plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

اشتغال ۲۰ هزار نفری تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی

طبق گزارش‌ها ۳۵۰۰ شرکت تعاونی گردشگردی و صنایع‌دستی با اشتغالزایی ۲۹ هزار نفر در کشور در حال فعالیت هستند.
اشتغال ۲۰ هزار نفری تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، همه ساله گردشگران بسیاری به نقاط مختلف جهان سفر می کنند که از محل آن میلیون‌ها فرصت شغلی به وجود می‌آید و در کنار ارزآوری سرمایه‌گذاری‌های متعدد در حوزه‌های اقتصاد و گردشگری ملی و محلی صورت می‌پذیرد.
دولت‌ها در راستای بهره‌مندی از مزیت‌های گردشگری سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند تا علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری از ظرفیت این صنعت عظیم در جهت اشتغالزایی و ارزآوری استفاده کنند.
در این بین نقش تعاونی‌ها به عنوان بنگاه‌های زودبازده و کارآمد در حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌تواند مفید و مثمرثمر باشد. تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی با توجه به کارکردها و مزیت‌های خاص خود ضمن کاهش هزینه‌ها و عرضه بهینه خدمات گردشگری و محصولات و صنایع دستی، به خلق فرصت‌های شغلی، بازاریابی و رونق کسب و کار کمک می‌کنند.
در همین راستا تقویت تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی در دستور کار وزارت تعاون قرار گرفته و به همین منظور تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان معاونت تعاون وزارت کار و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به امضا رسیده است. این تفاهم‌نامه اهدافی همچون اولویت‌دهی به تعاونی‌ها در پروژه‌های گردشگری، تسهیل حضور تعاونی‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با گردشگری، و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و بازرگانی و حمایت ویژه از بخش تعاون، افزایش خدمات مرتبط با گردشگری در بخش تعاون، توسعه صنعت گردشگری با بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌ها و کمک به توسعه کسب‌وکارها و اشتغال پایدار در این بخش را دنبال می‌کند.
هم اکنون بیش از ۴۰۰۰ بوم گردی در کشور فعال است که می‌تواند بستر توسعه مجموعه‌های گردشگری در قالب تعاونی‌ها باشد.
مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اقتصاد گردشگری به عنوان یکی از مظاهر تجلی اقتصاد مردمی و مشارکت‌ محور نام برده و معتقد است: ناتوانی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در پاسخگویی کامل به نیازهای صنعت گردشگری به عنوان بخشی تاثیرگذار بر فرهنگ و اقتصاد جامعه، نقش تعاونی‌ها را در این حوزه پررنگ‌تر می‌کند.
وی گردشگری و الگوی تعاون را دارای رابطه مفهومی و بنیادی مستقیم دانسته و تاکید دارد که توسعه و تقویت تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی موجب افزایش اشتغال زنان و روستاییان می‌شود. 
معاون وزیر کار درعین حال از آمار جدید تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی پرده برداشته و می‌گوید: تا پایان سال گذشته نزدیک به ۳۵۰۰ تعاونی گردشگردی و صنایع‌دستی با عضویت بیش از ۲۶ هزار نفر و  اشتغال‌زایی ۲۰ هزار نفری در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۶۵۰ تعاونی به حوزه گردشگری و ۱۸۵۰ تعاونی به حوزه صنایع‌دستی تعلق دارند.
در حال حاضر عمده تعاونی‌های حوزه گردشگری در مناطق روستایی هستند و بیش از ۶۰ درصد این تعاونی‌ها توسط زنان اداره می‌شود. بهره‌گیری از ظرفیت بالای تعاونی‌های گردشگری ضمن فراهم کردن بستر اشتغال پایدار و فراگیر، موجب امنیت شغلی و کسب درآمد خانوارها می‌شود.
در حال حاضر بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که توسعه تعاونی‌های گردشگری و بوم گردی در روستاها موجب رونق اشتغال نیروهای بومی و فروش صنایع محلی می‌شود و از مهاجرت گسترده ساکنین روستا به شهرها جلوگیری می کند. به زعم‌ آنها با راه‌اندازی و تاسیس تعاونی‌های گردشگری مسافرت رونق می‌گیرد و سفر به سبد خانوارها برمی‌گردد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdca.enik49n0e5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما