معرفی کالاهای تولیدی ایرانی است.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcf.jd0iw6dyegiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما