plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷

افزایش قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن

زمانی که دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد قیمت ساخت این واحدهای مسکونی ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود اما امروز قیمت ساخت این واحد ها به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است.
افزایش قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، با توجه به ماه‌های گذشته قیمت مصالح افزایش پیدا کرده است و این امر روی قیمت مسکن نیز تأثیر گذاشته است؛ نهضت ملی مسکن نیز از این امر مستثنا نیست و گران شده است.
ساخت مسکن یکی از محرک‌های رونق اقتصادی است. براساس آمارهای موجود حدود یک میلیون شغل با رونق ساخت‌وساز ایجاد می‌شود اما هنوز واحد مسکونی با این نام افتتاح نشده است. برخی پیمانکاران می‌گویند قیمت تمام‌شده مسکن با آنچه دولت اعلام کرده تفاوت حداقل دو میلیون تومانی دارد و ۷ میلیون تومان تمام می‌شود.
گرانی مصالح
برای برنامه‌ریزی ساخت مسکن وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی، نفت، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه‌وبودجه کشور درگیر هستند. مصالح ساختمانی و زنجیره فولاد زیر نظر وزارت صمت فعالیت دارد و قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا که زیرمجموعه وزارت اقتصاد است، انجام می‌شود.
با توجه به اینکه مصالح ساختمانی روزانه افزایش پیدا می‌کند مثل قیمت یونولیت که در هفته‌های گذشته چندین برابر شده است و این گرانی‌ها باعث می‌شود تا قیمت تمام شده ساخت مسکن نیز افزایش پیدا کند البته گرانی محصولات فولادی در حالی اتفاق افتاده که تقاضای آن در بورس کالا به شدت کاهش یافته و رکود تورمی در معاملات این محصول مشاهده شد. رکود تورمی به این معنا که تقاضا برای کالا نیست اما هر روز گران‌تر می‌شود.
لزوم حمایت از خانوارهای کم‌درآمد
باید توجه داشت افزایش قیمت ساخت مسکن برای اقشاری است که خانه‌ای ندارند و امیدوار بودند با این طرح و مبلغ اندکی که در اختیار دارند دارای سرپناهی خواهند شد. با این‌که شنیده می‌شود ممکن است رقم تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن افزایش یابد اما برخی خانوارها توانایی پرداخت اقساط با ارقام بالاتر را ندارند. از سوی دیگر افزایش نرخ تورم، قیمت کالاها و خدمات را گران‌تر می‌کند و ممکن است دوباره دولت از هدفگذاری خود فاصله بگیرد. بر اساس نظر کارشناسان وزیر راه و شهرسازی باید همه دغدغه خود را بر ساخت مسکن بگذارد که این موضوع در عملکرد رستم قاسمی دیده نمی‌شود.
هزینه ساخت نهضت ملی مسکن متری ۷ میلیون تومان
جعفری افزود: در روش دیگر ما برای متقاضیان خانه‌های یک طبقه حیاط دار می‌سازیم که هزینه ساخت متری ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان برآورد شده است و هزینه مشاعات نیز کسر خواهد شد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برای شهرهای جدید که اراضی کم و متقاضی زیاد است خانه‌های ۴ تا ۷ طبقه می‌سازیم قرارداد ساخت این خانه‌ها متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که با محاسبه نرخ تعدیل سال ۱۴۰۰ به متری ۷ میلیون تومان می‌رسد.
وی تصریح کرد: با انبوه سازان مدیریت هزینه خواهیم کرد تا قیمت تمام شده ساخت مسکن در دامنه متری ۷ میلیون تومان باقی بماند و ساخت واحدها در همین باره قیمتی به اتمام برسد برای این منظور سهم مشاعات را کاهش می‌دهیم.
تحریم‌ها مربوط به ساخت و ساز نمی‌شود
اکبر نیکزاد راهکاری برای شتاب زدگی در طرح نهضت مسکن ملی به خبرنگار مهر گفت: طرح نهضت مسکن ملی به مرور در حال جان گرفتن است با توجه به اینکه مرحوم قاسمی در حال آماده سازی زیرساخت‌ها بوده است و زمین‌های دولتی برای ساخت و سازها آماده شده است اما باید دستگاه‌های مسؤول مانند بنیاد مسکن، وزارت نیرو، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها دست به دست هم دهند تا کار ساخت و ساز تسریع پیدا کند چرا که هرکدام از این مسؤولین کارش را درست و به موقع انجام ندهد این مسکن سازی به تعویق خواهد افتاد در این میان مردم هستند که متضرر خواهد شد.
وی در پایان بیان کرد: در پایان باید گفت که خوشبختانه در بحث طراحی و اجرا نیروهای متخصص در کشور وجود دارد همچنین مصالح و تجهیزات مرود نیاز ساخت وساز در ایران تولید می‌شود و مربوط به تحریم‌ها نخواهد شد بر این اساس با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان به ساخت وساز در کشور تسریع بخشید.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.xeifuqea8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما