plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

کاهش واردات گندم در ده ماهه نخست ۱۴۰۲

آمار گمرک نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱ میلیارد دلار گندم معمولی وارد کشور شده است.
کاهش واردات گندم در ده ماهه نخست ۱۴۰۲
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، در سال جاری ۱ میلیون دلار هزینه صرف واردات گندم شده است. این میزان هزینه نسبت به سال قبل ۳۵.۶ درصد کاهش یافته است. با این حال بررسی چهار ساله نشان می‌دهد هزینه واردات هر کیلوگرم گندم در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
به گزارش اکوایران، سازمان گمرک جزئیات آمار واردات ۲۰ قلم کالای اساسی را در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۲ منتشر کرد. یکی از کالا‌های اساسی گندم است که به دلیل نقش محوری که در تامین غذای جمعیت کشور ایفا می‌کند تامین آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
آمار گمرک نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱ میلیارد دلار گندم معمولی وارد کشور شده است. در این گزارش تغییرات ارزش دلاری واردات گندم و حجم واردات آن در چهار سال اخیر بررسی شده است.
کاهش واردات گندم در ده ماهه نخست ۱۴۰۲
کاهش ارزش دلاری واردات گندم معمولی
گندم برای کشور ما و به طور کلی اغلب کشور‌های جهان محصولی استراتژیک به شمار می‌رود. به طوری که یکی از اهداف دولت‌ها در سال‌های اخیر خودکفایی در تولید این کالا بوده است. دولت اعلام کرده که مطابق آمار‌ها کشور سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز دارد. با این حال در اغلب سال‌ها بخشی از تامین گندم کشور نیازمند واردات بوده است.
گندم در انواع مختلفی وارد کشور می‌شود. یکی از انواع مهم آن که سهم زیادی را به خود تخصیص می‌دهد گندم معمولی است. بررسی چهار ساله نشان می‌دهد ارزش واردات گندم معمولی در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و به یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار رسید.
با این حال در دو سال اخیر واردات گندم کاهش یافت و در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱ میلیون دلار رسید که نسبت به ارزش واردات در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با ۳۵.۶ درصد کاهش همراه بود. این یعنی ارز کمتری صرف واردات گندم شده است که هم می‌تواند به معنای افزایش تولید داخلی گندم باشد و هم افزایش نرخ ارز و ترجیح دولت برای کاهش واردات.
کاهش ارزش واردات گندم در حالی است که واردات هر کیلوگرم از آن برای کشور گران‌تر شده است.
افزایش هزینه واردات هر کیلوگرم گندم در سال‌های اخیر
حجم واردات گندم در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است. با این حال داده‌ها تا سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهند که ارزش هر کیلوگرم گندم وارد شده به کشور در سال‌های اخیر بالا رفته و این یعنی واردات گندم برای کشور هزینه بیشتری داشته است.
مطابق این آمار‌ها در سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۷۷ هزار تن گندم معمولی به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار وارد کشور شده است؛ بنابراین سرانه ارزش هر کیلوگرم گندم معمولی در این سال ۰.۲۷ دلار بوده است. اما این سرانه در سال ۱۴۰۰ به ۰.۳۴ دلار و در سال ۱۴۰۱ به ۰.۴۴ دلار رسیده است.
علت‌های افزایش هزینه سرانه واردات گندم می‌تواند متفاوت باشد. اما افزایش نرخ ارز، کاهش تولید در کشور‌های تولیدکننده و افزایش هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های تولید یکی از این دلایل می‌تواند باشد. همچنین در مورد پیامد‌های افزایش هزینه واردات این کالای اساسی نیز باید گفت که می‌تواند موجب افزایش هزینه کالا‌های وابسته به گندم مانند نان و شیرینی و همچنین افزایش تکیه سیاست‌گذاران بر تولید داخلی شود.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcc.4qoa2bq1sla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما