plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

همه‌چیز درباره ارز دانشجویی

خرید سهمیه سالانه ۱۳ هزار یورویی دانشجویی براساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلا نسبت به بازار آزاد حدود ۱۳۰ میلیون کمتر تمام می‌شود
همه‌چیز درباره ارز دانشجویی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، نرخ ارز دانشجویی روز گذشته شنبه ۱۳ اسفند حدود ۲۰ درصد کمتر از بازار آزاد بود. براساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلا قیمت دلار خدماتی تا ظهر دیروز حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ تومان بوده، اما در بازار آزاد برای هر دلار آمریکا حدود ۱۰ هزار تومان بیشتر ردوبدل می‌شده است. البته سقفی که متقاضیان ارز دانشجویی دریافت می‌کنند به بورسیه بودن و نبودنشان در خارج از کشور بستگی دارد و چون ارز دانشجویی جزو ارز دولتی به‌حساب می‌آید و با قیمت کمتری نسبت به بازار آزاد عرضه می‌شود، متقاضیان آن باید برای دریافت ارز دانشجویی شرایط و مدارک مورد نیاز را داشته باشند.

سقف دریافت ارز دانشجویی

به گزارش فرارو، سقف ارز دانشجویی برای دانشجویان بورسیه و غبربورسیه تفاوت دارد. طبق بخشنامه بانک مرکزی سقف ارز دانشجویی برای افرادی که بورسیه ندارند سالی ۱۳ هزار یورو است و این افراد می‌توانند روی ۵۰۰ یورو به‌عنوان سهمیه دانشجویی ماهانه حساب کنند. البته به این سهمیه، ۵۰۰ یورو به ازای همسر و هر فرزند اضافه می‌شود. به‌این ترتیب یک دانشجو مجرد علاوه بر سهمیه ۱۳ هزار یورویی سالانه، می‌تواند در طول یک سال تا سقف شش هزار یورو هم به‌عنوان ارز دانشجویی دریافت کند. حالا اگر دانشجو در کشور خارجی بورسیه داشته باشد، سهمیه ارز دانشجویی برای آن همان ماهی ۵۰۰ یورو خواهد بود. از طرفی سهمیه ۵۰۰ یورویی که بابت همسر و هر فرزند دانشجویی تعلق می‌گیرد، برای دانشجویانی که بورسیه دارند، پابرجاست.

شرایط دریافت ارز دانشجویی

ارز دانشجویی به تمام دانشجویان ایرانی که به‌صورت تمام‌وقت در خارج از کشور اقامت دارند، تعلق می‌گیرد. گواهی اشتغال به تحصیل که تاریخ روز و سربرگ دانشگاه را داشته باشد جزو مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی است. دریافت نکردن هیچگونه کمک‌هزینه تحصیلی یکی دیگر از شرایط دریافت ارز دانشجویی به‌حساب می‌آید که صحت و سقم این موضوع را سامانه تاک – زیرنظر وزارت امور‌خارجه- بررسی می‌کند. ویزای دانشجویی، آخرین مهر ورود و خروج از ایران در گذرنامه و برگه معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت برای دانشجویان پسر، جزو مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی محسوب می‌شود. شرایط ارز دانشجویی نشان می‌دهد دریافت آن فقط برای ترم جاری امکان‌پذیر است و هر دانشجو بابت هر ترم فقط ۴۵ روز مجاز به اقامت در ایران است و اگر بیشتر از این در کشور بماند، ارز دانشجویی به او تعلق نمی‌گیرد.

نحوه دریافت ارز دانشجویی

نحوه دریافت ارز دانشجویی به این شکل است که متقاضی باید در قدم اول به نشانی portal.saorg.ir/secondary-exchange-request/ تحت عنوان سامانه سجاد مراجعه کند. مدیر تالار مرکز مبادله ارز گفته طی هماهنگی‌هایی که مرکز مبادله با وزارت علوم انجام داده، دانشجویان بورسیه و غیربورسیه متقاضی ارز دانشجویی می‌توانند به سامانه وزارت علوم تحت عنوان سجاد به صورت غیرحضوری مراجعه کنند. در این بخش متقاضی باید مرحله ثبت‌نام خود را پشت سر بگذارد. دانشجویان بعد از ثبت درخواست ارز دانشجویی در سامانه وزارت علوم و بعد از دریافت کد رهگیری با مراجعه به بانک می‌توانند ارز خود را در بازه زمانی مشخص دریافت کنند. توضیحات مسئولان مرکز مبادله ارز و طلا نشان می‌دهد که خرید ارز دانشجویی بعد از دریافت کد رهگیری، بازه مشخصی دارد و متقاضی برای خرید ارز، فقط یک هفته بعد از دریافت کد رهگیری فرصت خواهد داشت.

نرخ ارز دانشجویی

نرخ ارز دانشجویی که زیرمجموعه‌ای از ارز خدماتی به‌حساب می‌آید، هر روز توسط مرکز مبادله ارز و طلا اعلام می‌شود و نسبت به بازار آزاد کمتر است. مثلا ظهر روز شنبه ۱۳ اسفند برای دلار آزاد ارقام بالاتر از ۵۴ هزار تومان توسط فروشنده‌های میدان فردوسی و سبزه‌میدان اعلام می‌شد، اما براساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلا نرخ دلار خدماتی ۴۴ هزار و ۸۰۰ تومان یعنی تقریبا ۱۰ هزار تومان کمتر از بازار آزاد بوده است. از طرفی سهمیه ارز دانشجویی برای دانشجویانی که بورسیه نیستند، ۱۳ هزار یورو در سال است که با احتساب نرخ برابری یورو و دلار درحال حاضر، تقریبا معادل ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار خواهد بود. حالا اگر متقاضی ارز دانشجویی بتواند امروز این سهمیه را تحویل بگیرد، باید چیزی حدود ۵۸۲ میلیون تومان بپردازد. از ما نشنیده بگیرید، اما خرید همین میزان دلار از بازار آزاد ۷۱۲ میلیون تومان یعنی ۲۲ درصد بیشتر تمام می‌شود.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdca.anik49nwm5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما