plusresetminus
آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌ عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع بالغ بر ۷۷۷ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ و بالغ بر ۸۳۶ هزار دستگاه هم در مدت مذکور سال جاری فروخته‌اند.
تولید بالغ بر ۷۷۷ هزار دستگاه خودرو تا پایان پاییز امسال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، بررسی آمار و صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌ عنوان زیر مجموعه سایپا) نشان می‌دهد که در  ۹ ماهه امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به ۷۷۷ هزار و ۷۹۱ دستگاه رسیده و برای ۸۳۶ هزار و ۷۶۰ دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.
گفتنی است که طبق ادعای خودروسازی همه تولید خودروها کامل و بدون ناقصی هستند. ضمن اینکه بخشی از ناقص‌های پیش از سال جاری طی مدت تامین قطعه و تکمیل و تجاری‌سازی شده است؛ علت فزونی آمار فروش به آمار تولید نیز همین موضوع است.
ایران‌خودرو بیش از ۴۲۱ هزار دستگاه تولید و ۴۴۰ هزار و ۳۷۱ دستگاه فروخت
در مجموع ۹ ماه سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۴۲۱ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو تولید و ۴۴۰ هزار و ۳۷۱ دستگاه فروخته است.
از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۲۵۸ هزار و ۴۷۸ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۲۷۳ هزار و ۲۹۶ دستگاه از این خودروها فروخته شده است.
ایران‌خودرو ۵۵ هزار و ۴۵۹ دستگاه از محصولات خانواده سمند در ۹ ماهه ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۵۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.
همچنین در این مدت، ۵۶ هزار و ۸۴۵ دستگاه دنا، ۲۰ هزار و ۴۱۴ دستگاه رانا و ۱۴ هزار و ۹۴۴ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۵۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه دنا، ۲۹ هزار و ۳۳۶  دستگاه رانا و ۱۳ هزار و ۶۱۱ دستگاه تارا فروخته شده است.
تنها فروش خودروی تاراست که از میزان تولید آن در ۹ ماهه سال جاری کمتر است و ۱۳۳۳ دستگاه تولیدی، تجاری نشده است.
ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۱۱ هزار و ۶۲۱ دستگاه هایما تولید و ۱۱ هزار و ۲۶۷ دستگاه تجاری‌سازی کرده است.
ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۳۲۸۹ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که ۱۱۹۸ دستگاه آن تولیدی آذر ماه است و ۲۹۳۳ دستگاه هم در مجموع ۹ ماهه فروخته است.
سایپا ۲۵۷ هزار و ۴۵۳ دستگاه تولید و ۲۹۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه فروخت
در گروه خودروسازی سایپا نیز در مدت مذکور سال جاری در مجموع ۲۵۷ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۲۰۱ هزار و ۲۷۴ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۳۲ هزار و ۷۳ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۲۴ هزار و ۱۶ دستگاه سهم شاهین و ۹۰ دستگاه سایر محصولات این شرکت (مربوط به ماه‌های پیش از شهریور) بوده است.
در مقابل از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان آذر ماه، گروه خودروسازی سایپا ۲۹۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این میزان ۲۳۴ هزار و ۹۰۵ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است.
به‌ترتیب ۳۳ هزار و ۳۶۲ دستگاه متعلق به وانت‌های ۱۵۱ سایپا، ۲۲ هزار و ۹۸۹ دستگاه از شاهین‌ها و ۲۲۷ دستگاه از دیگر محصولات سایپا فاکتور شده است. همه ۲۲۷ دستگاه از سایر محصولات فروخته شده سایپا مختص مرداد و شهریور است (۲۲۵ دستگاه از سایر محصولات سایپا در مرداد ماه و دو دستگاه هم شهریور ماه تجاری شد).
پارس‌خودرو ۹۹ هزار و ۲۸۸ دستگاه تولید و ۱۰۴ هزار و ۹۰۶ دستگاه فروخت
در نهایت نیز، شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا در مجموع ۹ ماهه نخست امسال، ۹۹ هزار و ۲۸۸ دستگاه خودرو تولید و برای ۱۰۴ هزار و ۹۰۶ دستگاه، فاکتور فروش صادر کرده است.
از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۵۲ هزار و ۶۵۵ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۵۸ هزار و ۲۵۸ دستگاهی را ثبت کرده است.
همچنین در مدت مذکور ۴۴ هزار و ۳۲۸ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S (تولید سه ماهه اول) و ۱۴۱۱ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ ترتیب برای دقیقا ۴۴ هزار و ۳۲۸ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و برای ۱۴۱۱ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است.
پارس‌خودرو همچنین تولید و فروش ۷۰۰ دستگاه خودرو ساینا را در عملکرد ۹ ماهه ۱۴۰۱ ثبت کرده است.
پارس‌خودرو در این مدت ۷۱۷ دستگاه بدنه پراید هم تولید کرده که تاکنون فروشی هم نداشته است. ضمن اینکه این گروه خودروسازی فاکتور و تجاری‌سازی پنج دستگاه از برلیانس‌ها و ۱۰ دستگاه از رنوهای تولیدی سال‌های پیش از ۱۴۰۱ را در آمار ۹ ماهه خود ثبت کرده است.  
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.oeifuqemhsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما