plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
یک کارشناس مسائل سیاسی خواستار شد

کمیته تحقیق و تفحص از «ایمیدرو» تشکیل شود

یک کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از عدم شفافیت های مالی در ایمیدرو گفت: نمایندگان مجلس به منظور شفاف‌سازی درآمدهای حاصل از معادن، واریزی این درآمدها و هزینه‌کرد آنها به تفکیک نهادها، ارگان‌ها و افراد، کمیته تحقیق و تفحص از ایمیدرو تشکیل دهند.
کمیته تحقیق و تفحص از «ایمیدرو» تشکیل شود
«حبیب الله گل‌محمدی»،‌ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک اظهار داشت: سازمان «ایمیدرو» معادن کشور را بعنوان ثروت‌های ملی و خدادادی در اختیار دارد که بر اساس نص قانون اساسی، باید این ثروت‌ها بین آحاد مردم تقسیم و توزیع شود اما در این زمینه حقوق مردم نقض می شود.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در حقوق اسلامی از این منابع معدنی تحت عنوان «انفال» یاد شده و باید تمام آحاد جامعه از آن بهره‌مند شوند، گلایه کرد که چرا این منابع سرشار در دسترس گروهی خاص از جامعه قرار دارد.
گل‌محمدی افزود: ایمیدرو در حال حاضر دارای شرکت‌های متعددی است‌، از جمله شرکت‌هایی که در حوزه معادن فعالیت می‌کنند، لذا در ایمیدرو ما با هیئت‌های مدیره‌ متعدد و مسائل خاصی از جمله گردش‌های کلان مالی مواجه هستیم.
وی افزود: سازمان ایمیدرو چندین سال دارای گردش مالی کلان بوده و با وجود این گردش مالی بالا و کلان، اما ملت ایران از هیچ یک از عواید آن منتفع نشده‌اند، متأسفانه تاکنون دولت‌هایی که در کشور روی کار آمده اند، به سازمان ایمیدرو و شرکت‌های تابعه به عنوان دارایی شخصی نگاه کرده و نه تنها اقدام به بهره برداری و دست‌اندازی بر معادن و ثروت‌های ملی کشور کردند، بلکه در موارد متعددی مشاهده شده که معادن را به نام خود ثبت کرده‌اند.
گل‌محمدی در ادامه با گلایه از کم کاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم اقدام جهت شفاف‌سازی فعالیت‌های سازمان ایمیدرو، گفت: نمایندگان مجلس در خصوص فعالیت معادن کشور، از جمله شفاف‌سازی درآمدهای حاصل از معادن، واریزی این درآمدها و هزینه‌کرد آنها به تفکیک نهادها، ارگان‌ها و افراد باید کمیته تحقیق و تفحص راه اندازی کنند.   
این کارشناس در ادامه صحبت های خود انتقاد کرد که مجلس و دولت سازمان ایمیدرو را به جولانگاه حضور آشنایان و وابستگان خود تبدیل کرده اند. این در حالی است که جایگاه مردم و اندیشه و تفکر اسلامی و نخبگان در جامعه‌ ما مشخص نیست، در جایی که باید داماد فلان مقام یا فرزند و آشنای فلان مسئول بود تا در شرکت‌های تابعه به ایمیدرو مشغول به کار شد، جایی برای مردم باقی می‌ماند.
وی با اشاره به بحث «انقلابی واقعی» و «انقلابی کاذب» تأکید کرد: بر این باورم‌ انقلابی واقعی کسی است که در خدمت مردم باشد و عواید حاصله از ثروت‌های ملی را صرف مردم کند، پست‌ها و مسئولیت‌ها را به جوانان نخبه کشور بدهد، نه اینکه به محض تصدی مقام و منصبی به تقسیم پست‌ها و سمت‌ها بین دوستان و آشنایان خود مبادرت کند.
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه سازمان ایمیدرو به عنوان یکی از گلوگاه‌های اقتصادی کشور است و موارد مشابه آن در کشور کم نیستند، تصریح کرد:‌ موضوع شفاف‌سازی فعالیت‌، عملکرد و درآمدها نه تنها ایمیدرو بلکه باید همه شرکت‌ها، سازمان‌ها و هلدینگ‌ها را دربرگیرد.
گل‌محمدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف کمیسیون‌ صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص در وضعیت معادن کشور مانند گل‌گهر،‌ صبا نور و غیره است، خاطر نشان کرد: نمایندگانی که توان عمل به وظایف محوله از جمله تحقیق و تفحص در وضعیت معادن کشور را ندارند، نباید کرسی‌ نمایندگی ملت را اشغال کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است، موضوع تحقیق و تفحص در خصوص وضعیت معادن کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که باید هیأت رئیسه مجلس و شخص رئیس مجلس وارد عمل شود.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اظهارات فوق هشداری برای مسئولان غیرانقلابی است تا راه و عملکرد خود را در قبال مردم اصلاح کنند، افزود: در صورت لزوم و در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی در بیانیه گام دوم انقلاب که «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، مقام معظم رهبری به تفصیل به آن اشاره داشتند، فهرست مسئولان و مقامات ذی‌نفع در این قضیه را رسانه‌ای خواهیم کرد، کسانی که به نام انقلاب منافع ملی کشور را تاراج و غارت می‌کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون سرنخ تمام منابع ملی و ثروت‌های کشور به یک مافیای دولتی و مقام مسئول منتهی می‌شود که خود را منتسب به انقلاب و اسلام می‌داند، گفت: هیچ‌گاه راه انقلاب و راه شهدا چنین نبوده و ما باید به راه واقعی و درست انقلاب و شهدا بازگردیم، به خصوص شهدا که سرتا پا از خودگذشتگی و ایثار بودند.
گل‌محمدی با اشاره به فقر و تورمی که بسیاری از دهک‌های جامعه را درگیر خود کرده، تأکید کرد: تنها کافی است، در همین حوزه‌ی معادن و ثروت‌های ملی شفاف‌سازی شود و عواید آن بین مردم توزیع شود، آنگاه خواهیم دید میانگین‌ فقر و تورم چقدر کاهش خواهد یافت.
وی با تأکید بر اینکه «مردم‌گرایی» شعار اصلی دولت سیزدهم بود،‌ نسبت به کمرنگ شدن این شعار با گذشت چند ماه از تشکیل این دولت هشدار داد و گفت:‌ رئیس جمهور نسبت به روی کار آمدن مسئولانی که دغدغه‌ مردم را ندارند، هوشیار باشد، چراکه چنین افرادی برای انقلاب خطر محسوب می‌شوند و سازمان ایمیدرو از آن دست ارگان‌ها و نهادهایی است که باید به دست افراد مسئول و دلسوز سپرده شود.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که به اختصار «ایمیدرو» نامیده می‌شود، شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران است. ایمیدرو دارای 8 شرکت اصلی و 55 شرکت عملیاتی در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcg.z9xrak9wzpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

محمد
عالی
محمد ملکشاهی بیرانوند
سلام وعرض ادب،جناب آقای دکتر گلمحمدی دغدغه‌های مردم را عنوان کردند،بسیار عالی بود.
محمد ماسوری
بسیار عالی جناب دکتر
ای جانم دکتر لیاقتت بیشتر از وزیر شدنه
این دولت به مردانی همچون شما نیاز داره
سلام
آقای گلمحمدی آنچه راکه دراسلام ناب محمدی عنوان شده بیان کردند امید است که نمایندگان مجلس پیگیر باشند که یک تعداد قلیلی استفاده نکنند به نفع همه احاد ملت باشد
مجتبی روشنی
با سلام و عرض ادب
بسیار عالی و کارشناسی شده بود
کارشناس سیاسی چه ربطی به مسایل اقتصادی داره
مجتبی واحدی عضو هیات علمی دانشگاه
به نظر حقیر آقای دکتر گل محمدی به راستی راه آرمانی و واقعی انقلاب اسلامی ایران را در این مقاله نشان دادند ، امیدوارم مسئولین محترم به مسیر اصلی انقلاب بازگردند
این اظهارات ناشی از بی اطلاعی محض دارد
گلمحمدی عزیز همیشه خوب صحبت کرده
ولی پستی نمیدن بهت برادر
خودتو خسته نکن
سلام و عرض ادب
آقای دکتر واقعا حرف دل مردم را زدید بسیار عالی
موفق و سربلند باشید.
احسان
فارغ از انقلابی بودن صحبتها، حقایق را بیان میدارد و صحیح هست. با تسامح و تساهل نباید با موضوعاتی که ریشه در سرنوشت اقتصادی ملت دارد برخورد شود.
درود بر اقای دکتر گل محمدی. به نکته کلیدی اشاره داشتند امیدواریم حق به حقدار برسه.
امید بهروزی
سلام... انشالله در صندلی ریاست ایمیدرو ببینمتون و انشاالله دست نفوذ و مافیا در شرکت های فولادی کشور مثل فولاد خوزستان قطع کنید