plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

مبادله کالا در مرزهای تجاری ایران و اقلیم کردستان ادامه دارد

رییس اتاق بازرگانی تهران و نماینده اقلیم کردستان عراق در دیدار با یکدیگر بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری تاکید کردند.
مبادله کالا در مرزهای تجاری ایران و اقلیم کردستان ادامه دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران و نماینده اقلیم کردستان عراق در دیدار با یکدیگر بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری تاکید کردند و با توجه به اینکه عراق دومین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، از ضرورت همکاری نزدیک‌تر و گسترده‌تر سخن گفتند. رئیس اتاق تهران در این دیدار آمادگی این اتاق برای پذیرش هیأت‌های تجاری و اعزام یک هیأت تجاری از فعالان اقتصادی به این اقلیم را اعلام کرد.
در دیدار نماینده اقلیم کردستان عراق با رئیس اتاق بازرگانی تهران، دو طرف با تاکید بر ضرورت تنش‌زدایی در مناسبات سیاسی میان ایران و اقلیم کردستان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک را موجب پایداری در آینده روابط دانستند.
در این دیدار که روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه در دفتر ریاست اتاق تهران برگزار شد، پیشنهاد اعزام یک هیأت تجاری در همراهی با اتاق بازرگانی تهران و اتاق‌های بازرگانی استان‌های غربی به اقلیم کردستان و همچنین آمادگی پذیرش از یک هیأت اقتصادی از این منطقه، برای اعلام حسن‌نیت در بهبود مناسبات اقتصادی دو طرف از سوی مسؤولان اتاق تهران مطرح شد.
بر اساس اعلام اتاق تهران، در این دیدار، محمود نجفی‌عرب رئیس اتاق تهران، با اشاره به اینکه عراق دومین شریک تجاری ایران است و تجارت و مبادلات بازرگانی ایران با این کشور، عمدتاً از طریق اقلیم کردستان صورت می‌گیرد، تصریح کرد که در دور تازه مناسبات و همکاری‌ها، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک باید در دستورکار قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه پیشنهاد اعزام یک هیأت تجاری از اتاق تهران به اربیل یا سلیمانیه، به عنوان هیأت دوستی و حسن‌نیت از سوی این اتاق به وزارت امور خارجه ایران ارائه شده‌است، یادآور شد که اتاق بازرگانی تهران آماده پذیرایی از هیأت‌های تجاری اقلیم کردستان است.
مبادله کالا در مرزهای تجاری ادامه دارد
ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان، نیز در این دیدار با بیان اینکه مقامات حکومت اقلیم کردستان بر حفظ و تقویت روابط این منطقه با ایران در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، تاکید دارند، تصریح کرد که با رفع اشکالات و سوءتفاهم‌های پیش‌آمده، زمینه برای توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف فراهم است و اقلیم کردستان می‌تواند هم‌پیمان استراتژیک ایران در تمامی حوزه‌ها باشد.
وی سپس به اتفاقات اخیر و همچنین اطلاعیه اتاق بازرگانی اربیل مبنی بر تحریم کالاهای ایرانی در بازار اقلیم کردستان، اشاره کرد و گفت: به‌رغم صدور این اطلاعیه از سوی اتاق اربیل، مبادلات کالایی در مرزهای تجاری ایران و اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد و معتقدیم که دو طرف باید با سعه‌صدر و عبور از فضای متشنج رخ‌داده، علاوه بر حفظ همکاری‌های اقتصادی، در مسیر توسعه این روابط گام بردارند.
سبقت ترکیه از ایران در بازار عراق
دباغ با اشاره به اینکه بازار جنوب عراق و منطقه عرب‌نشین این کشور، از طریق اقلیم کردستان و محصولات و کالاهای وارداتی از ایران تأمین می‌شود به این نکته اشاره کرد که در صورت کمبود محصولات و کالاهای مصرفی در منطقه اقلیم کردستان، تجار و بازرگانان ترکیه فعالیت خود در این بازار را تشدید می‌کنند و این اتفاق به نفع شرکت‌ها و تجار ایرانی نیست.
نماینده اقلیم کردستان سپس با یادآوری اینکه تا سال ۲۰۰۲ میلادی، نزدیک به ۴۵۰ شرکت ایرانی در سلیمانیه ثبت شده بود و ترکیه کمتر از ۱۰۰ شرکت در این منطقه ثبت کرده بود، تصریح کرد که در حال حاضر بیش از ۲ هزار شرکت ترکیه‌ای در سلیمانیه و اقلیم کردستان ثبت شده و به فعالیت مشغول هستند در حالی که از شرکت‌های ایرانی کمتر از ۱۵۰ شرکت در این منطقه باقی مانده است.
دباغ سپس با تاکید بر اینکه نگاه ترکیه به اقلیم کردستان، اقتصادی است، یادآور شد که تجارت پیله‌وری ایران با اقلیم کردستان باید به تجارت رسمی تبدیل شود و توافق‌نامه‌هایی که طی سال‌های اخیر میان استان‌های مرزی ایران و اتاق‌های بازرگانی مستقر در این منطقه با اقلیم کردستان منعقد شده، عملیاتی شود.
تشکیل شرکت مدیریت صادرات ویژه اقلیم کردستان
در این جلسه، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز، با تاکید دوباره به اینکه اتاق تهران به منظور اعلام حسن‌نیت و احیای روابط میان ایران و اقلیم کردستان، آماده اعزام یا پذیرش هیأت تجاری میان دو طرف است، پیشنهاد تشکیل شرکت مدیریت صادرات ویژه بازار اقلیم کردستان که اعضا و سهامداران آن نیز شرکت‌های معتبر از دو طرف باشند، را مطرح کرد و یادآور شد که در صورت موافقت و همکاری اتاق بازرگانی اقلیم کردستان و دیگر اتاق‌های این منطقه، این شرکت مدیریت صادرات را با هدف توسعه تجارت دوطرفه می‌توان طی سال آینده خورشیدی راه‌اندازی کرد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcg.y9yrak9twpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما