plusresetminus
در حالی قرار بود یارد تعمیراتی کشتیرانی به مرکزی برای تعمیر کشتی‌های غول پیکر ایرانی تبدیل شود که با گذشت حدود ۱۵ سال این مهم هنوز عملیاتی نشده است.
تعمیر کشتی‌های غول پیکر ایرانی در یاردهای خارجی/ چرا کشتیرانی ظرفیت یارد تعمیراتی را افزایش نمی‌دهد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی سالانه حدود 50 هزار کشتی اقیانوس‌پیما از خلیج‌‌فارس و تنگه هرمز تردد می‌کند. کشتی‌هایی که به جز سوخت به خدمات بسیاری از جمله سرویس‌های مربوط به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.
با توجه به این بازار بزرگ بود که نیمه دهه 80 با محوریت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری با مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بزرگ‌ترین مرکز تعمیر کشتی کشور را در بخشی از اراضی "ایزوایکو" راه‌اندازی شد. یاردی که با وجود هدفگذاری‌ها، اما هنوز نتوانسته ظرفیت خود را متناسب با کشتی‌های غول پیکر (VLCC / ULCC) ارتقا دهد.
مدیرعامل پرشیا هرمز با یادآوری این‌که فلسفه تاسیس این شرکت تعمیر ناوگان ملی کشتیرانی در داخل کشور بود، گفت:‌این شرکت سال 87 تاسیس شد و تا امروز حدود 70 درصد از شناورهای کشتیرانی به جز برخی شناورها، را تعمیر می‌کنیم. امروز به‌طور همزمان 7 شناور کشتیرانی را در برنامه تعمیر داریم که از این تعداد 4 فروند در پارکینگ‌ها و 2 فروند در اسکله و یک فروند در حوضچه شناور قرار دارد. داک تعمیراتی با طول 230 متر و عرض 51 ظرفیت باربری 28 هزار تن را دارد که کشتی‌ها تا سایز پاناماکس را از آب بگیریم.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ,
توانایی تعمیر داریم، ظرفیت نداریم
جمشید حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در واکنش به اظهارات برخی بهره‌برداران در خصوص عدم توانایی یارد تعمیراتی ایزوایکو، گفت: « توضیحی که در این‌باره ارائه می‌شود، جامع نیست و شنونده را فریب می‌دهد. برخی اوقات به شما می‌گویند بیایید برویم مسافرت و شما می‌گویید نمی‌آییم. این نه گفتن می‌تواند دلایلی از جمله نداشتن خودرو، تمایل نداشتن و... داشته باشد.»
وی افزود:‌ شرکت ملی نفتکش، شناورهای خود را برای تعمیر به یارد تعمیراتی ایزوایکو می‌آورد، پرشیا هرمز با توجه به این‌که شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را پوشش می‌دهد دیگر فضای خالی برای کشتی‌های نفتکش را ندارد. تمام ظرفیت‌های ما را کشتیرانی پُر کرده است. اینکه‌ برخی اوقات گفته می‌شود ما نمی‌توانیم شناورها را تعمیر کنیم به دلیل نبود ظرفیت است.
وی با بیان این‌که ما در اینجا فقط هم داک 230 متری را داریم، تصریح کرد: اگر الان یک کشتی 200 متری برای تعمیر بیاید که نمی‌توانیم آنرا در کنار کشتی در حال تعمیر بگذاریم.
مدیرعامل پرشیا هرمز با اشاره به این‌که یک ماه تا 45 روز تعمیر هر شناور زمان می‌برد، گفت:‌ سالانه توان تعمیر 10 شناور را -در این داک- داریم. وقتی مثلاً 30 فروند برای تعمیر بیایند مشخص است که نمی‌‌توانم.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ,
حاجی‌زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به آن‌که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 51 درصد سهام پرشیا هرمز را در اختیار دارد آیا برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها و خدمات‌رسانی به شناورهای بزرگ را ندارد، اضافه کرد: تجهیزات پول می‌خواهد؛ اگر یک داک 300 متری با عرض 70 متری را خریداری کنیم می‌توانیم ظرفیت را 3 برابر کنیم. این کار 50 میلیون دلار منابع مالی می‌خواهد.
وی با بیان این‌که اینجا (داک تعمیراتی پرشیا هرمز) به کشتیرانی تعلق ندارد، افزود: اینجا را اجاره کرده‌ایم، اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری صورت بگیرد باید سهامدار دیگر (ایزوالکو) هم بخواهد.
پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است که پرشیا هرمز ماهانه حدود 2.5 میلیارد تومان اجاره به ایزوایکو پرداخت می‌کند.
به گزارش تسنیم، به گفته مدیرعامل آن ظرفیت تعمیر کشتی‌ها تا سایز پاناماکس (با طول حدود 275 متر) را دارد. یکی از بندهای 5 گانه "برنامه" این شرکت «ارائه خدمات تعمیراتی و تخصصی به همه کشتی‌های داخلی و خارجی در بنادر و لنگرگاه‌های جنوبی کشور» بوده است. برنامه‌ای که پس از گذشت 16 سال از تاسیس  نشان چندانی از آن به چشم نمی‌خورد.
همچنین یکی از چشم‌اندازهای اعلام شده در سایت پرشیا هرمز تبدیل شدن به برترین گزینه مشتریان داخلی و بین‌المللی تعمیر کشتی در خلیج‌فارس بوده که این هدف‌گذاری نیز با توجه به کمبود زیرساخت‌ها عملیاتی نشده است.
جایی برای تعمیر شناورهای خارجی نداریم
به گزارش تسنیم، تیرماه امسال مقام مسئول شرکت تعمیرات کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان "با دلار تعرفه‌ای کشتی‌ها را تعمیر می‌کنیم"گفته بود: تعمیرات کشتی در یاردهای داخلی 25 درصد ارزان‌تر از امارات است.
عباس بشارتی به تسنیم گفته بود: در سایت پرشیا هرمز داک 240 متری داریم و عمدتا کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با سقف متراژ 240 متر وارد این داک می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که کشتی‌های با تناژ 75 تن را تعمیر می‌کنیم، افزود: در اینجا سه اسکله داریم که یک سری کارهای تعمیراتی روآبی را در آنجا انجام می‌دهیم. معمولا به‌طور همزمان کارهای زیرآبی 2 تا 3کشتی‌ بزرگ را انجام داده و سپس مابقی کارهای روآبی را کنار اسکله‌ها انجام می‌دهیم.
وی با یادآوری این‌که 3 خط پارکینگ به طول 200 داریم، تصریح کرد: با استفاده از سینکرولیفت شناورها را با 52 وینچ از آب می‌گیریم و آنها بالا آورده و به پارکینگ‌ها برای انجام تعمیرات منتقل می‌کنیم.
مدیر گروه تولید شرکت تعمیرات کشتی با بیان این‌که عمده مشتری‌های بزرگ یارد تعمیراتی داخلی نیروی دریای و سازمان بنادر است در پاسخ به این‌ پرسش که آیا کشتی‌های خارجی نیز برای انجام تعمیرات به یارد پرشیا هرمز می‌آیند،‌ گفت: با توجه به این‌که ظرفیت ما برای کشتی‌های ایرانی تکمیل است جایی برای تعمیر کشتی‌های خارجی نداریم. الان تمام داک‌های ما حدود 6 ماه آینده درگیر کارهای تعمیراتی هستند.
بشارتی اضافه کرد: در زمان حاضر با ظرفیت در حال فعالیت هستیم. سالانه حدود 15 کشتی از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در یارد پرشیا هرمز تعمیر می‌کنیم. در واقع 60 درصد از ناوگان کشتیرانی می‌توانند برای کارهای تعمیراتی به یارد پرشیا هرمز بیایند.
وی درباره هزینه تعمیراتی گفت: هزینه‌ها بر اساس عرف بین‌المللی است،‌ البته  قیمت‌ها در اینجا کمتر است و در مقایسه با امارات 25 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود.
وی با یادآوری این‌که در اینجا 10 درصد تخفیف حجمی اعمال می‌شود، بیان کرد: این کار بیشتر به نفع شرکت کشتیرانی است. اگر کشتی در یاردهای خارجی تعمیر شود، مثلا 500 هزار دلار هزینه آن خواهد شد. اما در اینجا دلار ما دلار تعرفه‌ای و حدود 23 هزار تومان است که به سود شرکت‌های کشتیرانی است.
وی تاکید کرد: ما به نسبت به امارات و عمان در بحث تعمیرات کشتی‌ها حرف‌هایی برای گفتن داریم.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdce.78nbjh8pw9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما