plusresetminus
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی از انعقاد ۳۶۰ قرارداد سرمایه‌گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر تجاری کشور خبر داد.
انعقاد ۳۶۰ قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در بنادر کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر روند سازمان بنادر و دریانوردی در شفاف‌سازی واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ذی‌نفعان اقتصادی در بنادر کشور، گفت: سازمان بنادر سالیان متمادی است در چارچوب قوانین و مقررات، نسبت به واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و حمایت و پشتیبانی از آن‌ها اقدام می‌کند و نزدیک به سه دهه در این زمینه، سابقه فعالیت دارد.
ایجاد ظرفیت‌های بسیار مناسب در بنادر کشور توسط بخش خصوصی
وی با بیان اینکه تا کنون افزون بر ۳۶۰ قرارداد سرمایه‌گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر تجاری کشور منعقد شده است، عنوان‌کرد: در همین راستا ظرفیت‌های عملیاتی زیرساختی و روساختی بسیار مناسبی توسط بخش غیردولتی در بنادر کشور ایجاد شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای تجاری مناسب نیازمند درک مشترک و تسهیل رویه انعقاد قرارداد در فضای رقابتی و شفاف است و تا کنون سازمان بنادر و دریانوردی از ابزارهای قانونی در این راستا به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است.
وی ادامه داد: در دهه نخست فعالیت سازمان بنادر به منظور جذب سرمایه گذاران بخش غیردولتی، به دلیل وجود منابع بسیار زیاد فرصت‌ها و اراضی، واگذاری امور تصدی‌گری با حداقل اسناد و فرآیندها انجام می‌شد و از سال ۷۰ قراردادهای سرمایه‌گذاری با بخش غیردولتی به امضا رسید و حتی بهره‌برداری از برخی قراردادهای مذکور طی سالیان گذشته به اتمام رسیده و مالکیت آن‌ها به سازمان بنادر و دریانوردی منتقل شده است.
به گفته یداللهی، سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه فعالیت خود و زمانی که مسیر هموار شد و ساختار مناسب را شکل داد، در زمینه جذب سرمایه‌گذار و واگذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش غیردولتی، ساختاری با عنوان فرآیند جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر کشور تعریف کرد.
وی توضیح داد: در این ساختار، نگاه حاکم این بود که بنادر در بخش‌هایی که دارای فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی هستند، فضای مذاکره در چارچوب قوانین مربوطه را ایجاد کنند و سرمایه‌گذاری از طریق بخش غیردولتی انجام شود که همین اتفاق رخ داد و فضای مناسبی در حوزه زیرساخت توسط بخش غیردولتی ایجاد شد.
این مسئول با بیان اینکه کشورهای خارجی و پیشران در حوزه جذب سرمایه‌گذار در بنادر نیز با همین رویه پیش رفته‌اند، اظهار کرد: در طول زمان هرچه فرصت‌های واگذاری اراضی محدودتر شد، تلاش شد از منابع محدود استفاده بهینه شود و بهترین متقاضیان و فعالان اقتصادی جهت سرمایه گذاری و جذب بار با استراتژی توسعه دریا محور انتخاب شوند.
بخش خصوصی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه سازمان بنادر از سال ۱۴۰۰ بازنگری در فرایندهای جذب سرمایه‌گذار را در دستور کار قرار دارد، گفت: در سال ۱۴۰۱، هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی فرآیند جذب سرمایه‌گذار با نگاه شفاف‌سازی حداکثری و بهره‌مندی از فضای مزایده‌ای و فراخوان‌های عمومی را به عنوان اولویت تعریف کرد.
یداللهی خاطرنشان کرد: نگاه سازمان بنادر و دریانوردی در برهه کنونی ایجاد شفاف‌سازی حداکثری و بهره‌گیری بهینه از سرمایه‌گذارانی است که نه فقط سرمایه‌گذار هستند، بلکه توانایی جذب بار را نیز دارند، بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی بر شاخص‌های مزایده محور تاکید و سعی در جذب ذی‌نفعانی از بخش خصوصی دارد که علاوه بر سرمایه‌گذاری بتوانند به عنوان صاحب کالا، بهای تمام شده را با حداقل قیمت در اختیار مصرف کننده نهایی قرار دهند.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcg.y9yrak9zupr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما