plusresetminus
معاملات بورس روز گذشته در حالی رقم خورد که شاخص کل، رنگ سبزی را که در شروع معاملات از دست داده بود در نیمه دوم معاملات پس گرفت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۱۱ هزار و ۲۳۵ واحدی که معادل ۰.۵۴ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و ۸۹ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.
ارزیابی کارشناسان از بازگشت به روز‌های دو میلیون واحدی/لمس شاخص تاریخی بورس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۲ روند صعودی به خود گرفته است و در همان روز‌های نخست، شاخص به کانال دو میلیونی وارد شد. این شاخص روز گذشته در نزدیکترین حد برای لمس شاخص تاریخی بورس بود و می‌توان پیش‌بینی کرد که امروز یا روز‌های آینده، رکورد شاخص تاریخی زده شود. با این حال برخی از اقدامات بانک مرکزی همچون تعیین نرخ ارز تسعیری می‌تواند مانع از شتاب آغاز‌شده در این بازار باشد.
به گزارش هم میهن، شاخص کل بورس روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در نهایت با افزایش ۵۴هزار و ۷۱۲ واحدی روی کانال یک‌میلیون و ۹۶۰ هزار و ۴۵۷ واحد آرام گرفت. شاخص در پنجم فروردین‌ماه با افزایش ۳۷ هزار و ۸۷۱ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۹۹۸ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.
شاخص در روز ششم فروردین‌ماه نیز با افزایش ۲۰ هزار و ۴۹۲ واحدی که معادل ۱.۰۳ درصد این شاخص است، رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و ۱۸ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. بورس تهران در این روز موفق شد وارد کانال دو میلیونی شود. این روند در هفته اول فعالیت بازار سرمایه ادامه داشت. حال بعد اتمام تعطیلات نوروزی بازار سرمایه در آستانه لمس شاخص تاریخی در سال ۱۳۹۹ یعنی دو میلیون‌ویکصد هزار واحدی است.
معاملات بورس روز گذشته در حالی رقم خورد که شاخص کل، رنگ سبزی را که در شروع معاملات از دست داده بود در نیمه دوم معاملات پس گرفت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۱۱ هزار و ۲۳۵ واحدی که معادل ۰.۵۴ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و ۸۹ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.
شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش ۱.۳۲ درصدی به سطح ۶۳۰ هزار و ۷۲۴ واحدی رسید. ارزش معاملات خرد روز گذشته در بازار سهام به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که این مورد نکته مثبتی است و می‌تواند بازار را برای شکست سقف تاریخی یاری کند.
با این حال رویداد‌هایی در حال رقم خوردن است که هر کدام بر بازار سرمایه اثرگذار است. یکی از رویداد‌ها اعلام نرخ تسعیر ارز‌های صادراتی پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی است که نرخ آن ۲۸۵۰۰ توسط بانک مرکزی اعلام شد. از سوی دیگر بانک مرکزی در تصمیمی جدید اعلام کرد که سهمیه فروش ارز با کارت ملی از پنج‌هزار یورو به دو هزار یورو کاهش می‌یابد.
همچنین اوپک‌پلاس تصمیم گرفت تا ۱.۶ میلیون بشکه عرضه نفت را کاهش دهد. هرکدام این تصمیمات در کنار اخبار سیاسی و هسته‌ای از جمله بازگشایی سفارت عربستان در روز عیدفطر بر شاخص اثر خواهد داشت. البته سال گذشته برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرد ند که شاخص در سال ۱۴۰۲ می‌تواند به عدد ۳ میلیون واحدی برسد. با توجه به اهمیت این مسئله نظر دو کارشناس بورس درباره دلایل این شتاب و عوامل موثر در تداوم یا توقف رشد شاخص را جویا شدیم.

توان رشد شاخص کل برای رسیدن به سطوح بالاتر

محمدرضا اعلمی، کارشناس بورس درباره رشد شاخص گفت: «شناخت جهت بازار (Market Direction) به معنای کشف نشانه‌هایی از حرکت بازار است که از اهمیت ویژه‌ا‌ی برخوردار است. بهترین و بنیادی‌ترین سهام بازار را نیز اگر بی‌موقع خریداری کنید ممکن است با ضرر مواجه شوید.
از این‌رو در مدل سرمایه‌گذاری به سبک Canslim توجه به شناخت جهت بازار مورد سفارش اکید قرار گرفته است. یکی از موارد مطروحه در این بحث زیر نظر گرفتن رفتار شاخص کل در سطوح مقاومت و حمایت معتبر است که باید به این سوالات پاسخ دهیم. آیا در ابتدای بازار خوب هستیم؟ آیا در میانه بازار افزایشی هستیم یا در انتهای بازار افزایشی قرار داریم؟»
او ادامه داد: «با وارد شدن شاخص کل در کانال دو میلیون واحدی این سوال مطرح می‌شود که آیا شاخص کل مقاومت تاریخی دو میلیون و یکصد هزار واحدی را لمس خواهد کرد؟ آیا توان فتح مقاومت تارخی خود را دارد؟ پس از لمس کردن مقاومت فوق چه روندی را در پیش می‌گیرد؟ فارغ از مباحث کلان اقتصادی و با توجه به همگرایی شاخص کل و شاخص هم‌وزن طی روز‌های گذشته و افزایش حجم معاملات شاهد روند افزایشی شاخص کل بودیم؛ به‌نحوی‌که انتظارات را برای فتح مقاومت تاریخی بالا برد.»
این کارشناس بورس با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات با تصویب نرخ جدید تسریع ارز توقع اعمال یک ریسک سیستماتیک به کلیت بازار و افزایش عرضه‌ها را داشتیم که این اتفاق در ساعات اولیه روز دوشنبه مورخ ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ افتاد، اظهار کرد: «اما یکی از نشانه‌های بازار افزایشی خود را نشان داد و آن تغییر رنگ شاخص منفی ۱۴۰۰۰ واحدی از رنگ قرمز به سبز بود. این مثبت شدن بازار در انتهای ساعات معاملاتی به همراه شاخص هم‌وزن مثبت و حجم معاملات بالا نسبت به روز‌های گذشته، نشان از این دارد که ما هنوز در یک بازار افزایشی قرار داریم.
با توجه به اینکه شاخص کل به مقاومت تاریخی خود رسیده، ولی هنوز بسیاری از سهام‌های بنیادی مستعد رشد بازار هنوز با قیمت‌های سقف خود فاصله دارند، حاکی از توان رشد شاخص کل برای رسیدن به سطوح بالاتر است، اما از آنجایی‌که مقاومت دو میلیون و یکصد‌هزار واحدی یک مقاومت بسیار معتبر است و انتظار روانی اصلاح وجود دارد، احتمالا پس از لمس مقاومت مذکور شاهد اصلاح موقت بازار خواهیم بود.»
اعلمی تاکید کرد: «درصورتی که شاخص کل با حجم بالای معاملات از مقاومت معتبر تاریخی خود عبور کند و ریسک سیستماتیک جدیدی به بازار تحمیل نشود و شاهد فضای سیاسی، اجتماعی آرامی باشیم، رشد شاخص کل برای اعداد سطوح بالاتر اتفاق خواهد افتاد. پس ما در میانه یک بازار افزایشی هستیم و روز شکسته شدن مقاومت تاریخی برای ارزیابی دقیق‌تر بازار تعیین‌کننده خواهد بود.»

بورس در محدوده سبز می‌ماند اگر دولت بگذارد

پیمان مولوی، کارشناس دیگر بورس نیز با بیان اینکه در طول ۳۰ سال گذشته بورس به لحاظ بازده بازار اول بوده است و بعد از آن بازار طلا، مسکن و خودرو و در آخر سپرده‌های بانکی قرار دارند گفت: «بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که بازار‌های مالی و سرمایه‌ای متناسب با شرایط، فراز و فرود دارند و تقدم و تاخر آن‌ها برای همپوشانی با نرخ تورم است.
اما تفاوت بازار سرمایه با سایر بازارها در ریسک‌پذیر بودن آن است، زیرا این بازار نسبت به سایر بازار‌ها از درجه ریسک‌پذیری بالایی برخوردار است و سایر بازار‌ها از جمله مسکن امنیت بیشتری دارند؛ بنابراین هر فردی که در بازار سرمایه ورود می‌کند باید ریسک این بازار را با وجود بازدهی بالای آن پذیرا باشد. همان‌گونه که در سال ۱۳۹۹ شاهد این بودیم که شاخص بورس در مدت زمان کمتر از یک‌سال رشد بیش از ۷۰۰ هزار واحدی داشت، اما یک‌باره در مدت زمان کمتر از یک ماه این شاخص ریزش داشت.»
این کارشناس بورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه وارد محدوده سبز شده، اما این رویه به شرطی ادامه‌دار است که دولت با سیاست‌های متنوع خود مانع از تداوم آن نشود، تصریح کرد: «بانک مرکزی در دستورالعملی نرخ تسعیر ارز را ۲۸۵۰۰ تومانی اعلام کرده است اگر با این روند بازار سرمایه مدیریت شود این بازار نمی‌تواند در مسیر درست صعودی قرار گیرد. اتفاقا ممکن است عقب بماند، زیرا در اقتصاد دستوری، بازار سرمایه با ریسک بیشتری همراه است.
این بازار نسبت به بازار‌های موازی با ریسک سیاسی و کشوری بیشتری همراه است؛ بنابراین بازار سهام اگرچه بازدهی بالایی دارد، اما به‌دلیل نوسانات ارز، بازدهی این بازار تعدیل خواهد شد. با این حال ممکن است نسبت به سایر بازار‌ها رشد بیشتری داشته باشد. بازار سهام در سال ۱۴۰۲ حتما با نرخ تورم همراه خواهد شد. حتی اگر شاخص کل این همراهی را نداشته باشد حتما شاخص هم‌وزن با نرخ تورم همراه خواهد شد.»
او در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان معتقدند که شاخص به سه‌هزار واحد در سال جاری خواهد رسید، به اعتقاد شما این امر شدنی است، گفت: «باید بدون تعصب به بازار بورس نگاه کرد؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که شاخص رشد بالایی خواهد داشت. زیرا سهامداران این بازار بر اساس عقلانیت تصمیم می‌گیرند. همچنین سرمایه‌های مردم به سمت بازار‌هایی می‌رود که امنیت بیشتری داشته باشد، در حالی که بورس از امنیت کمتری نسبت به بازار‌های دیگر برخوردار است.
البته مشکلات بازار سهام تنها مربوط به ریسک‌پذیر بودن آن نیست بلکه در کنار سیاست دستوری دولت، شرکت‌های بورسی با مشکلات متعددی از جمله قطعی برق، کمبود مواد اولیه و. مواجه‌اند. با این وجود بورس متناسب با نرخ تورم رشد خوبی خواهد داشت.»
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcb.zb0urhbfaiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما