plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸

صادرات خدمات فنی و مهندسیِ صنعت آب و برق به 50 کشور جهان

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت متخصصان داخلی صنعت آب و برق در شرکت‌های مهندسی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق کشورمان، به مقصد بیش از پنجاه کشور جهان، در حال انجام است.
صادرات خدمات فنی و مهندسیِ صنعت آب و برق به 50 کشور جهان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست خبری که صبح امروز ۱۴ بهمن به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از مشارکت مردم در طرح های مدیریت مصرف عنوان کرد: کشور ما در صنعت برق و در صنعت آب از ۱۰۰ درصد وابستگی به ۱۰۰ درصد خودکفایی رسیده است و بسیاری از کشورهای جهان از خدمات فنی مهندسی جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند می‌شوند.
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت متخصصان صنعت آب و برق در شرکت‌های مهندسی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق به مقصد بیش از پنجاه کشور جهان، در حال انجام است.
وی افزود: بلندترین سد جهان با ارتفاع ۳۳۰ متر و نیروگاهی به ظرفیت ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات که بیش از ۱۴ میلیارد متر مکعب ظرفیت مخازن دارد در تاجیکستان واقع شده و این سد توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است.
محرابیان با اشاره به اینکه در صنعت آب و برق مسیر درخشانی پیموده شده است، بیان کرد: در پروژه‌های سازه‌ای و عمرانی در حوزه برق شامل احداث نیروگاه طی مدت اخیر بالغ بر ۷۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و در بخش آب نیز سرمایه‌گذاری به ۳۶۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وزیر نیرو گفت: بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از طرح‌های وزارت نیرو به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه در چهارمین سال خشک قرار داریم، اظهار کرد: در میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال ۳۰ درصد عقب‌تر هستیم با این حال تدابیری برای مدیریت شرایط با اتکا به تجربه گذشته اندیشیده شده و با همراهی مردم شرایط قابل مدیریت است‌.
محرابیان با اشاره به مسیر وزارت نیرو در ۳۰ ماه گذشته گفت: در ابتدای دولت، هدفگذاری شده بود در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، 700 میلیون مترمکعب به ظرفیت اضافه شود که تا امروز با تحقق 163 درصدی برنامه، 1144 میلیون مترمکعب به ظرفیت آبرسانی شهری و تصفیه آب شرب شهری افزوده شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه هدفگذاری شده بود که 30 سد با مجموع ظرفیت مخزن 5.4 میلیارد مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد،گفت: تا امروز 21 سد با حجم مخزن 3.9 میلیارد مترمکعب آبگیری و افتتاح شده که بیش از 70 درصد برنامه محقق شده است‌‌.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به طرح جهاد آبرسانی بیان کرد: مطابق برنامه عرضه شده به مجلس شورای اسلامی، میزان برخورداری از آب لوله کشی بهداشتی و شرب در جمعیت روستایی به عدد 90 درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق 60 درصدی، به 86.81 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: در بخش برق هدفگذاری شده بود که 10 هزار مگاوات نیروگاه تحت مدیریت و قرارداد وزارت نیرو احداث شود که تا امروز از این رقم، 8 هزار مگاوات به شبکه سنکرون شده است.
محرابیان در خصوص برنامه‌های احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنایع گفت: امروز شاهد شروع 6400 مگاوات ساخت نیروگاه در بخش صنایع هستیم که تا امروز 4 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است و فرایند سکنرون با سرعت به پیش می‌رود.
وی افزود: در خصوص احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیازمند یک جراحی افتصادی بودیم تا احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بدون یارانه دولتی، اقتصادی کنیم که این جراحی اقتصادی به خوبی انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث 11 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هستیم.
وی افزود: به زودی یک ساختگاه 1000 مگاواتی برای سرمایه گذاری ارائه خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه از حدود ۷۵ هزار مگاوات تقاضای مصرف برق در اوج تابستان حدود  ۳۰ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، گفت: با کسر این تقاضا در هشت ماه از سال امکان صادرات فراهم است.
محرابیان به صادرات برق تجدیدپذیر هم اشاره کرد و گفت: طبق آیین‌نامه‌ای که اخیرا مصوب شده، درنظر گرفتیم که در هشت ماه سال امکان صادرات وجود داشته باشد و بخش خصوصی می‌تواند این موضوع را امکان پذیر کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو و یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند، تاکید کرد: در کشورهای اطراف امکان صادرات برق به صورت روزانه نیز فراهم است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.
وی در تشریح توسعه زیرساخت تبادل برق میان ایران و کشورهای همسایه گفت: اخیرا دو و سه خط را افتتاح کردیم؛ یک خط برای پاکستان و یک خط بین ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسیده که از طریق پست بک‌توبک تامین ۶۰۰ مگاوات برق را فراهم کرده است.
وزیر نیرو در بیان اینکه این خط می‌تواند عکس عمل کند، یعنی در زمان نیاز برق وارد کنیم، گفت: تجدیدپذیرها از طریق تابلوی سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلی به فروش می‌رسانند و در هشت ماه دیگر سال امکان صادرات برق دارند.
محرابیان با ابراز امیدواری نسبت به رهاسازی حقآبه کشورمان از روز هیرمند با توجه به بارش های اخیر، گفت: پیگیری این موضوع همچنان در اولویت وزارت نیرو است و متولیان این حوزه بر تمامی جوانب مسئله تمرکز کرده‌اند.
وزیر نیرو با استناد به معاهده بین المللی ۱۳۵۱ گفت: حقابه حق ایران بوده و رهاسازی آن ضروری است، بر این اساس اجرای این حق آبه اختیاری نیست بلکه براساس معاهده بین المللی یک الزام است.
وزیر نیرو اضافه کرد: پیگیری این موضوع حق مسلم ایران است و ما در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.‌ با توصیفات، بارش‌های اخیر سبب رهاسازی حق آبه ما شود و اگر نشد براساس قوانین بین المللی پیگیری جدی خواهیم کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه نباید مصرف آب و برق توسط مشترکان پرمصرف فشاری بر دیگر مشترکان بگذارد، گفت: برداشت یارانه آب و برق برای مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگو، به صورت مرحله ای در حال اجرا است و در دو سال اخیر نیز در همین مسیر حرکت کرد‌ه‌ایم.
وی ادامه داد: برای رفع ناترازی انرژی هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو برنامه‌هایی دارند که این برنامه را داریم که به زودی درخواست‌های پشتیبانی از سایر بخش‌های دولتی را برای رفع ناترازی‌ها به هیئت دولت ارائه می‌کنیم.
محرابیان با اشاره به برنامه دولت برای رفع ناترازی برق، گفت: برنامه ما در رفع ناترازی همان برنامه‌ای است که ارائه کرده بودیم و با اقداماتی که انجام شده و انجام می‌شود، ناترازی برق کم اثر شده و به مرور رفع می‌شود.
وزیر نیرو در بیان امار نیروگاه سازی طی دولت‌های گذشته گفت: در دولت‌های هفتم و هشتم 60 درصد به ظرفیت تولید برق کشور ، در دولت های نهم و دهم 68 درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 23 درصد افزوده شده که در خصوص کاهش محسوس این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، یک طرح تحقیق و تفحص فنی، توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به پروژه آب ژرف در سیستان و بلوچستان گفت: مطالعات در این زمینه صورت گرفته و تکمیل این پروژه به ویژه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
محرابیان در تشریح طرح انتقال آب به استان اصفهان گفت: مقرر شده 400 میلیون مترمکعب در سال برای تأمین آب صنایع اصفهان از دریا تأمین شود که فاز اول آب برای تأمین 70 میلیون مترمکعب به زودی به بهره برداری می‌رسد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.vehfuqexxsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما