plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

آقایان به داد کیش برسید

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش گفت: جزیره کیش در شرایط بسیار بدی قرار دارد، وضعیت اقتصادی جزیره کیش به غرفه داران و فعالین اقتصادی فشار زیادی آورده است.
آقایان به داد کیش برسید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، مجتبی دلجو مدیرعامل جامعه بازاریان کیش، گفت: جزیره کیش در شرایط بسیار بدی قرار دارد، وضعیت اقتصادی جزیره کیش به غرفه داران و فعالین اقتصادی فشار زیادی آورده است و همین موضوع باعث شده تا آنها نتوانند برای خرید کالا به چین، دبی و ترکیه سفر کنند به دلیل اینکه مدت هاست هیچ پروازی از کیش به این کشور ها نداریم و مسافران مجبور هستند برای خرید کالا به سرزمین اصلی رفته و با پرداخت هزینه های بیشتر  اقدام به واردات کالا کنند. قبلا روزانه6-5 پرواز از جزیره کیش به دبی داشتیم اما در حال حاضر حتی یک پرواز هم انجام نمیشود.
به طور مثال در شرایط فعلی اگر یک تاجر بخواهد به چین سفر کند باید 150 میلیون تومان هزینه کند که این کار صرفه اقتصادی برایشان ندارد.
 دلجو درباره افزایش هزینه های زندگی فعالین اقتصادی در جزیره کیش گفت: گرانی اجاره بهای خانه و فروشگاه و همینطور هزینه های بالای زندگی باعث شده است برخی از فعالین اقتصادی مجبور به فروش ماشین های خود شوند تا بتوانند هزینه های گزاف زندگی در جزیره کیش را بپردازند.
همچنین در حال حاضر به خاطر عدم واردات خودرو به جزیره کیش و گرانی آن  غرفه داران مجبور هستند با موتور شارژی تردد کنند و پارکینگ ها و سطح شهر مملو از موتور شده است و همین موضوع باعث شده تا جزیره کیش وجهه اصلی خودش که قبلا یک جزیره لوکس بود را از دست بدهد.
02
وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات زندگی در جزیره کیش ادامه داد، با توجه به هزینه های بالای زندگی در جزیره کیش و کیفیت نامطلوب آب، فرسودگی خودرو های عمومی چرا روز به روز شرایط برای کیش وندان بدتر میشود؟ در گذشته جذابیت کیش به کیفیت بالای خودرو های آن بود اما در حال حاضر به خاطر عدم واردات خودرو تاکسی های حمل و نقل عمومی به شدت فرسوده شده اند.
قبلا بازار مرکز تجاری کیش روزانه 5 هزار نفر مشتری و مراجعه کننده داشت اما الان به 1000 تا 1200 نفر کاهش پیدا کرده و همین امر باعث ورشکستگی بسیاری از فعالین اقتصادی در کیش شده است .
در حال حاضر به خاطر گرانی ارز و دشواری واردات کالا، 50 درصد از اجناسی که در فروشگاه های جزیره کیش به فروش میرسد، ایرانی هستند، نه به این معنی که جنس ایرانی بد است بلکه منظورم این است که با توجه به اینکه جزیره کیش منطقه آزاد است بایستی برند های خارجی بیشتری در بازار های آن باشد تا بتواند رقابت با کشور های خارجی ایجاد کند و به جذب گردشگر کمک کند.
06
وی خاطر نشان کرد، برخی از بازرگانان از طریق شبکه مجازی و با اعتباری که دارند از چین و ترکیه با قیمت ارز روز جنس وارد میکنند و همین موضوع باعث شده است تا قیمت تمام شده کالا خیلی بیشتر شود و در نهایت کسی که هزینه ها را میپردازد مسافر است.
هزینه های پرداختی مسافران در جزیره کیش بسیار بالاست به عنوان مثال، معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای یک پرس چلوکباب 350هزار تومان در نظر گرفته است که هر تاکسی دار 100 هزار تومان از این مبلغ را بعنوان پورسانت دریافت میکند یعنی عملا رستوران دار به تاکسی باج میدهد اما در آخر مسافر کل هزینه را میپردازد.
سال هاست تاکسی داران به همین نحو عمل میکنند، البته به نظر بنده تاکسی دار ها هم تقصیری ندارند، وقتی قیمت قطعات خودرو 10 برابر، ودیعه خانه 3 برابر و اجاره خانه 5 برابر افزایش داشته است آنها هم مجبور به پرداخت هزینه های بالا هستند و همگی زنجیره وار به هم متصل هستند و همین موضوع باعث شده است تا شاهد یک جزیره بی رونق باشیم.
این فعال اقتصادی که سابقه دو دهه فعالیت در جزیره کیش دارد گفت: هیچوقت اوضاع اقتصادی مانند امروز بد و نا امید کننده نبوده است. شرایط فعلی موجب شده است تا امروز کیش به یک جزیره کسل کننده با فعالین اقتصادی گرفتار، بدهکار و مقروض باشیم که هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع اقتصادی ندارند و معتقدند ادامه مسیر غیرممکن است.
تعداد زیادی از غرفه داران با بدهی سنگین رفته اند اگر این روند ادامه پیدا کند غرفه داران بیشتری از جزیره خارج خواهند شد.
بنده امیدوارم دولت و در وهله اول شخص رئیس جهور به مشکلات مناطق آزاد رسیدگی کنند.
وی ضمن خیرمقدم به آقای عبدالملکی گفت، کیش وضعیت خوبی ندارد امیدواریم جنابعالی با نیروی جوانی و پشتکاری که دارید مشکلات مناطق آزاد و خصوصا جزیره کیش را به حداقل برسانید.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcc.eq0a2bq41la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما