plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸

ایجاد بانک، منطقه آزاد و شرکت حمل و نقل مشترک با عراق

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: ایجاد بانک، منطقه آزاد و شرکت حمل و نقل مشترک با عراق برای توسعه پایدار تجارت در دستور کار قرار دارد.
ایجاد بانک، منطقه آزاد و شرکت حمل و نقل مشترک با عراق
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، فرزاد پیلتن امروز در همایش توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ با بیان اینکه عراق شریک اول گروه تجاری ما در جهان و شریک اول ما در حوزه برق آسیا است، اظهار داشت: هر هفته یک رویداد در ایران در ارتباط با عراق در خصوص اعزام هیأت تجاری و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود که این موضوع ناشی از اهمیت تجارت با عراق است. ما ۵ نقطه مرزی با عراق داریم و تجاری که مسلط به زبان عربی هستند که در تجارت با عراق نسبت به ترکیه برای ما مزیت به شمار می‌رود.
مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت افزود: تجارت پایدار با عراق و برقراری موازنه تجاری با عراق از سمت دولت نیز دارای اهمیت است و لذا این موضوع در دستور کار قرار دارد. دولت تلاش می‌کند تا به این هدف دست یابیم.
وی گفت: آنچه در سازمان توسعه تجارت برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق در دستور کار قرار گرفته، نهادسازی است. تصمیم گرفتیم در دولت جدید با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تأسیس نهادهای جدید از جمله تشکیل کنوانسیون مراکز تجاری کنیم که این امر می‌تواند به اندازه چند رایزن تجاری به تجار خدمت کند. همچنین به تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات تأکید داریم و شرکت‌های بخش خصوصی را در این زمینه شناسایی کرده‌ایم.
مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ایجاد نهادهای مشترک از جمله ایجاد بانک مشترک، ایجاد منطقه آزاد مشترک و ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک برای توسعه پایدار در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که این موضوعات به توسعه تجارت کمک کند.
پیلتن اضافه کرد: تولید مشترک هم به پایداری تجارت ایران و عراق کمک می‌کند لذا مناقصه‌های کشور عراق را از طریق رایزن بازرگانی دریافت و منعکس می‌کنیم و دولت هم حمایت می‌کند که به تولید مشترک برسیم.
۱۷۰۰ کارخانه فعال در کربلا وجود دارد
کاظم جواد یاسین رئیس اتاق صنایع کربلا نیز در این مراسم با بیان اینکه اهمیت هم افزایی بین دو ملت و دولت ایران و عراق با توجه به اینکه دو کشور دوست هستند بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: هر دو ملت ایران و عراق دستخوش دسیسه‌هایی هستند که توسط امپریالیسم آمریکا و صهیونیست جهانی برای آنها چیده شده است لذا نیازمند آن هستیم که دو ملت در زمینه‌های اقتصادی با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.
یاسین بیان داشت: ایران و عراق در یک سنگر واحد هستند و به خوبی می‌دانیم که چه دسیسه‌هایی برای ما برنامه‌ریزی شده است و می‌خواهند آینده ما را خراب کنند.
وی افزود: ایران بیش از ۴ دهه مورد تحریم‌های ظالمانه بوده اما دستاوردهایی در زمینه‌های اقتصادی داشته که حتی دشمنان قبل از دوستان به آن اعتراف می‌کنند و این موضوع باعث افتخار و سربلندی ما عراقی‌ها است.
یاسین اظهار داشت: تجارت بین ایران و عراق باید یک تجارت منسجم با تراز تجاری همسان باشد تا بتواند به دو کشور خدمت کند و اگر میزان تجارت به نفع یک کشور باشد چندان رضایت بخش نیست و در راستای منافع دو کشور و ملت نخواهد بود.
رئیس اتاق صنایع کربلا افزود: هجمه‌های رسانه یک سلاح بسیار کشنده است و توسط امپریالیسم جهانی و صهیونیسم ایجاد می‌شود و تلاش می‌کنند تا تراز تجاری ما یکسان نشود.
وی بیان داشت: مأموریت رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کشمکش‌های نژادی و طایفه‌ای است که به همت محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است.‌
رئیس اتاق صنایع کربلا اظهار داشت: ما در اتاق صنعت کربلا بر روی همکاری بین اتاق‌های بازرگانی و صنعتی تاکید داریم اما یکی از مسائلی که مشاهده می‌شود تقلب در کالاهای صادراتی است لذا باید اتاق‌های بازرگانی و سفارتخانه‌ها بر این موضوع نظارت کنند و از این امر جلوگیری شود.
یاسین گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ کارخانه مختلف از جمله صنایع غذایی صنایع شیمیایی در کربلا وجود دارد و تمایل داریم تا ایران در عراق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف داشته باشد تا به تولید مشترک برسیم. همچنین تمایل داریم که خط تولید صنعتی را از ایران وارد کشورمان کنیم.‌
وی با اشاره به قانون حمایت از تولید کننده در عراق بیان داشت: بر اساس این قانون ما از تولید کنندگانی در زمینه تولید سیمان، مواد غذایی و بلوک آجر و غیره حمایت می‌کنیم تا به خودکفایی برسیم لذا تمایلی برای واردات این کالاها نداریم اما می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcb.wbzurhbwziupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما