plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

رونمایی از موتور و محصولات جدید سایپا با حضور وزیر صمت انجام شد

گروه خودروسازی سایپا طی مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد این گروه سایپا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، قطعه سازان و جمعی از مدیران صنعتی کشور از موتور جدید ME16 سایپا و سه محصول جدید رونمایی کرد.
رونمایی از موتور و محصولات جدید سایپا با حضور وزیر صمت انجام شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سید رضا فاطمی‌امین در این مراسم، طی سخنانی با اشاره به اینکه روی افزایش تولید محصولات تاکید شده است، افزود: شاهد عرضه ۹ محصول جدید هستیم و پی 90 ایرانی یکی از این تولیدات است که در مرحله سفارش قطعات و تایید استاندارد است.
وزیر صمت اشاره‌ای به مذاکرات انجام شده برای تولید خودرو در روسیه نیز داشت و گفت: طبق اعلام سایپا، این خودرو در بازار روسیه کادیلا نامگذاری شده، اما برای بازار ایران تا یک ماه آینده نامگذاری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه خودرو برنامه‌ی چهار ساله‌ای در دولت تدوین شده، افزود: در گام نخست تمرکز روی افزایش و تثبیت تولید است که محقق شده و طی سال گذشته توانستیم، ۳۹ درصد رشد تولید داشته باشیم و تولید را بعد از ۴ سال که کمتر از یک میلیون دستگاه با ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو ناقص بود، امسال بدون خودرو ناقص به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه برسانیم
فاطمی‌امین با بیان اینکه خودروسازان برنامه تولید ۲ میلیون دستگاه را برای سال‌جاری ارائه داده‌اند، اضافه کرد: گروه سایپا تولید ۸۰۰ هزار دستگاه را در برنامه دارد و امید می‌رود، یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید شود تا نیازهای کشور را تأمین کند.
وزیر صمت با اشاره به اینکه امسال تمرکز روی دو موضوع کیفیت و بهره‌وری است، ادامه داد: در حوزه ایمین خودروسازان باید کارهای زیادی انجام دهند و این جدای از حوزه سوخت است که باید در حوزه کاهش مصرف سوخت نیز گام‌های بلند برداشت، به ویژ‌ه آنکه نگاه جامعه به این موضوع تاکنون مثبت نبوده است.
وی روی موضوع کاهش هزینه‌ها هم تأکید کرد و یکی از راهکارها را استفاده از بن‌سازه‌های (پلتفرم) مشترک عنوان کرد و اینکه تولید خودروی اطلس در چارچوب انجام خواهد شد که پلتفرمی از محصولات سایپا است.
 فاطمی‌امین با اشاره به حساسیت بسیار مردم نسبت به صنعت خودرو و اینکه التهاب فعلی بازار خودرو کاملاً کاذب است، گفت: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، همزمان با شروع تحریم‌ها و توقف واردات، تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسیده بود، به همین دلیل شاهد تقاضای انباشته در حوزه خودرو هستیم.
وی اشاره‌ای هم به افزایش نامتعارف قیمت ارز در ماه‌های اخیر داشت و افزود: برخی برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید خودرو روی آورده‌اند و همین موجب ایجاد تقاضای کاذب در این بازار شده است.
وزیر صمت با بیان اینکه واسطه‌ها و دلال‌ها از وضعیت بازار سوء استفاده کرده و به التهاب بازار دامن می‌زنند،‌ ابراز امیدواری کرد که  با افزایش تولید و واردات خودرو، التهاب بازار این محصول فروکش کند.
در ادامه محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در سخنانی گفت: با افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت توانستیم تولید را در سال گذشته افزایش دهیم.
 وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۰ ساپیا روزانه هزار و 150 دستگاه خودرو تولید داشت، افزود: میزان تولید خودرو در سال 1401 به 2 هزار دستگاه رسید و این جدای از تکمیل 87 هزار خودرو ناقص بود.
تیموری درباره تعداد خودروهای تحویلی هم گفت: سال گذشته بیش از 517 هزار خودرو به متقاضیان تحویل داده شد که این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن  117 هزار خودرو بود، این درحالی است که طی فروردین ماه سال‌جاری تولید روزانه به 2 هزار و 200 دستگاه رسیده  افزایش 40 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
مدیرعامل ساپیا با تأکید بر اینکه بخش موتور گلوگاه اصلی این گروه خودروساز بود، خاطر نشان کرد: با افتتاح و راه‌اندازی خط تولید موتور 16 سوپاپ ME16 تولید روزانه به 600 موتور افزایش خواهد یافت.
وی همچنین به رونمایی از ۳ خودرو شاهین پلاس، شاهین اتوماتیک و p90 ایرانی با موتور جدید اشاراتی داشت و گفت: پی 90 ایرانی پس از ۶ سال مطالعه و تحقیق توسط مهندسان مرکز تحقیقات و شرکت پارس خودرو پای به مرحله تولید می‌گذارد و با موتور ME16 عرضه می‌شود که از محصول اروپایی با کیفیت‌تر است، چون از لحاظ قطعات، همان زنجیره قطعه‌سازات ایران که در زمان حضور فرانسوی‌ها فعال بودند، با همان قالب‌ها و مواد، قطعات را تامین‌ می‌کنند.
 تیموری اضافه کرد: پی 90 ایرانی در قسمت قوای محرکه دارای موتور جدید است که از قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به موتور ساندرو قبلی برخوردار است.
وی با تأکید براینکه خط تولید پی ۹۰ ایرانی مدرن‌ترین خط موتورسازی کشور است که ۶۰ درصد آن رباتیک تولید می‌شود، افزود: علاوه بر اینکه خطای قطعات ایستگاه به ایستگاه توسط ربات کنترل می‌شود، سطح کیفی قطعات هم چون در شرکت‌های مطرح کشورهای خارجی با کیفیت بسیار بالا ساخته شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
مدیرعامل ساپیا با اشاره به اینکه ۹۲ درصد موتور ME16 با فناوری داخلی به تولید رسیده است، افزود: پی ۹۰ ایرانی با فناوری مذکور تا دی ماه تولید و فرایندهای استاندارد آن انجام می‌شود و انتظار می‌رود، ۵۰ درصد کمتر از قیمت کنونی ساندرو به بازار عرضه شود.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdce.z8pbjh8nz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما