plusresetminus
تقویت همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حوزه دارو، ارائه تسهیلات به ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشت فراسرزمینی و تاسیس پایانه ترانزیتی در ایران از توافق‌های کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان بود.
ایران و قزاقستان چندین تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی امضا کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، هجدهمین کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان در آستانه پایتخت این کشور برگزار شد. در چارچوب این کمیسیون مشترک، تشکیل کیمته‌‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی در حوزه کشاورزی، علم‌‌‌‌‌‌‌‌وفناوری، گردشگری، حمل‌ونقل و... مورد‌توافق قرار گرفت و زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ای را فراهم کرد تا فعالان اقتصادی دو کشور ضمن آشنایی با یکدیگر و ظرفیت‌های موجود به تبادل اطلاعات بپردازند.
در دسترس نبودن اطلاعات و عدم‌آگاهی فعالان اقتصادی از قوانین تجاری، امکانات و نیازهای حاکم بر بازارهای هدف همواره یکی از موانع در‌برابر توسعه سطح مناسبات ایران با سایر کشورها بوده‌است، بنابراین اعزام فعالان بخش‌خصوصی در کنار مقامات دولتی در سفر به کشورهای مختلف می‌تواند در بازارسازی و تقویت سطح مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری ایران موثر باشد. در این راستا حضور هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری در چارچوب نشست‌های کمیسیون مشترک ایران و سایر کشورها فرصت خوبی برای همین منظور است. بدین ‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب هیاتی از اتاق ایران با همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان، وزیر جهادکشاورزی را برای حضور در هجدهمین کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان همراهی کرد.
امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ضمن تشریح دستاوردهای این سفر، بازار قزاقستان را مقصدی راهبردی برای ارائه تولیدات و خدمات کشور دانست و تاکید کرد: در چارچوب نشست کمیسیون مشترک، چندین یادداشت تفاهم همکاری امضا شد که به توسعه‌تجارت، بهبود سطح حمل‌ونقل و لجستیک بین دو کشور، واگذاری ۱۵هکتار زمین در بندر شهیدرجایی به قزاقستان برای تاسیس پایانه ترانزیت و تحقق ترانزیت ۴‌میلیون‌تن بار در مسیر ایران -  قزاقستان مربوط می‌شد. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی سازماندهی همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک با رویکرد افزایش حجم ترانزیت و مبادلات از طریق حمل‌ونقل ترکیبی در کریدور شمال- جنوب و تسهیل شرایط تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای در این مسیر از دیگر توافق‌هایی بود که در چارچوب این مذاکرات صورت گرفت.
او در عین‌حال از توافق برای ایجاد کمیته فنی دارو بین دو کشور برای تسهیل فرآیند ثبت دارو و تجهیزات پزشکی، تبادل اطلاعات و انتقال دانش فنی در این حوزه و تاسیس شرکت‌های مشترک تولید دارو خبر داد.
عابدی در ادامه به برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای ایجاد دفتر تجاری برای مشاوره و بازاریابی در قزاقستان به همت اتاق ایران با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان خبر داد که مراحل نهایی افتتاح آن در حال طی‌شدن است و می‌تواند پلی برای افزایش میزان همکاری‌های تجاری دو کشور باشد. به باور این عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران با توجه به لغو روادید ۱۴‌روزه، ایجاد این دفتر در قزاقستان و یادداشت تفاهم‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری که در این سفر به امضا رسید، گام‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی برای تحقق هدف تجارت ۳‌میلیارد دلاری بین دو کشور برداشته شده‌است.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان به بر‌‌گزاری نمایشگاه اختصاصی محصولات و توانمندی‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی در آلماتی که در تابستان امسال برگزار شد، اشاره کرد و گفت: طرف قزاقی ضمن استقبال از این نوع رویدادها، تمایل خود را برای بر‌‌گزاری این نمایشگاه به‌صورت سالانه اعلام کرده‌است.
او در بخش دیگری از سخنان خود توجه به ذخایر آبی و وجود زمین‌‌‌‌‌‌‌‌های مرغوب در قزاقستان را به منظور سرمایه‌گذاری ایرانیان در حوزه کشت فراسرزمینی، ضروری خواند و ادامه داد: با توجه به زمین‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌کشت فراوان در این کشور و تمایل ایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای مشارکت در تولید محصولات کشاورزی و محدودیت واگذاری زمین به افراد غیر، در این اجلاس توافق شد، سازوکاری برای ایجاد انگیزه بین سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران ایرانی تعریف شود و شاهد حضور فعالان حوزه کشاورزی در این کشور باشیم. ظرفیت تولید گوشت قرمز در قزاقستان نیز نکته دیگری بود که مورد‌توجه قرار گرفت.
عابدی در ادامه به دیگر توافق‌هایی که در اجلاس کمیسیون مشترک بین دو طرف صورت گرفت اشاره کرد؛ توافق برای اعزام و پذیرش منظم و سالانه هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری بین دو کشور، تبادل اطلاعات تجاری و همکاری در بر‌‌گزاری نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های اختصاصی و تقویت مبادلات حوزه کشاورزی از جمله صادرات مرکبات و غیره از ایران در مقابل واردات گوشت و غلات به ایران از جمله این توافق‌ها بود و بخش‌خصوصی به‌عنوان مسوول پیگیری و تحقق برنامه‌های تعیین‌شده، تعیین شد.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان برای عملیاتی‌کردن دستاوردهای این سفر پیشنهاد ایجاد دو کمیته کاری در حوزه‌های محصولات کشاورزی و صنایع وابسته و حمل‌ونقل و لجستیک در اتاق مشترک را ارائه داد که با استقبال مواجه و قرار شد پیشنهادات عملیاتی موجود در این بخش‌ها را تهیه و برای وزارت جهادکشاورزی ارسال کند.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdca.wnmk49n005k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما