plusresetminus
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ضمن تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی داخل کشور گفت: روسیه بزرگ‌ترین و اولین سرمایه‌گذار خارجی است.
جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران/ روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، علی فکری در نشست خبری با اشاره به عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری اقتصادی در طول بیش از یک سال گذشته عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت در این مدت زمان اصلاح نظام آماری بوده‌است و پس از این تنها آمار سرمایه‌های جذب شده که منجر به اجرای پروژه شده وارد نظام آماری می‌شود و قرار نیست تنها جذب سرمایه روی کاغذ را اعلام کنیم.
وی با بیان اینکه از این پس واقعیت جذب سرمایه‌ها اعلام می‌شود، گفت: بنابراین سرمایه‌گذاری در ایران و اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران دیگر در نظام آماری گنجانده  نمی‌شود. در واقع در اصلاح نظام آماری تنها سرمایه‌گذاری‌های معتبر به این معنا که از اخذ مجوز آن بیش از شش ماه نگذشته باشد و بخشی از سرمایه را وارد پروژه کرده‌اند، اعلام خواهد شد و هدف این است اصلاح نظام آماری این است که سیگنال اشتباه به دولت، مردم و فعالان اقتصادی ندهیم.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه درمورد میزان سرمایه‌گذاری در کشور دتوضیح داد: میزان سرمایه‌گذاری ١٠.٢ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۵.٩۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب بوده و فاصله آن یعنی چهار میلیارد دلار وارد کشور نشد و آنچه در نظام آماری درج می‌شود همان ۵.٩۵ میلیارد دلار است.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی زمانی سرمایه‌گذار خارجی محسوب می‌شود که طرف بخشی از سرمایه را وارد کشور کرده باشد، گفت: برای مثال یک شرکت انگلیسی برای سرمایه‌گذاری اقدام کرد اما فقط روی کاغذ بود؛ بنابراین نباید گفت انگلیس در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.
معاون وزیر اقتصاد درمورد کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورها توضیح داد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون با چند کشور از جمله مجارستان دو جلسه کمیسیون برگزار شده است. همچنین با کشورهای اسلواکی و بولیوی نیز این جلسه برگزار شده است و با عراق نیز به زودی برگزار خواهد شد.
فکری ادامه داد: درحال رایزنی با چند کشور هستیم که در سال آینده کمیسیون اقتصادی برگزار کنیم که چین از جمله آن است. همچنین رایزنی‌هایی با آلمان، ایتالیا و بوسنی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در داخل کشور
فکری در ادامه درمورد کشورهایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند توضیح داد: در طول یک سال گذشته روسیه با ۲.۷میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران بوده که در دو طرح نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.
وی افزود: دومین سرمایه‌گذار امارات، سومین سرمایه‌گذار ترکیه، چهارمین سرمایه‌گذار چین و پنجمین سرمایه‌گذار نیز افغانستان هستند. ظرفست چین بالاتر است و شخصا راضی نیستم، چینی‌ها در مراکز لجستیک که در مرزها وجود دارد برای انجام ترانزیت و در پروژه‌های معدنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مبلغ سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حد پروژه‌های کوچک و متوسط است و عمدتا در پروژه‌هایی که به چین صادرات انجام می‌شود سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چینی‌ها از بتدای دولت سیزدهم تا کنون در ۲۵ طرح به میزان ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند که ۲۱ طرح صنعت، دو طرح معدن، یک طرح خدماتی و یک طرح کشاورزی بوده است.
معاون وزیر اقتصاد به این سوال که در شرایط تحریم نقل‌وانتقال مالی سرمایه‌گذاران چگونه انجام می‌شود، پاسخ داد: سرمایه یا به صورت نقدی یا از طریق صرافی وارد کشور می‌شود. البته سرمایه‌گذار ابتدا طرح را بررسی و انتخاب می‌کند، بعد تجهیزات مورد نیاز را بررسی کرده و اگر امکان تامین از داخل وجود داشته باشد از داخل تامین می‌کنند. همچنین دانش فنی یا همان تکنولوژی وارد کشور می‌شود.
جزئیات میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های امضای برجام
فکری در ادامه درمورد میزان سرمایه‌گذاری در سال‌هایی که برجام امضا شد، توضیح داد: در سال ۱۳۹۵، ۱۵۳ طرح مصوب شده بود که حجم کل این طرح‌ها ۱۰.۴ میلیارد دلار بود. این درحالی است که تعداد طرح‌های مصوب طی یک سال گذشته ۴۴ طرح و حجم کل آن ۱۰.۲ میلیارد دلار بوده است. تعداد طرح‌های مصوب معتبر در سال ۱۳۹۵، ۷۸ طرح و حجم آن یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶، تعداد طرح مصوب ۱۹۸ مورد و حجم آن ۱۰.۸ میلیارد دلار بوده است. در آن سال ۹۵ طرح معتبر با حجم ۲.۶ میلیارد دلار انجام شده است.
مشوق‌های ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی
معاون وزیر اقتصاد درمورد مشوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است، گفت: اصل سرمایه و خروج سود عملیاتی سرمایه‌گذار تضمین می‌شود. همچنین به سرمایه‌گذاران مجوز اقامت سه تا پنج ساله داده می‌شود.
فکری ادامه داد: به هر سرمایه‌گذاری که در ایران سرمایه‌گذاری کند مجوز ورود سه خودروی خارجی گذرموقت داده می‌شود. درواقع به ازای هر ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری مجوز ورود یک خودرو داده می‌شود و به ازای ۹۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری یا بیشتر مجوز ورود سه خودرو داده می‌شود. همچنین ممنوعیت‌های صادراتی درمورد سرمایه‌گذاری خارجی اعمال نمی‌شود.
به گفته وی از آمریکا و اروپا هم سرمایه‌گذار خارجی داریم که به صورت اشخاص حقوقی فعالیت می‌کنند.
معاون وزیر اقتصاد درمورد سرمایه‌گذاری کشورهای همسایه در حوزه مسکن اظهار کرد: کشورهای همسایه در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند که ناچیز بوده است. موانعی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به بخش مسکن وجود دارد که درحال رفع آن هستیم.
فکری همچنین درمورد سرمایه‌گذاری روسیه در طرح‌های نفتی عنوان کرد: یکی از طرح‌ها توسعه میادین نفتی در ایلام بوده که سرمایه‌گذار وارد و عملیات اغاز شده است. روس‌ها امدند که بمانند نیامدند که بروند و قرارداد با روس‌ها به راحتی اسیب نمی‌بیند و پایدار است.
وی با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: چشم انداز روابط طراحی و از دی سال گذشته اجرا شده است. اخیرا نیز بخش‌های مختلف سند مورد ارزیابی قرار گرفت و چند کمیته بین دو کشور برگزار شد. جزئیات زمانی که پروژه ها به نتیجه برسد اعلام می‌شود.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcd.n0k2yt09xa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما