plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

افت قیمت دلار در وقت اضافه

رئیس‌کل بانک مرکزی وضعیت بازار ارز در سال پیش‌رو را بهتر از سال جاری پیش‌بینی و اضافه کرد که نوسانات بازار غیر‌رسمی زود‌گذر است. تحلیلگران معتقدند که این سیگنال‌ها در کنار تخصیص ارز از جمله اقدامات بانک مرکزی جهت مقابله با انتظارات تورمی است.
افت قیمت دلار در وقت اضافه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، در حالی که نرخ شاخص‌های ارزی در بازار روز چهارشنبه گذشته در حال افزایش بود، در بازار فردایی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه دمای بازار ارز کاهش یافت. بازار ارز در روز چهارشنبه به روند مثبت جدید خود ادامه داد و قیمت شاخص‌های ارزی رشد چشمگیری را در این روز ثبت کردند، اما در فضای نیمه‌تعطیل معاملات روز‌های پنج‌شنبه و جمعه بخشی از این رشد قیمت‌ها جبران شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، تحلیلگران بر این باورند که با وجود نیرو‌های افزایشی چشمگیر در بازار، بانک مرکزی سعی دارد با بازارسازی از شدت این رشد قیمت‌ها بکاهد و شرایط بازار را کنترل کند.
افت قیمت دلار در وقت اضافه
اظهارنظر‌های مقامات مسوول به گونه‌ای است که با انتظارات تورمی و سیگنال‌های منفی موجود در جامعه مقابله شود.
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی کشور در روز‌های اخیر از وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور سخن گفت. او همچنین در حاشیه سفر هیات دولت به ترکیه از «منابع ارزی خوب» ایران در ترکیه سخن به میان آورد و از تمایل بانک مرکزی به استفاده از این منابع سخن گفت. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی بازار روز چهارشنبه با حدود ۸۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. همچنین سکه طلا نیز در این روز با رشد قیمتی ۳۰۰ هزار تومانی در رقم ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.
وضعیت مطلوب ذخایر ارزی؟
رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارنظر‌های جدید خود چندباری از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور سخن به میان آورده است. فرزین در نشستی که در روز‌های میانی هفته گذشته صورت گرفت، ضمن ارائه ارقامی در رابطه با میزان تامین ارز در سال جاری گفت: «از ابتدای سال تا پایان روز دوم بهمن ماه سال جاری ۵۷ میلیارد دلار برای صنایع و واردات کالا و خدمات تامین ارز صورت گرفته است. همچنین برای صنعت خودرو ۶ میلیارد دلار تامین ارز در سال جاری انجام شده که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است و طی همین مدت کوتاه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارز بابت واردات خودرو تخصیص داده شده، چراکه منابع کافی در اختیار داشته‌ایم. مجموع این اعداد به خوبی نشانگر وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور است.» او همچنین در رابطه با بازار اسکناس افزود: «در خصوص خرید و فروش اسکناس نیز در بسیاری از روز‌ها میزان خرید اسکناس بیشتر از میزان فروش اسکناس بوده و تراز مثبت در این زمینه در بسیاری از روز‌ها به ثبت رسیده است.»
علاوه بر این اظهارنظر‌ها، رئیس‌کل بانک مرکزی وضعیت بازار ارز در سال پیش‌رو را بهتر از سال جاری پیش‌بینی و اضافه کرد که نوسانات بازار غیر‌رسمی زود‌گذر است. تحلیلگران معتقدند که این سیگنال‌ها در کنار تخصیص ارز از جمله اقدامات بانک مرکزی جهت مقابله با انتظارات تورمی است. به عقیده این افراد هرچند عمده تقاضای ارزی کشور در معاملات رسمی برطرف شود، نمی‌توان از تاثیر چشمگیر معاملات غیررسمی بر جهت‌دهی به بازار سخن نگفت. نرخ اسکناس نقدی غیر‌رسمی با نوسانات خود به بازار کشور سیگنال می‌دهد. در هفته‌های اخیر نیز مجموعه‌ای از اخبار منفی و ریسک‌های سیاسی در کنار حضور تقاضا‌های آخر سال در بازار، سبب شده نوسان شاخص‌های ارزی در بازار غیررسمی شدت بیشتری بگیرد. این عوامل کاهشی در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته سبب شد نرخ دلار آزاد به نیمه نخست کانال ۵۵ هزار تومانی برسد. یورو نیز در بازار روز چهارشنبه با رشد قیمتی هزار و ۱۵۰ تومانی در رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. همچنین اسکناس پوند در تاریخ ذکر شده هزار و ۴۵۰ تومان گران‌تر از روز پیشین در رقم ۷۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdch.znwt23nxxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما