plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

۸ بانک در دستور اصلاح و انحلال قرار گرفتند

رئیس جمهور در اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی گفت: بانک‌ها و موسساتی که اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته اند، فورا تعیین تکلیف شوند.
۸ بانک در دستور اصلاح و انحلال قرار گرفتند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوردراجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی گفت: چند بانک و موسسه مالی در کشور از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته اند، که پرونده این‌ها باید سریعا تعیین تکلیف شود.
 در فروردین ۱۴۰۲ رئیس جمهور گفت: یکسری از بانک‌ها و موسسات خصوصی و غیر خصوصی هستند که این‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند و اضافه برداشتشان باعث پایه پولی و افزایش نقدینگی می‌شود و در نتیجه باعث برهم خوردن نظامات اقتصادی هستند. این باید در یک زمان محدود از بانک مرکزی پایان پذیرد و وضعیت این موسسات هم مشخص شود.
محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در اریبهشت ۱۴۰۲ گفت: بانکی هست دو سال، سه سال ناترازاست. این بانک دیگه تراز نمی‌شود وقتی تراز نشود باید به سمت رزولیشن برود.
وی در ۲۱ آذر ۱۴۰۲ گفته بود: ۲۱۰ همت برای این که کفایت سرمایه، دربانک‌های خصوصی داشته باشیم. کمبود سرمایه بانک‌های خصوصی و دولتی درمجموع در حدود ۵۷۰ همت است.
محمدرضا فرزین گفت: ما نزدیک به ۸ بانک را در حال حاضربرنامه اصلاح دادیم و اگر نتوانند اصلاحات لازم را انجام بدهند، قطعا باید برویم سراغ استفاده از ماده ۳۹ یا انحلال بانک.
محمد جواد شریف زاده معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد گفت: درسال ۱۳۹۸ بانک مرکزی اختیارویژه‌ای را از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درخواست کرد تا چند بانک ناتراز را تعیین تکلیف کند که یکی از این موسسات موسسه نور بود. متاسفانه درآن دوره بانک مرکزی این تصور را داشت که با گذاشتن هیئت سرپرستی درموسسه نور می‌تواند این موسسه را احیا کند. به همین جهت چندسال زمان از دست رفت و موسسه نور نه تنها احیا نشد، بلکه ناترازی‌های موسسه نوربه شکل اضافه برداشت ازمنابع بانک مرکزی افزایش پیدا کرد.
برخورد با بانک‌های ناترازماموریتی است که پیش از این هم رئیس جمهور بار‌ها بر آن تاکید داشته است. صحبت از بانکی‌هایی است که ناترازی آن‌ها صحبت دیروز و امروز نیست. ناترازی که انباشت آن درسال‌های گذشته اصلاح آن را نیازمند چند صدهزار میلیارد تومان کرده است. وعده‌ای که اجرایی شدن آن در ۹ مهر ۱۴۰۲ با انحلال موسسه اعتباری توسعه و ادغام موسسه نوردر بانک ملی زیر نظر بانک مرکزی آغاز شد. مسیری که بانک مرکزی در آغاز آن قرار دارد و تاخیردر برخورد با این بانک‌ها هزینه‌های اصلاح رابیشتر خواهد کرد. رییس جمهور هم سرعت بخشیدن در برخورد با بانک‌های ناتراز را از مدیران بانک مرکزی مطالبه کرد بانک‌هایی که تنها یکی از آن‌ها در فصل بهار امسال بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcf.jd1iw6dxygiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما