plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی محرک رشد دلار می‌شود؟

قیمت دلار روز گذشته بیش از ۵۰۰ تومان افزایش داشت. موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران امروز بررسی می‌شود و کارشناسان اقتصادی معتقدند این موضوع اگر اثر افزایشی بر روند قیمت در بازار‌های مالی بگذارد، کوتاه‌مدت و کم‌دوام است.
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، روز گذشته قیمت دلار با گپ مثبت آغاز به کار کرد. این اسکناس در حالی افزایش ۵۰۰ تومانی داشت که از ابتدای هفته با نوسانات کاهشی ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی بسته می‌شد. معامله‌گران ارزپاشی بازارساز متعاقب سیاست تثبیت بانک مرکزی را دلیل ثبات نسبی قیمت دلار می‌دانند.
 با این وجود به نظر می‌رسد حرکت رفت و برگشتی اسکناس دلار پس از عبور از کانال ۴۹ هزار تومانی این بار در کف کریدور بالاتر شکل گرفته است. کارشناسان اقتصادی اما، قیمت دلار را بیش از آنچه در بازار آزاد عرضه می‌شود، می‌دانند و معتقدند کاهش‌های دستوری در بلندمدت جواب نمی‌دهد.
امروز در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره لغو یا ماندگاری تحریم‌های موشکی ایران تصمیم‌گیری می‌شود. در هفته‌های گذشته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌­کننده برجام اعلام کرد به علت عدم پایبندی ایران به برجام در سال ۲۰۱۹، تروئیکای اروپایی قصد حفظ تحریم­‌های موشکی ایران را دارد.
اخیرا نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که به تحریم‌­های تسلیحاتی ایران ادامه می‌­دهیم، زیرا هنوز به ابزار هدف قرار دادن گسترش تسلیحات نظامی ایران مانند موشک و پهپاد نیاز داریم. با توجه به این اخبار به نظر می‌رسد در روز جاری امید چندانی به لغو تحریم‌های مذکور نمی‌توان داشت. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند تحریم‌های مذکور تسلیحاتی است و اثر ملموسی در اقتصاد ایران ندارد. آن‌ها می‌گویند شاید جنبه هیجانی بر بازار داشته باشد، اما اثر واقعی در اقتصاد کشور ندارد.
دیروز قیمت دلار در بازار‌های همسایه نیز افزایش داشت. بازار هرات همچنان تعطیل بود. دلار سلیمانیه رشد ۶۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.
قیمت نرخ‌های مختلف
روز گذشته ۲۵ مهر در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۲۲ تومان عرضه شد و هشت تومان افزایش قیمت داشت. دلار حواله نیز با ۱۰ تومان رشد با رقم ۳۷ هزار و ۴۷۴ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.
قیمت ارز‌های موثر
روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۹۶۰ تومان معامله شد و رشد ۹۵۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۴۶۷ تومان تعیین شد و رشد ۱۳۴ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با ۱۲۴ تومان افزایش با رقم ۳۹ هزار و ۵۱۶ تومان قیمت‌گذاری شد.
دیروز درهم امارات با افزایش ۶۰ تومانی با قیمت ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۰۴ تومان و اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۴ تومان درج شد و تغییر یک تومانی داشت.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdca.mnak49n6m5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما