plusresetminus
زاگرس در 9 ماهه 1401 توانست 131 هزار و 829 تن از 282 هزار و 750 تن متانول داخل کشور که معادل 46.6 درصد است را تولید کند. همچنین این پتروشیمی در سه ماهه نخست سال جاری توانست یک میلیون و 938 هزار تن متانول به کشورهای دیگر صادر کند که این عدد در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.
به گزارش پاپگاه خبری تحیلی عصرگمرک،شرکت پتروشیمی زاگرس در اسفندماه سال ۱۳۷۷ با نام اولیه شرکت کالا آوران پتروشیمی تاسیس شد. در ادامه به موجب صورت جلسه تاریخ ۱۳۷۹/۳/۷ مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به عنوان کنونی تغییر کرد. گفتنی است سرمایه این شرکت در بدو تاسیس سه میلیون تومان بوده است.
در ادامه سهام این شرکت در تیرماه سال ۱۳۹۰ با قیمت هزار و ۲۵۰ تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. لازم به ذکر است سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه ۲۴۰ میلیارد تومان بوده و تا کنون افزایش سرمایه‌ای برای این شرکت ثبت نشده است.
سهم زاگرس از تولید متانول
فعالیت اصلی این شرکت شامل احداث، راه‌اندازی، بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی و فرآوردههای فرعی می‌شود.
طبق آمار منتشر شده توسط موسسه بین المللی MMSA، در سال ۲۰۲۲، ظرفیت اسـمی تولیـد متـانول جهـان حـدود ۱۶۵.۵ میلیون تن بوده است. بر این اساس شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید حدود ۲.۷ درصد تولید جهان و ۹ درصد تجارت جهانی متانول رتبه اول شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه را در اختیار گرفته است. همچنین پتروشیمی زاگرس رتبه چهارم تولید متانول در جهان را در اختیار گرفته است.
صورت‌های مالی ۹ ماهه زاگرس نشان می‌دهد که زاگرس در این دوره ۱۳۱ هزار و ۸۲۹ تن از ۲۸۲ هزار و ۷۵۰ تن متانول داخل کشور را تولید کرده است. بر این اساس زاگرس سهم ۴۶.۶ درصدی از تولید متانول داخل کشور را داراست.
همچنین این پتروشیمی در سه ماهه نخست سال جاری توانست یک میلیون و ۹۳۸ هزار تن متانول به کشورهای دیگر صادر کند که این عدد در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است. گفتنی است بخش عمده‌ای از این صادرات به کشور چین بوده است.
افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مشکلات مربوط به انتقال وجوه ارزی و نوسانات نرخ ارز، از مهم‌ترین ریسک‌های این شرکت به حساب می‌آیند.
سهامداران زاگرس
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با در اختیار گرفتن حدود ۳۴ درصد از سهام شرکت پتروشیمی زاگرس که ارزش حدودی آن ۱۰ هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان است بزرگترین سهامدارن زاگرس تلقی می‌شود.
شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا و شرکت گروه صنعتی شیمی پوشینه هر کدام با تصاحب به ترتیب ۱۸.۸۳ و ۱۷.۷۸ درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران عمده آن به حساب می‌آیند.
همچنین ۱۱.۲۴ درصد از سهام این شرکت در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.
مقایسه بازدهی
بررسی جدول بازدهی زاگرس و گروهش نشان می‌دهد که این سهم در بازه‌های زمانی بلندمدت از شاخص گروه محصولات شیمیایی و شاخص کل عقب مانده است.
برای مثال در یک سال اخیر در حالی که شاخص کل و شاخص گروه محصولات شیمیایی به ترتیب ۲۹.۵۶ و ۱۳.۸۷ درصد رشد کردند، زاگرس با افت ۲۲.۱۷ درصدی روبه‌رو شد.
همچنین در بازه زمانی سه‌ساله این سهم تنها ۱۲۲.۹۴ درصد بازدهی کسب کرد که عملکرد قابل قبولی به حساب نمی‌آید.
البته در میان‌مدت به واسطه رشد رشد شاخص کل، قیمت این سهم توانست افزایش یابد و در سه ماه اخیر حدود ۲۴ درصد رشد کند.
افزایش ۱۱ درصدی سود خالص زاگرس در ۹ ماهه ۱۴۰۱
بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ زاگرس نشان می‌دهد که این پتروشیمی در این دوره موفق شد جهش ۴۶ درصدی در سود عملیاتی خود ایجاد کند و این عدد را از هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان برساند.
همچنین این صورت مالی نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت در این دوره ۹ ماهه حدود ۱۱ درصد افزایش یافت و به عدد دو هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان رسیده است.
البته نگاهی به روند تغییرات سود و زیان ۹ ماهه پتروشیمی زاگرس حاکی از آن است این شرکت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ با افت عجیب ۶۳ درصدی در سودسازی خود مواجه شده که برای جبران آن راه سختی در پیش دارد.
البته ممکن است این افزایش سودسازی تا پایان سال ادامه‌دار نباشد. چرا که با افزایش نرخ گاز خوراک و به دنبال آن افزایش هزینه‌های تولید متانول زاگرس، سودسازی این پتروشیمی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. همچنین این افزایش نرخ گاز خوراک در سال‌های گذشته موجب کاهش بهره‌وری این شرکت شده است.
پیش‌بینی می‌شود در سال آیند به موجب افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باز هم بهره‌وری زاگرس و سایر پتروشیمی‌ها کاهش یابد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.temfuqe8asfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما