plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

وضعیت ویژه در بازار طلا/ خریداران با بازار قهر کردند

دسته‌ای نیز باور دارند که بازار در بلاتکلیفی اخبار سیاسی مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جلسه شورای حکام که ۲۰ شهریور برگزار می‌شود، قرار دارد و همین اتفاق باعث شده خریداران، رغبت زیادی برای خرید طلا و سکه نداشته باشند.
وضعیت ویژه در بازار طلا/ خریداران با بازار قهر کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: می‌توانم به جرات بگویم طی ۶ ماه اول سال تنها ۳۰ تا ۴۰ روز صنف طلا وضعیت مطلوبی داشت، ولی در بقیه روز‌ها با رکود و کاهش تقاضا و تعطیلی روبه‌رو بود که واحد‌های تولیدی و توزیعی را دچار آسیب‌های شدید مالی و اقتصادی کرد.
به گزازش خبرآنلاین؛ قیمت طلای جهانی در روز‌های اخیر کاهش معناداری را ثبت کرده و این درحالی است که بازار طلا و سکه امامی در بلاتکلیفی اخبار و سیگنال‌های سیاسی حول محور نشست شورای حکام به سر می‌برد. برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند از آن‌جایی که قیمت طلا و دلار در روز‌های گذشته رشد معناداری را تجربه نکردند، احتمال صعودی شدن قیمت سکه تا حدودی دور از انتظار است.
دسته‌ای نیز باور دارند که بازار در بلاتکلیفی اخبار سیاسی مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جلسه شورای حکام که ۲۰ شهریور برگزار می‌شود، قرار دارد و همین اتفاق باعث شده خریداران، رغبت زیادی برای خرید طلا و سکه نداشته باشند.
در همین رابطه، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه می‌گوید: در طول یک هفته گذشته بازار طلا و سکه به طور میانگین روندی کاهشی داشت. در مجموع ۹ دلار کاهش اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۱۱ هزار تومان و در سکه امامی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتیم.
وی می‌افزاید: با توجه به این‌که در ماه صفر قرار داریم، بنابراین تا پایان ماه صفر خیلی نوسان افزایشی یا کاهشی نخواهیم داشت. ما باید هفته آینده را که پایان ماه صفر می‌شود را سپری کنیم و در ماه ربیع‌الاول ببینیم چه شرایطی پیدا می‌کنیم.
شرایط ویژه در بازار طلا
رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: صنعت طلا که از ابتدای سال دچار آسیب‌های مالی و اقتصادی شده و شرایط مطلوبی نداشته و واحد‌های تولیدی و توزیعی دچار آسیب شدند.
بذرافشان متذکر می‌شود: کاهش تقاضا و رکود طی ماه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. یعنی در دوره کرونا تا این حد رکود و کاهش تقاضا را نداشتیم، اما متاسفانه طی ۶ ماه اول سال یک چنین شرایط بحرانی را در صنعت طلا داشتیم.
وی عنوان می‌کند: ابتدای سال را با ماه رمضان روبه‌رو بودیم که بازار طلا وارد رکود شد. پس از آن، خبر‌های سیاسی و اقتصادی و احیای برجام و آزادی پول‌های بلوکه شده مطرح شد و در کنار آن، ثبت‌نام خودرو باعث شد که شرایط خاصی و رکودی در صنعت طلا ایجاد شود. البته در همه صنوف، رکود را شاهد بودیم، اما این وضعیت در صنعت طلا شدت داشت.
رییس اتحادیه طلا و جواهر یادآور می‌شود: می‌توانم به جرات بگویم طی ۶ ماه اول سال تنها ۳۰ تا ۴۰ روز صنف طلا وضعیت مطلوبی داشت، ولی در بقیه روز‌ها با رکود و کاهش تقاضا و تعطیلی روبه‌رو بود که واحد‌های تولیدی و توزیعی را دچار آسیب‌های شدید مالی و اقتصادی کرد.
پیش‌بینی وضعیت بازار
بذرافشان با بیان این‌که به اعتقاد من، تا پایان ماه صفر هم که تقریبا روز‌های پایانی شهریور می‌شود، نوسان افزایشی یا کاهشی قیمت را نخواهیم داشت، می‌گوید: در نهایت، همین قیمت‌ها را با نوسان یک تا ۳ درصد در بازار طلا و سکه خواهیم داشت.
وی با اشاره به این‌که باید ببینیم نوسان اونس جهانی طلا، بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه خواهد بود، می‌افزاید: ما باید ببینیم در نیمه دوم سال و ماه ربیع‌الاول، آیا رونق به صنعت بازمی‌گردد یا شرایط تغییر می‌کند یا خیر.
رییس اتحادیه طلا و جواهر عنوان می‌کند: پیش‌بینی تحلیلگران تا سال میلادی جدید و ژانویه این است که اونس جهانی طلا به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد. اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع بازار‌های داخلی دنیا نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش قیمت داریم.
بذرافشان تصریح می‌کند: ما باید ببینیم براساس این تحلیل‌ها، آیا این اتفاق تا ژانویه می‌افتد یا خیر. ولی در بازار داخلی فعلا شرایط نوسانی نیست.
وی متذکر می‌شود: کاهش تقاضا در بازار، مردم را دچار شبهه و شک و گمان کرده که امکان دارد کاهش قیمت‌ها باشد، اما من اعتقادی به این موضوع ندارم.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdch.qnqt23nqmftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما