plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

بررسی تاثیر اقتصادی اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به آثار و تبعات بیرونی ورود نهادهای نظامی به اقتصاد گفت: در بُعد بیرونی و خارجی اثر ورود نهادهای نظامی این است که وقتی مشمول تحریم قرار می‌گیرند به طور صد در صد آثار این تحریم‌ها را در اقتصاد می‌بینیم و اقتصاد را درگیر این تحریم‌ها می‌کنند.
بررسی تاثیر اقتصادی اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، مرتضی سامتی درباره اثرات و تبعات اقتصادی اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه و وضع تحریم‌ها علیه این نهاد نظامی اظهار داشت: اصل موضوع این است که یک مجموعه نظامی یا انتظامی نباید وارد اقتصاد شود که امروز نگران آثار اقتصادی این اقدام اروپا علیه آن باشیم. هرگاه نیروهای نظامی وارد اقتصاد شدند فعالیت‌های آنها با آسیب‌های زیادی به همراه بوده است. ورود نظامی‌ها به اقتصاد از این بُعد باید مورد توجه قرار بگیرد که این مجموعه‌ها از یک قدرت فیزیکی برخوردار است و به واسطه آن این احتمال وجود دارد که قاعده بازار رعایت نشود.
سامتی با اشاره به آثار و تبعات بیرونی ورود نهادهای نظامی به اقتصاد گفت: در بُعد بیرونی و خارجی اثر ورود نهادهای نظامی این است که وقتی مشمول تحریم قرار می‌گیرند به طور صد در صد آثار این تحریم‌ها را در اقتصاد می‌بینیم و اقتصاد را درگیر این تحریم‌ها می‌کنند. 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا افزود: فعالیت‌های اقتصادی این نهادهای نظامی و انتظامی به واردات و صادرات متصل است و هر فعالیت اقتصادی چه عمرانی و غیر عمرانی از مسیرهای خارج از مرزها انجام می‌دهند و تمام این جریانات تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مباحثی مبنی بر اینکه شرکت‌های اقتصادی سپاه از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء پیش از این مشمول تحریم‌ها بوده و این تحریم‌ها نمی‌توانند مشکل جدیدی برای آنها باشد، گفت: این رویه که بگویند تحریم‌ها هیچ اثری ندارد همواره بوده اما وقتی مشکلی ایجاد شود و مردم مطالبه‌ای داشته باشند ایجاد آن مشکل را به تحریم ارتباط دهد. اما واقعیت این است که حوزه‌های عمرانی و فعالیت‌های اقتصادی با دنیا در ارتباط هستند و برای اجرا نیاز به این ارتباط دارند و قرارگاه خاتم الانبیاء هم نهاده‌های عمرانی را از خارج از کشور تامین می‌کند و البته در حوزه‌های دفاعی هم این نیاز دیده می‌شود. 
وی تاکید کرد: البته از نگاهی این موضوع صحت دارد چراکه تامین مواد اولیه مورد نیاز قرارگاه خاتم الانبیاء از مسیر رسمی انجام نمی‌شود و این مجموعه‌ها نیازهای خود را از مسیرهای غیررسمی تامین کردند و می‌کنند و کانال‌های ارتباطی خود را دارند اما این مسیرهای غیر رسمی هزینه‌ها را افزایش می‌دهند. 
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: مردم ایران سال‌های سال با تورم ۵٠ درصد زندگی کرده‌اند و اگر اثرگذاری این تحریم‌ها خود را به شکل افزایش تورم نشان دهد مسأله جدیدی برای مردم ایران نیست چراکه تورم تن مردم را کرخت کرده‌ است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.heifuqeihsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما