plusresetminus
مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: اراضی برای ساخت خانه‌های ویلایی به صورت انفرادی و گروهی تا کنون به ٢۵٠ هزار خانوار واگذار شده است.
واگذاری زمین خانه ویلایی به ٢۵٠ هزار خانوار/پرداخت هزینه‌های کوه‌بُری برای آماده‌سازی اراضی نهضت ملی مسکن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، ارسلان مالکی در نشست خبری امروز با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن، دو وظیفه عمده و مهم مدیریت زمین، تامین و بهره‌برداری از اراضی دولتی و اجرای طرح‌های مسکنی دولتی و پایش آنها را برعهده دارد، گفت: یکی از پروژه‌های مهم دولت، طرح نهضت ملی مسکن است. برای تامین اراضی این پروژه در تلاش هستیم اما به دلیل اینکه در دولت‌های گذشته برنامه منسجم برای اجرای برنامه مسکن وجود نداشته و با انباشت تقاضا مواجه هستیم، ‌کار انجام نهضت ملی مسکن را دشوار کرده چراکه در سال‌های گذشته تامین زمین صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون خانوار متقاضی ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت: این جمعیت که فاقد مسکن هستند و از مسکن دولتی هم استفاده نکرده‌اند. دولت موظف است اراضی مورد نیاز این واحدها را تامین کند و دولت هم با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات تامین اراضی را انجام می‌دهد.  
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن که در مجلس مصوب شده روش‌های تامین زمین را به درستی و با سازوکار روشن بیان کرده است، تصریح کرد: بالغ بر ٣۴ هزار هکتار زمین را برای طرح نهضت ملی مسکن  تامین کردیم و پروژه در این اراضی پیش می‌رود. همچنین بالغ بر پنج هزار و ٣٠٠ هکتار زمین از سایر دستگاه‌ها تامین شده است. 
مالکی با اشاره به شهرک‌سازی در کشور خاطرنشان کرد: ظرفیتی تنها در این دولت به آن توجه شده که آن، ظرفیت شهرک‌سازی است. برای شهرک‌سازی ۵٠ نقطه را در نظر گرفتیم که این ظرفیت بی نظیری است. از این میزان، ٢٧ شهرک را به مراحل پیشرفت کارشناسی و مقدماتی رساندیم و برای ٩ شهرک پیش پروانه آماده شده است. 
وی درباره توافق با مالکان و بخش خصوصی برای استفاده از اراضی آنها در نهضت ملی مسکن، ابراز داشت: درباره استفاده از اراضی بخش خصوصی و مردم، توافقاتی با مالکان این اراضی توافق کردیم و دو هزار هکتار از اراضی بخش خصوصی به پروژه نهضت ملی مسکن الحاق شده است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تامین زمین در استان‌های شمالی و غربی کشور بیان کرد: اراضی ملی در استان‌های مازندران و گیلان یا جنگلی یا جلگه‌ای هستند و تامین زمین در این استان‌ها به سختی انجام می‌شود. همچنین در استان‌های غربی کشور هم به دلیل صخره‌ای بودن بافت با مشکل تامین زمین مواجه هستیم هر چند دولت هزینه هنگفتی برای آماده‌سازی می‌پردازد اما به تعهدات خود پایبند است.
مالکی با اشاره به تامین زمین مسکن کارگران صنعتی یادآور شد: اراضی ١٠٠ هزار واحد مسکونی کارگران صنعتی تامین شده تا بتوانیم در شعاع کارخانه‌ها و صنایع صاحبخانه شوند.
وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه تا کنون چه میزان زمین به متقاضیان خانه‌های ویلایی در پروژه نهضت ملی مسکن واگذار کرده‌اید، عنوان کرد: اراضی برای ساخت خانه‌های ویلایی به صورت انفرادی و گروهی تا کنون به ٢۵٠ هزار خانوار واگذار شده است. 
مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره هزینه آماده‌سازی اراضی با توجه به اینکه بخشی از این اراضی نیاز به کوه‌بُری دارند و اینکه اساسا این اراضی در چه محل‌هایی در نظر گرفته شده که نیاز به کوه‌بُری دارند، گفت: در غرب کشور در استان‌های مانند کردستان، ایلام و لرستان، شهرهای هستند که بافت کوهستانی دارند. اراضی ملی نباید کشاورزی باشند و اساسا اراضی کشاورزی نمی‌توانند به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص داده شوند. از این رو، برای اینکه این اراضی را آماده‌سازی کنیم، مجبور به کوه‌بری و سنگ‌بری هستیم و هزینه آماده‌سازی اراضی که استان‌‌های که در زاگرس قرار دارند، بیشتر است به طوریکه به ازای هر واحد ٢٠٠ میلیون به هزینه آماده‌سازی اراضی اختصاص پیدا می‌کند. 
مالکی با اشاره به تعریف ۶۸ هزار و ۵۳۸ پروژه در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: تاکنون طبق سامانه ۵۷۰ هزار نفر را به زمین وصل کرده و ۴۶۰ هزار واحد نیز پس از پرداخت ۴۰ میلیون تومان از سوی متقاضیان در دست اجرا هستند.
وی درباره جعل اسناد کارکنان سازمان ملی مسکن و زمین در دو استان برای واگذاری زمین در سال‌های گذشته تصریح کرد: در سال‌های گذشته در دو استان از طریق جعل، کارکنان توانستند اراضی را واگذار کنند که البته این تخلف به موقع شناسایی شده و کارکنان بازداشت،  زندانی و منفصل از خدمات شده‌اند. پیگیری‌های قضایی هم  انجام شد و اراضی به دولت برگشت داده شدند.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdce.78fbjh8nz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما