plusresetminus
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تاکنون ۲۷۷ نیاز اساسی از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دریافت شده و بومی سازی بیش از۱۳۰ نیاز اساسی و تحریمی کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است.
بومی سازی بیش از۱۳۰ نیاز اساسی و تحریمی کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سال 1401 رو به پایان است و شعاری که از سوی مقام معظم رهبری برای این سال در نظر گرفته شد تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بود بنابراین رهبر معظم انقلاب برای راهبری سال 1401 گسترش تولید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان را مد نظر داشتند به همین سبب با هادی عابدی کارشناس اقتصاد دانش بنیان گفت و گو کردیم تا به بررسی اقدامات شرکتهای دانش بنیان در سال 1401 بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه بهترین تعریف از شرکت‌های دانش‌بنیان همان تعریفی است که در متن قانون دانش‌بنیان آمده است گفت بدین معنا که شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی با فناوری‌های بالا و متوسط به بالا هستند که می‌توانند ارزش افزوده فراوان تولید کنند، در واقع شرکت‌های هایتکی که قادرند اقصادی بر مبنای دانش برای کشور ایجاد نمایند.
عابدی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر در دو دسته تولیدی و نوپا قرار می‌گیرند که هر دسته خود به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود و درنهایت 6 دسته تولیدی نوع 1، تولیدی نوع 2، تولیدی نوع 3 و نوپا نوع 1، نوپا نوع 1 و نوپا نو 3 را تشکیل می‌دهند.
این کارشناس اقتصاد دانش بنیان افزود: از سال 1392 که 55 شرکت به تائید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان رسید تا به امروز که بیش از 8050 شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به کارند و همواره در سال‌های مختلف تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد خوبی همراه بوده است و این شرکت‌ها اثرگذاری خوبی در کشور در تمام ابعاد داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار حدود 5300 شرکت دانش‌بنیان تولیدی در کشور مشغول به فعالیت هستند و اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرده و در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی مستقیم دارند گفت: اما برای آنکه بتوانند نقش اقتصادی خود را نیز به‌درستی ایفا کنند بایستی باید ابتدا اندیشه دانش‌بنیانی در کشور نهادینه شود تا متعاقب آن رفتار و کنش متناسبی را در بطن فعالیت‌های اقتصادی مشاهده کرد. البته دولت هم با حمایت از این جوانان باید انگیزه ماندن آنان در کشور را بیشتر و شرایط کاری مناسب برای نخبگان فراهم نماید.
عابدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار امسال و گذشت بیش از 11 ماه از سال در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان چه پیشرفت‌هایی رخ داده است  گفت: در سال‌های مختلف تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد خوبی مواجه بوده است و امسال نیز با توجه به شعار سال و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، یک رکوردشکنی در زمینه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم.
این کارشناس اقتصاد دانش بنیان افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، حدود 1370 شرکت دانش‌بنیان به فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه شده است یعنی چیزی نزدیک به 1.8 برابر سال 1400، علاوه بر آن متوسط زمان ارزیابی به‌شدت کاهش پیدا کرده، در سال 1400 متوسط زمان ارزیابی 100 روز بود و در حال حاضر به کمتر از 50 روز رسیده است.
وی با اشاره به اینکه  امسال در هر ماه نزدیک به 600 شرکت جدید را ارزیابی می‌کنیم افزود:  ارزیابی دانش‌بنیان‌ها دو سال اعتبار دارد و بعد از آن شرکت‌ها دوباره باید ارزیابی شوند؛ در حال حاضر جمعاً نزدیک به 800 ارزیابی در ماه انجام می‌شود.
عابدی در رابطه با سهم شرکت‌های دانش‌بنیان  از اقتصاد کشور گفت:با توجه به درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال مالی 1400 که چیزی بالغ بر 300 همت است؛ پیش‌فرض ما این است که حداقل تا پایان 2 سال آینده بتوانیم 4 تا 6 درصد واقعی تولید ناخالص ملی را به اقتصاد دانش‌بنیان متصل کنیم. این سهم باید هرسال گسترش یابد و بیشتر شود.
این کارشناس اقتصاد دانش بنیان در رابطه با اینکه چه تعدادی از شرکت‌ها توانتسند نیازهای تحریمی کشور را تامین کنند گفت:برنامه «تولید بار اول اقلام راهبردی» در سال 1398 در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آغاز شد. این برنامه با هدف تسهیل بومی‌سازی آن دسته از کالاها و خدمات فناورانه‌ای طراحی شده است که فاقد نمونه مشابه داخلی باشند. سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و پیشران می‌توانند برای بومی‌سازی اقلام مورد نیاز خود و نیازهای تحریمی کشور درخواست خود را به معاونت علمی ارسال کنند و پس از بررسی، آن نیاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند بومی‌سازی می‌شود.
وی افزود: تاکنون 277 نیاز اساسی از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دریافت شده و بومی سازی بیش از130 نیاز اساسی و تحریمی کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdci.zaqct1arvbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما