plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

۹۰ درصد صید تن ماهیان در ایران سنتی است

رییس موسسه تحقیقات شیلات گفت: ۹۰ درصد صید تن ماهیان در کشور با روش گوش‌گیر انجام می‌شود که امیدواریم با اهتمام سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی به‌مرور صیدهای با بهره‌وری بالاتر جایگزین شود.
۹۰ درصد صید تن ماهیان در ایران سنتی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، محمود بهمنی رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران در همایش ماهیگیری مسئولانه اظهارداشت: در آب‌های جنوبی کشور، بیشترین صید تن ماهیان از آب‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، و به مقادیر کمتر در آب‌های استان‌های بوشهر و خوزستان انجام می‌شود. 
وی افزود: در حال حاضر90 درصد صید تن ماهیان در کشور با روش گوش‌گیر انجام می‌شود که امیدواریم با اهتمام سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی به‌مرور صیدهای با بهره‌وری بالاتر جایگزین شود.
بهمنی گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند IOTC به‌کارگیری تورهای گوش‌گیر بالاتر از 2.5 کیلومتر در آب‌های آزاد، استفاده از شناورهای بالاتر از 24متر در کل اقیانوس هند و آب‌های زیر 24 متر فعال در آب‌های آزاد ممنوع است.
وی افزود: بر این اساس همچنین صید گونه تن زرد باله برای شناورهای پرساینر و گوش‌گیر ممنوع است.
* بخش عمده تن ماهیان کنسرو می‌شود 
بهمنی با اشاره به تقسیم بازار جهانی تن ماهیان به محصولات کنسروی و غیر کنسروی  بیان کرد: در کشور 92 درصد تن ماهیان کنسرو می‌شوند و ضایعات و زائدات این ماهیان با قیمت بسیار نازل به کارخانه‌های تولید پودر ماهی فرستاده می‌شود.
وی گفت: برای کاهش ضایعات، تشویق همکاری میان تولیدکنندگان، انجام حمایت‌های فنی و تکنولوژی از کارخانه ها در دستور کار است.
بهمنی با اشاره به این موضوع که میزان صادرات محصولات مختلف تن ماهیان رشد قابل‌توجهی داشته است گفت: در حال حاضر 136کارخانه تولید کنسرو ماهی در کشور وجود دارد که بازار رسمی محصولات فرآوری شده تون ماهیان را در اختیار دارند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت:از چالش های مهم صنعت تن ماهیان در کشور میتوان به کاهش ذخایر آنها ، ارزش‌افزوده پایین در این صنعت، میزان بالای صید غیرقانونی و گزارش نشده، میزان بالای صید ضمنی سایر گونه‌ها و راهبردهای ضعیف مدیریتی است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcd.50n2yt0xoa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما