بررسی لایحه بودجه 1401 حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم با اتخاذ رویکرد افزایشی در درآمدها و در پیش گرفتن مسیر کاهشی در هزینهها، در پی انتشار حداقلی اوراق (بدون احتساب تعهدات مربوط به تسویه بدهی دولت قبل) برای جلوگیری از آثار سوء آن بر اقتصاد کشور است.


موضوع دیگر به تملک داراییهای مالی مربوط است که به تسویه بدهیهای مالی دولت اشاره دارد. بدهیهای عمده دولت مربوط به پرداخت سود و اصل پول اوراق مشارکت فروخته شده در سالهای قبل، تسویه اصل و سود وامهای داخلی و خارجی و تعهدات مالیسالهای قبل است. چنانچه از جدول بودجه 1400 مشخص است دولت باید تا پایان سال بیش از 182 هزار میلیارد تومان از بدهیهای مالی گذشته، از جمله اوراق منتشر شده و سود آنها را تسویه کند.
بر همین اساس دولت قبل تا تاریخ 31 شهریورماه 1400 از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری ۱۸ هفته عرضه اوراق بدهی در مجموع معادل 124 هزار و 245 میلیارد تومان شامل ۴۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان به صورت عرضه نقدی و 81 هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی تامین مالی انجام داده است.
به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه 1401 بدون کسری بسته شده است. از آنجایی که بودجه بدون کسری بسته شده است، میتوان پیش بینی کرد که رویکرد اصلی در انتشار اوراق معطوف به تسویه اوراق فروخته شده قبلی است. براساس محاسبات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از لایحه بودجه 1401 دولت سیزدهم در سال آینده باید حدود 150 هزار میلیارد تومان اوراق و وام را تسویه کند.
هرچند دولت امکان انتشار اوراق بیشتر، در صورت عدم تحقق درآمدهای نفتی را در نظر گرفته است، اما رویکرد کاهشی انتشار اوراق دستکم از دو جهت آثار مثبتی در پی خواهد داشت؛ نخست اینکه روند افزایشی بدهیهای دولت کندتر میشود؛ دوم، فعالان بازار سرمایه که یکی از مهمترین بازارهای کشور بوده و جمعیتی میلیونی را در خود جای داده است میتوانند از بابت اثرات منفی انتشار اوراق بر این بازار، نگرانی کمتری داشته باشند.



