plusresetminus
بعد از مدتها کش و قوس میان دولت و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، انتخابات مجدد اتاق ایران برگزار شد و بالاخره صمد حسن‌زاده با ۲۰۸ رای رئیس اتاق بازرگانی ایران جایگزین سلاح ورزی شد.معماری که گفته می شود کاندیدای مورد حمایت سلاح‌ورزی بوده نتوانست رئیس اتاق شود.
درب اتاق بازرگانی به روی حسن زاده باز شد/جایگزین سلاح ورزی در اتاق بازرگانی کیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، دیروز اول بهمن ماه (یکشنبه) انتخابات مجدد ریاست اتاق بازرگانی ایران در هشتمین جلسه هیئت نمایندگان دور دهم اتاق ایران، بعد از هفت ماه اختلاف دولت و بخش خصوصی بر سر انتخابات دور دهم اتاق، برگزار شد و «صمد حسن‌زاده» مدیرعامل گروه صنعتی کاشی تبریز و نایب‌رئیس سوم اتاق با 208 رأی هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، به عنوان رئیس جدید اتاق ایران انتخاب شد.
ماجرای پرحاشیه انتخابات ۲۸ خرداد اتاق بازرگانی چه بود؟
نخستین خبر برکناری سلاح ورزی را ایرنا یک هفته بعد از انتخابات منتشر کرد و مدعی شد که سلاح‌ورزی از ریاست اتاق بازرگانی کنار رفت.
ایرنا اعلام کرد «پس از انتخاب سلاح‌ورزی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران،‌ اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد مراجع امنیتی صلاحیت او را تأیید نکرده بودند اما اتاق بازرگانی با اقدام غیرقانونی، سلاح‌ورزی را در لیست نامزدهای ریاست اتاق قرار داده بود».
در طرف مقابل، سلاح ورزی که نخستین توئیت خود بعد از ریاست اتاق بازرگانی را با این مصرع «فصل رقابت گذشت، وقت مودت رسید» شروع کرده بود، در واکنش به این خبر ایرنا نوشت: «دوستان متعددی می گویند که ایرنا خبری زده با این مضمون که سلاح ورزی برکنار یا استعفا داده است. ضمن تکذیب موضوع، به نظر می رسه یا خبرگزاری رسمی دولت هک شده، یا بازیچه افراد شده، شاید هم مثل دفعات قبل نهایتا خبر را از خروجی خود حذف کند».
در همین راستا، روسای اتاق‌های سراسر کشور هم در بیانیه‌ای، از منتخبان خود در هیئت رئیسه اتاق ایران حمایت و بر صیانت از آرای بخش خصوصی تأکید کردند.
اما «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به وزیر صنعت، انتخابات اتاق بازرگانی ایران را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که بررسی‌های اولیه حاکی از وجود ایرادات و تخلفات اساسی منجر به احراز عدم صحت انتخابات در سطح ملی و استانی است.
پورابراهیمی در این نامه اضافه کرد: مصوبه این کمیسیون در خصوص غیرقانونی بودن انتخابات اتاق ایران به قوه قضائیه ارجاع شده است.
این نامه می‌افزاید: برخی تخلفات شامل ترک فعل اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران منجر به بروز تخلفات گسترده در این انتخابات شده است؛ همچنین شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی به درخواست نهادهای ذی ربط برای بررسی این انتخابات ترتیب اثر نداده است.
درب اتاق بازرگانی به روی حسن زاده باز شد/ جایگزین سلاح ورزی در اتاق بازرگانی کیست؟
ادعای مخالفان سلاح‌ورزی چه بود؟
مخالفان ریاست سلاح‌ورزی در اتاق بازرگانی ایران، می گویند که مقام امنیتی حسب مقررات در دهمین روز کاری پس از ارسال نامه انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، در پاسخی مکتوب اکثر لیست اعلامی را تأیید کرده و تنها درباره حسین سلاح‌ورزی ضمن عدم تأیید بیان کرده درباره ایشان متعاقباً اظهار نظر خواهد کرد.
پس از آن و در روز ۲۴ خردادماه یعنی سه روز مانده به انتخاب هیئت رئیسه اتاق، نامه صریح وزارت اطلاعات در مورد آقای سلاح‌ورزی ـ تنها نامزد تأیید نشده در نامه قبل ـ مبنی بر عدم تأیید صلاحیت او ارسال می‌شود.
در روز انتخابات هم بار دیگر یکی از مسئولان امنیتی به شکل حضوری موضوع عدم تأیید سلاح‌ورزی را به وی ابلاغ و تأکید می‌کند، صلاحیت او برای نامزدی ریاست اتاق ایران تأیید نشده است.
علی‌رغم مکاتبات، اعلام‌ها و ابلاغ‌های مکرر متأسفانه سلاح‌ورزی در یک روند غیرقانونی در انتخابات ریاست اتاق شرکت کرده و به عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب می‌شود.
ادعای موافقان سلاح ورزی چه بود؟
موافقان ریاست سلاح ورزی در اتاق بازرگانی ایران، میگویند بر اساس آیین‌نامه داخلی اتاق بازرگانی در خصوص تشکیل و نحوه فعالیت هیئت رئیسه نمایندگان اتاق ایران، انجمن نظارت  اسامی نامزدهای عضویت در انتخابات را طی نامه‌ای به وزارت اطلاعات اعلام و نظر کتبی آن را اخذ و ملاک اقدام قرار می‌دهد.
بر این اساس، عدم اعلام نظر مکتوب وزارت اطلاعات ظرف مدت ۱۰ روز کاری از زمان استعلام به منزله موافقت تلقی می‌‌شود.
تعیین تکلیف انتخابات پر حاشیه اتاق بازرگانی؛ انتخابات باید تکرار شود
بالاخره دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق ایران در ابلاغیه‌ای که روز یکشنبه 7 آبان ماه جاری صادر شد، صورتجلسه مصوبه شورای مذکور را به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای اجرا ابلاغ کرده است.
بر اساس این مصوبه که به امضای اکثریت اعضای شورا رسیده است، اتاق ایران مکلف شده است در راستای اجرای مصوبه مذکور، اقدامات لازم را برای برگزاری مجدد انتخابات با قید فوریت به انجام رسانده و نتیجه را به دبیرخانه منعکس کند.
انتخابات جدید اتاق بازرگانی برگزار شد
به دستور دولت سیزدهم، این انتخابات برای انتخاب رییس جدید، امروز یکم بهمن ماه 1402، دوباره پس از یک جدال  7 ماهه بین اتاق و دولت‌ برگزار شد.
در جریان برگزاری این انتخابات، از بین ۲۱ نفر، داوطلب تایید‌صلاحیت‌شده، ۱۷ نفر انصراف دادند و در نهایت کاندیدهای نهایی صمد حسن‌زاده، احد عظیم‌زاده، مجتبی غیابی و فرج‌الله معماری بودند که رقابت برای کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران بین آن‌ها انجام شد.
در نهایت، صمد حسن زاده، با کسب ۲۰۸ رای، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران در دور دهم انتخاب شد.
گفتنی است، در این انتخابات، از ۴۹۸ عضو هیات نمایندگان، ۴۱۳ نفر رای دادند.
از بین چهار کاندیدا، صمد حسن‌زاده ۲۰۸ رای، فرج‌الله معماری ۱۸۱ رای، احد عظیم‌زاده ۱۵ رای و مجتبی غیابی پنج رای کسب کردند و سه رای نیز باطله بود.
با توجه به اینکه صمد حسن‌زاده پیش از این، عضو هیات رئیسه بود، در ادامه انتخابات دیگری برای عضو جایگزین او در هیات رئیسه برگزار خواهد شد.
گفتنی است سلاح ورزی امروز با صدور بیانیه‌ای از فرج‌الله معماری یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست اتاق بازرگانی حمایت کرده و خواستار انتخاب وی به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی شده بود! 
 رئیس جدید اتاق بازرگانی کیست؟
صمد حسن زاده متولد سال 1322 در تبریز است که مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم در رشته بازرگانی دارد. وی 25 سال سابقه مدیریتی در شرکت کاشی تبریز را داشته و در مجموع 34 سال سابقه مدیریتی دارد. صمد حسن زاده به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی کاشی تبریز، عناوینی چون چهره ملی حوزه صنعت و کارآفرینی و دریافت جایزه برترین رهبر کسب‌وکار در خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیا را در کارنامه خود دارد.
مدیر نمونه کیفیت فرآورده‌های تولیدی سال ۱۳۸۲، مدیر نمونه در حوزه ارتقاء بهره‌وری و اشتغال سال ۱۳۸۷، پیشکسوت نمونه کشور سال ۱۳۹۰، کارآفرین نمونه استاندارد و توسعه منابع توسعه در سال ۱۳۹۳و دریافت جایزه برترین رهبر کسب‌وکار در صنعت تولید کاشی و سرامیک در منطقه خاورمیانه شمال آفریقا و آسیا در سال ۱۳۹۵ از مهمترین افتخارات وی بوده است.
با این حال اعضای اتاق بازرگانی رقیب فرد مورد حمایت سلاح‌ورزی یعنی صمد حسن‌زاده را به ریاست این اتاق برگزیدند! 
صمد حسن‌زاده رئیس جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرده بود که در دوره جدید اتاق بازرگانی تمام تلاش خود را به کار می‌بندد که رابطه اتاق بازرگانی با دولت ترمیم شود.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcg.n9yrak9xypr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما