plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

۱۹۰ هزار میلیارد تومان؛ طلب راکد بانک‌ها

میزان مطالبات غیر جاری شبکه بانکی یا همان طلب راکد بانک‌ها در پایان فصل پاییز سال گذشته به 190 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به فصل تابستان همان سال 7 درصد و نسبت به پاییز سال 98 حدود 13 درصد رشد کرده است.
۱۹۰ هزار میلیارد تومان؛ طلب راکد بانک‌ها
به گزارش عصر گمرک به نقل از دنیای بانک، مطالبات غیر جاری بانک‌ها شامل تسهیلاتی می‌شود که بانک‌ها پرداخت کرده‌اند اما در وصول آن دچار مشکل شده‌اند که شامل مطالبات سررسید گذشته، مطالبات معوق و مطالبات مشکوک الوصول می‌شود که از آن به‌عنوان (Non-performing loans)  با نشان اختصاصی npl یاد می‌شود
سهم مطالبات غیر جاری به کل مانده تسهیلات  شامل ارزی و ریالی در پاییز ۱۳۹۹ ،برابر ۸٫۵ درصد بوده که نسبت به فصل قبل، ۲ واحد درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱٫۷ واحد درصد کاهش‌یافته است که می‌تواند حاکی از بازگشت نسبی تسهیلات هم در بخش ریالی و هم در بخش ارزی باشد.
این گزارش نشان می‌دهد از بهار ۱۳۹۸، سهم مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات ارزی، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از سهم آن از کل تسهیلات ریالی شده است. در بهار ۱۳۹۸، سهم مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات ارزی ۱۴٫۲ درصد، اما سهم آن از کل تسهیلات ریالی ۱۰٫۵ درصد بوده است و در پاییز ۱۳۹۹ نیز این دو رقم به ترتیب به ۱۲٫۵ درصد و ۷٫۴ درصد تغییریافته است.
 
https://asrgomrok.ir/vdcht6n6d23n6.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما