plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

کدام تعاونی‌ها وام قرض الحسنه می‌گیرند؟

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز فرآیند ثبت‌نام پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به تعاونی‌ها اعلام کرد: تعاونی‌های دانش بنیان، زنان، فراگیر ملی و تعاونی‌های مشمول طرح روستا تعاون که ۷۰ درصد اعضایشان را افراد تحت پوشش سه دهک درآمدی تشکیل دهند، می توانند با مراجعه به سامانه جامع بخش تعاون از وام و تسهیلات قرض الحسنه بهره‌مند شوند.
کدام تعاونی‌ها وام قرض الحسنه می‌گیرند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، تعاونی‌ها بنگاه‌های اقتصادی مردم نهاد هستند که علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی، در توزیع عادلانه ثروت و درآمد، اشتغالزایی، رشد اقتصادی و کاهش فقر و شکاف طبقاتی اثرگذارند اما تشکل‌های تعاونی علیرغم گره‌گشایی از نبود نقدینگی و مسایل و مشکلات مالی رنج می‌برند.
به اعتقاد کارشناسان و فعالان بخش تعاون، از مهمترین مشکلات اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها وجود قوانین و محدودیت‌های دست و پاگیر بانک‌ها در تأمین اعتبارات و تسهیلات است و با توجه به بروکراسی‌های اداری و بانکی، تشکل‌های تعاونی در تامین نقدینگی و دریافت تسهیلات ارزان قیمت و کمک بهره دچار مشکل هستند.
یکی از موارد تقویت و توسعه تعاونی‌ها حمایت‌های مالی و تسهیلاتی برای رونق و ایجاد اشتغال در بخش تعاون است و اگر نقدینگی با روش‌های ساده‌تری در اختیار بنگاه‌های تعاونی قرار گیرد بسیاری از مشکلات تعاونی‌ها برطرف می‌شود. بر همین اساس وزارت تعاون فرایند ثبت نام تعاونی‌ها برای دریافت وام و تسهیلات قرض الحسنه را در دستور کار قرار داده است.
آنطور که سیدمعین هاشمی ـ مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته فرایند ثبت نام پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به تعاونی‌ها از دهم آبان ماه آغاز شده و بر این اساس تعاونی‌های دانش بنیان، زنان، فراگیر ملی و تعاونی‌های مشمول طرح روستا تعاون که حداقل ۷۰ درصد اعضای آن از افراد تحت پوشش سه دهک درآمدی تشکیل شده باشد، می‌توانند با مراجعه به بخش مشوق‌ها و حمایت‌های سامانه جامع تعاون به نشانی https://taavoni.mcls.gov.ir درخواست خود را به منظور بهره‌مندی از این تسهیلات ثبت کنند.
وی یکی از بندهای حمایتی برای تقویت و توسعه تعاونی‌ها در کشور را پرداخت تسهیلات کم‌بهره و قرض‌الحسنه به تعاونگران عنوان کرده و می‌گوید: یکی از اهداف تعیین‌ شده در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اختصاص ۳۰ درصد درآمدهای حاصل از واگذاری به بخش تعاون کشور است که در صورت محقق شدن این امر تحولی عظیم در بخش تعاون رقم خواهد خورد.
کلیه افرادی که قصد استفاده از خدمات مختلف سامانه جامع و هوشمند تعاونی را دارند، باید ابتدا مراحل ورود به سامانه را طی کنند. برای استفاده از خدمات سامانه، افراد می‌توانند به صورت عضو و یا به صورت مهمان به سامانه وارد شوند اما به طور کلی برای استفاده از خدمات غیر حضوری سامانه بهتر است که افراد عضویت خود را در این سامانه به ثبت برسانند. از این رو متقاضیان باید به سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به نشانی taavoni.mcls.gov.ir مراجعه کرده و وارد گزینه درخواست/ اعلان عضویت در تعاونی شوند و فرایند تکمیل فرم ثبت نام را دنبال کنند.
به گزارش ایسنا، مطابق بند "ب" سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونی‌ها از طریق روش‌هایی از جمله تخفیف مالیاتی و ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی به ‌وسیله کلیه مؤسسات مالی کشور و همچنین اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) برای تقویت تعاونی‌ها و نوسازی و بهسازی بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی با اولویت بنگاه‌های واگذار شده پیش ‌بینی شده است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdci.uawct1azzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما