plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

توفان تورم در استان‌ها

آمار تورم استانی منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سیستان و بلوچستان در دی‌‌ماه رکورد جدیدی را ثبت کرده و به بیش از ۶۶درصد رسیده است.
توفان تورم در استان‌ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، آمار تورم استانی منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سیستان و بلوچستان در دی‌‌ماه رکورد جدیدی را ثبت کرده و به بیش از ۶۶درصد رسیده است. جزئیات این آمارها حاکی از آن است که در مدت مذکور، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در این استان از ۸۸درصد عبور کرده است. درحالی‌که تورم نقطه به نقطه کل کشور ۳/ ۵۱درصد ثبت شده است، به نظر می‌رسد در استان‌های کشور تورم رفتار متفاوتی دارد و فشار بیشتری را بر ساکنان آنها وارد می‌کند. در بخش تورم ماهانه نیز سیستان و بلوچستان با ۶/ ۵درصد بالاترین افزایش قیمت را در دی‌ماه تجربه کرد.
به گزارش دنیا اقتصاد، یک روز پس از آنکه مرکز آمار ایران تورم دی‌ماه را اعلام کرد، اطلاعات مربوط به تورم استان‌ها نیز منتشر شد. روز گذشته مرکز آمار تورم ماهانه را 3/ 4درصد، نقطه به نقطه 3/ 51درصد و سالانه را 3/ 46درصد اعلام کرد. با این حال دیگر استان‌های کشور وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کنند. آمارها حاکی از آن است که تورم در سیستان رکوردهای پیشین تورم در کشور را جابه‌جا کرده است. بر این اساس، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در سیستان و بلوچستان به 3/ 88درصد رسید که عدد بالایی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر با اندکی اغماض می‌توان گفت قیمت خوراکی‌ها در این استان نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است. سیستان و بلوچستان بالاترین تورم ماهانه در دی‌ماه را نیز به ثبت رساند و با افزایش 6/ 5درصدی مواجه شد.
بررسی جزئیات تورم ماهانه دی‌ماه از افزایش 7/ 6درصدی قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات و 9/ 4درصدی خوراکی‌ها در سیستان و بلوچستان حکایت دارد. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه سیستان و بلوچستان در دی‌ماه عدد 7/ 66درصد را به ثبت رساند. علاوه بر سیستان و بلوچستان، استان‌های دیگری نیز در رالی تورمی آغاز زمستان شاهد تورم‌های بالا بودند. در تورم ماهانه، استان‌های گیلان و قزوین با 4/ 5درصد، استان‌های یزد و البرز با 2/ 5درصد و همدان و خراسان شمالی با 2/ 5درصد در جایگاه‌های بعدی تورم ماهانه قرار گرفتند. از آن‌سو برخی استان‌ها نیز تورم پایین‌تری نسبت به میانگین را به ثبت رساندند.
بر این اساس استان کرمان با 1/ 2‌درصد پایین‌ترین سطح تورم را در میان استان‌های کشور ثبت کرد. هرمزگان با 7/ 2درصد و استان‌های سمنان و لرستان با 1/ 3درصد در رده‌های بعدی پایین‌ترین نرخ‌های تورم ماهانه در میان استان‌های کشور قرار دارند. برای مقایسه بهتر، باید مدنظر داشت که در آذرماه تورم ماهانه کل کشور 9/ 1درصد به ثبت رسیده بود و پایین‌ترین تورم ماهانه استان‌های کشور در دی‌ماه از این عدد بالاتر است.
در بخش تورم نقطه به نقطه نیز پس از استان سیستان و بلوچستان، استان آذربایجان غربی با 7/ 56درصد و استان کردستان با 3/ 56درصد در رده‌های بعدی بالاترین افزایش سطح قیمت‌ها قرار دارند. استان‌های بوشهر با 9/ 43درصد، زنجان با 3/ 46درصد و گیلان با 7/ 46درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را در دی‌ماه ثبت کردند.
تب تورمی خوراکی‌ها
تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در دی‌‌ماه به حدود 70درصد رسید. با این حال این تورم در برخی استان‌ها شدیدتر و در برخی با شدت کمتری ظاهر شد. براین اساس پس از سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی شاهد تورم قابل توجه 5/ 81درصدی در بخش‌‌ خوراکی‌ها بود. چهارمحال و بختیاری با 6/ 74درصد و استان ایلام با ثبت تورم 8/ 72درصدی در بخش خوراکی‌ها جایگاه‌های بعدی تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها را از آن خود کردند. از سوی دیگر سه استان بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان به ترتیب با 1/ 56، 7/ 57 و 8/ 58درصد کمترین تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در سطح کشور را تجربه کردند.
خیز غیرخوراکی‌ها
تورم دی‌ماه از یک منظر با دیگر ماه‌های سال متفاوت بود و آن‌هم به بالاتر بودن سطح تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به تورم ماهانه کالاهای خوراکی است. بر این اساس درحالی‌که تورم ماهانه خوراکی‌ها 1/ 4درصد ثبت شده بود، تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات عدد 5/ 4درصد را به ثبت رساند. در میان استان‌های کشور بالاترین تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی را سیستان و بلوچستان با 7/ 6درصد به خود اختصاص داد. پس از این استان، استان البرز با ثبت تورم ماهانه 9/ 5درصدی بالاترین افزایش سطح قیمت‌ها را در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ثبت رساند. قزوین و گیلان نیز هر دو با ثبت تورم 8/ 5درصدی در این بخش در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بخش تورم نقطه به نقطه این گروه از کالاها استان البرز با 5/ 45درصد در صدر آمارها ایستاد. چهارمحال و بختیاری با 1/ 45 و یزد با 5/ 44درصد در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات قرار گرفتند.
تورم در کالاهای مختلف
بررسی دقیق‌تر آمار تورم حاکی از آن است پس از خوراکی‎ها، سه گروه بهداشت و درمان، هتل و رستوران و در نهایت حمل‌ونقل بیشترین افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کردند. بر این اساس، گروه بهداشت و درمان با تورم 8/ 53درصد شاهد افزایش قابل توجهی بود. استان‌ البرز با 4/ 59درصد افزایش در این گروه از کالاها و خدمات، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. استان‌های همدان با 3/ 55درصد و چهارمحال و بختیاری با 2/ 55درصد در رده‌های بعدی افزایش قیمت بخش بهداشت و درمان جای می‌گیرند. گروه هتل و رستوران نیز 4/ 78درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. هرمزگان با 8/ 94درصد بیشترین تورم را در این بخش تجربه کرد. استان قم با 3/ 93درصد و استان کرمان با 93درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. گروه حمل‌ونقل نیز شاهد صدرنشینی استان سیستان و بلوچستان بود. این استان در دی‌ماه تورم نقطه به نقطه 8/ 55درصدی را در این بخش به ثبت رساند. قزوین با 3/ 52درصد و استان‌های گیلان و لرستان هردو با 7/ 51درصد در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه بخش حمل‌ونقل قرار گرفت.
توفان تورم در استان‌هاانتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcd.s0k2yt09ja26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما