plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

زمین‌های مرغوب در تهران قولنامه‌ای معامله می‌شوند

رئیس سازمان امور اراضی خاطر نشان کرد: برابر قانون اصل بر این است که هیچ زمین کشاورزی تغییر کاربری ندهد و هرگونه تغییر کاربری ممنوع و در مقام ضرورت که کمیسیون تشخیص می‌دهد و سازمان امور اراضی قرار نیست که باغ ویلا را برای عده‌ای خاص تامین کند مسئولیت ما تامین خوراک و امنیت غذایی مردم است.
زمین‌های مرغوب در تهران قولنامه‌ای معامله می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، رضا افلاطونی در نشست خبری که به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان امور اراضی کشور برگزار شد، گفت: زمین یک کالای تولیدی بوده و متاسفانه به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و همین موضوع باعث ایجاد چالش‌های مانند زمین خواری، کوه خواری و ساحل خواری شده است.
افلاطونی با اشاره به عملکرد سازمان امور اراضی کشور، گفت: ۳ میلیون ۳۰۰ هزار از اراضی کشور سنددار شده است که حدود ۲ میلیون هکتار از این عدد در دولت سیزدهم انجام شده است.
این مقام مسئول گزارشی در حوزه تجمیع و یکپارچه سازی اراضی ارائه داد و افزود: ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی تجمیع و یکپارچه شدند و از لحاظ رفع تداخلات نیز ۸هزار و ۲۷۲ پلاک ثبتی در رفع تداخلات انجام شده است .
به گفته رییس سازمان امور اراضی؛ از ابتدای تصویب سامانه حفظی کاربری اراضی تاکنون ۴۹ هزار گزارش تعییر کاربری غیر مجاز ارائه شده و تا امروز ۱۳ هزار پرونده در سامانه جامع حقوقی سازمان ثبت شده است و ۱۱ هزار ۶۰۰ نفر در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبت نام کردند و متقاضی تغییر کاربری قانونی هستند.
افلاطونی تصریح کرد: ۵ هزار زمین بایر شناسایی و تعیین تکلیف شدند و بیش ۹ میلیون هکتار نقشه زمین‌ رفع تداخلات ترسیم شده است‌. ۵۷ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و اخطار توقف عملیات به آنها داده شده است.
وی عدد حکم قلع و قمع را ۱۲۰۰ مورد عنوان کرد و افزود: ۱۱۰ مورد نظارت بر اراضی واگذاری داشتیم‌.
وی با بیان اینکه در تهران بسیاری از زمین‌های مرغوب به‌صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند، افزود: برابر قانون اصل بر این است که هیچ زمین کشاورزی تغییر کاربری ندهد و هرگونه تغییر کاربری ممنوع و در مقام ضرورت که کمیسیون تشخیص می‌دهد و سازمان امور اراضی قرار نیست که باغ ویلا را برای عده‌ای خاص تامین کند مسئولیت ما تامین خوراک و امنیت غذایی مردم است.
این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایلنا، گزارش‌ها حکایت از این دارد که همچنان باغات چای و شالیزارها تغییر کاربری می‌گیرند و تبدیل به ویلا می‌شوند آیا اقدامی برای مهار این موضوع انجام شده است؟ گفت: بر اساس قانون تعاریف ماده 100 شهرداری‌ها مکلف هستند که از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنند و خارج از حریم شهرها براساس ماده 99 بلافاصله بعد از شروع به ساخت کردند بلافاصله باید دستور به تخریب را بدهند.
وی ادامه داد: متاسفانه این اقدامات در شهرداری‌ها انجام نمی‌شود و از این ساخت‌وسازها ارجاع می‌شود به ماده 100 و 99 به عنوان یک منبع درآمد برای خود استفاده می‌کنند. سازمان امور اراضی حدود 500 نفر نیروی گشت دارد برای رصد 18.7 میلیون هکتار. و همکاران با جان خود مایه می‌گذارند و سودآوری تغییر کاربری کمتر از قاچاق مواد مخدر نیست و با این امکانات کم 61 هزار مورد تخلف را شناسایی کردند.
افلاطونی با بیان اینکه شهرداری‌ها 80 برابر شهر حریم شهر گذاشته است، تصریح کرد: حریم‌ها برای خود حرمت دارند و حریم آب، جاده، رودخانه باید پاک باشد. جرم تغییر کاربری باید به یک قانون مستمر تبدیل شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از تصاویر ماهواره خیام تصویری به دست شما رسیده است؟ گفت: شهرستان دماوند را تحت رصد هوشمند قرار داده‌ایم ولی به‌جایی که مامور بفرستیم که کجاها ساخت و ساز دارد از طریق تطبیق تصاویر ماهواره‌ای و پهبادی ساخت و ساز را تشخیص می‌دهیم و مامور برای قلع و قمع می‌فرستیم. و ما با سازمان جعرافیایی نیروهای مسلح وارد تفاهم خواهیم شد و این افراد دسترسی به تصاویر خیام خواهند داشت.
انتهای پیام/
https://asrgomrok.ir/vdcg.u9nrak93upr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما