plusresetminus
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: قرار نیست هندی‌ها با هر عملکردی در بندر چابهار ماندگار باشند اما باید توجه داشت هند یک کشور کوچک نیست که به راحتی بتوانیم آن را حذف کنیم.
حذف هندی‌ها از بندر چابهار راحت نیست/ قول مذاکرات جدی برای حل اختلافات را داده‌اند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، از دی ماه سال 97 اپراتور هندی (شرکت آی پی جی ال) فعالیت خود را به صورت رسمی در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز کرد و قرار بر این بود که پس از اجرای قرارداد موقت دو ساله، سازمان بنادر با این شرکت وارد قرارداد بلند مدت و نهایی 10 ساله شود اما انعقاد قرارداد 10 ساله با تنها اپراتور بندری خارجی در کشورمان با تاخیر بیش از 3 سال مواجه شده‌است.
گفته می‌شود شرکت هندی این خط و نشان را کشیده که تا مادامی که وارد قرارداد 10 ساله با آن نشویم، اجازه استفاده از تجهیزات وارد شده که طبق اعلام رییس سازمان بنادر تا کنون 25 میلیون دلار تجهیزات وارد بندر شهدی بهشتی کرده، را نمی‌دهد. یعنی تا زمانی که قرارداد 10 ساله منعقد نشود، ایران امکان بهره‌برداری از 6 جرثقیل وارد شده از سوی شرکت هندی را ندارد.
از طرفی هم بین سازمان بنادر و شرکت هندی اختلافاتی مطرح شده که تا زمانی که این اختلافات برطرف نشود، قرارداد 10 ساله سر نمی‌گیرد و اپراتور هندی هم می‌گوید اختلافات باید در دادگاه بین‌المللی حل و فصل شود که این موضوع تا کنون مورد قبول ایران نبوده‌است. همین کلاف سردرگم باعث شده هندی‌ها نسبت به ادامه سرمایه‌گذاری یعنی 50 میلیون دلار باقی مانده اقدام نکنند و ترافیک بندر شهید رجایی که روزی قرار بود دروازه ملل برای تجارت و ترانزیت باشد به واردات کالاهای اساسی محدود شود.
هر چند در این مدت هم، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر توسط مدیران متعدد که در این مسندها حضور داشتند بارها اعلام کردند که حضور هندی‌ها در بندر شهید بهشتی را تعیین تکلیف می‌کنند اما همچنان این بندر بلاتکلیف مانده‌است.   
«علی‌اکبر صفایی» رییس سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه اپراتور هندی تا امروز به 25 میلیون دلار از تعهدات خود عمل کرده و به این میزان تجهیزات وارد بندر شهید رجایی کرده‌است، گفت: قرار نیست هندی‌ها با هر عملکردی در بندر چابهار ماندگار باشند اما باید توجه داشت هند یک کشور کوچک نیست که به راحتی بتوانیم آن را حذف کنیم.
وی درباره نهایی شدن قرارداد 10 ساله با هندی‌ها ادامه داد: سرمایه‌گذاری متعددی برای سرمایه گذاری و اپراتوری در بندر چابهار اعلام آمادگی کرد‌اند و مذاکرات جدی با هندی‌ها خواهیم داشت و البته اخیرا سفیر هند تغییر کرده به ما قول داده‌اند که با اسقرار سفیر جدید مذاکرات جدی انجام شود.  
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشور هند با جمعیت وسیعی ارتباط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارد و ما هم از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار و سایر بنادر به عنوان کشور دوست و همسایه استقبال می‌کنیم و تلاش داریم که موارد اختلافات نظر با هندی‌‌ها را حل و فصل کنیم که قرارداد با این اپراتور نهایی شود.
صفایی در پاسخ به این سوال که کدام کشورها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اعلام امادگی کرده‌اند، تاکید کرد: در این مرحله از مذاکرات نمی‌توان اسامی این شرکت‌ها و کشورها را اعلام کرد اما کشورهای مختلف متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه ترانزیت در کشورمان و سرمایه ‌گذاری در بنادر به عنوان چشمه بزرگ بار و عامل تقاضا برای سایر مدل‌های حمل و نقل هستند.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdch.6nqt23nvzftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما