plusresetminus
عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران با بیان اینکه تولید محصولات فولادی به دلیل نبود انرژی به یک سوم رسیده است، گفت: با این وضعیت ورشکستگی صنایع قطعی بوده و بازارهای صادراتی خود را از دست خواهیم داد.
تولید محصولات فولادی به یک سوم رسید/احتمال آشفتگی در بازار داخلی و از دست رفتن مشتریان صادراتی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، احمد رضوی نیک عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران گفت: مصرف روزانه گاز صنعت فولاد حدود ۳۷ میلیون مترمکعب است که یک سوم این مقدار از سوی شرکت ملی گاز اختصاص داده شده است. به عبارت دیگر ظرفیت فولاد سازی ما به یک سوم کاهش یافته است. اگر متوسط تولید فولاد در هر ماه حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که در نیمه دوم سال حدود ۲ میلیون تن عقب افتادگی در تولید این محصول در کشور شاهد هستیم.
او در گفتگو با بازار با بیان اینکه قطعی های گاز و برق اجرای تعهدات فولادسازان و نورد کاران در بورس را با چالش مواجه کرده است، گفت: خیلی دردناک است که واحدهای فولادی در برخی از استان ها همچون خراسان به دلیل نبود گاز به صورت ۱۰۰ درصدی تعطیل بوده است. حتی یک روز هم اجازه فعالیت به ما داده نشد. در عمل یک ماه کامل همه هزینه ها اهم از بیمه و حقوق و اجاره را پرداخت کرده اما هیچ تولیدی نداشتیم.
به گفته رضوی نیک، قطعاً این عملکرد شرکت گاز و برق در تامین انرژی روند عرضه و تقاضای بازار فولاد را آشفته خواهد کرد و باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد.
او افزود: کل صادرات محصولات فولادی کشور در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین صادرات آهن اسفنجی از ۹۸۵ هزار تن به ۷۴۴ هزار تن رسیده که کاهش ۲۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران ادامه داد: برخی مسئولین شرکت گاز یا برق به فعالین صنعت فولاد می گویند که با ۳۰ درصد ظرفیت موجود فعالیت کنید. این حرف به هیچ وجه شدنی نیست. چرا که نمی شود که در دمای ۴۰۰ درجه ۱۰ تا مشعل را خاموش کرده و نورد کاری کنیم. این صنعت کاملا صفر و صدی است. به این معنا است که اگر خط تولید را روشن کنند باید با ۱۰۰ درصد توانش تولید کند. اینکه با ۳۰ درصد یا ۵۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت کنید، به هیچ وجه منطقی نبوده و شدنی نیست. چرا که خط کامل روشن می شود و امکان اینکه چند دستگاهش را خاموش کند، وجود ندارد.
به گفته او، قطعی های انرژی در سال گذشته حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان به صنایع فولادی خسارت وارد کرد و کسی هم حاضر نشد یک ریال از این خسارت را جبران کند. امسال هم دوباره همین رویه تکرار شد، هم گاز را قطع کردند و هم برق. به همین دلیل پیش بینی ما این است که مقدار خسارت امسال خیلی بیشتر از سال گذشته باشد.
اطلاعیه جدید شرکت برق برای قطعی های زمستانه
رضوی نیک با بیان اینکه محدودیت ها در تامین انرژی همچنان ادامه دارد: شرکت برق در هفته گذشته به ما اعلام کرده که باید با ۵۰ درصد ظرفیت تولید کنید در غیر این صورت برق شما قطع خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران در ادامه سخنان خود اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: سهم فولاد از کیک صنعت کشور حدود ۱۶ درصد است. جالب است که بدانید این ۱۶ درصد ۸۰ درصد ارزآوری دارد. همچنین صنعتی را چرا باید به خاطر سهم ۴ الی ۵ درصدی از مصرف انرژی را تعطیل می کنیم.؟
او با بیان اینکه دو ساعت قطعی گاز منازل می توانست ۵۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی گاز به همراه داشته باشد، گفت: این دو ساعت قطعی موجب تامین گاز صنایع فولادی می شد.
این فعال صنعتی با اشاره به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی است، اظهار داشت: اینکه دولت در برداشت گاز عاجز و ناتوان است که مقصر آن صنعت و بخش مولد اقتصاد نیست؟ چرا باید تولید کننده چوب اشتباهات و کوتاهی دولت ها را بخورند. حداقل کاری که دولت برای حمایت از صنایع آسیب دیده از قطعی های گاز می توانست انجام دهد این است که صنایع را از پرداخت حق بیمه برای یک ماه معاف کند. اما متاسفانه هیچ همراهی از سوی دولت در این حوزه مشاهده نمی شود.
برق یک کارخانه تولیدی را روزی دوبار قطع می کنند
رضوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست از سوی دولت برای جبران خسارت ها صورت گیرد، گفت: در بند ۵ قرارداد ما با شرکت برق به صراحت نوشته شده که چنانچه شرکت برق به هر دلیلی برق مصرف کنندگان «های ولتاژ» را قطع کند، باید ۲۰ روز قبل این مساله را به مشترکین دیماندی به صورت کتبی اعلام کند. اما متاسفانه شرکت های توزیع برق به هیچ وجه به این بند از قرارداد پایبند نیستند. گاهی اوقات خط تولید مشغول کار بوده و به یکباره برقمان قطع می شود و خسارت سنگینی را به تجهیزات ما وارد می کند. جدای از این طبق قراردادمان باید شرکت برق تمامی خسارت های ناشی از قطع برق را برای واحدهای تولیدی یا همان مشترکین «های ولتاژ» را جبران کند. اما متاسفانه نه تنها خبری از پرداخت خسارت نیست، بلکه حتی کوچکترین اطلاع رسانی درباره زمان قطعی ها صورت نمی گیرد و برق یک یک کارخانه بزرگ روزانه دوبار قطع و وصل می شود.
او با بیان اینکه با این روش از تامین انرژی ورشکستگی صنایع قطعی است، افزود: هر سال شرایط ما بدتر از پارسال است. گاز قطع می شود بلافاصله بعد از آن برق را به نبود سوخت برای نیروگاه ها قطع می کنند. حتی به فولادسازانی که خود مولدهای برق دارند هم اجازه استفاده از برق تولید خودشان را هم نمی دهند.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcf.edtiw6dcjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما