plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

سهامداران خرد جهت بازار را تعیین می‌کنند

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است تعداد سهامداران خرد به اندازه‌ای است که تصمیمات آن‌ها رویه بازار را تعیین می‌کند، بنابراین چه بهتر که انتخاب درست داشته باشند تا بازار سهام در مسیر درست قرار بگیرد.
سهامداران خرد جهت بازار را تعیین می‌کنند
به گزارش عصر گمرک به نقل از عصر مالی، رضا کیانی روند فعالیت بازار سرمایه را یکپارچه عنوان کرد و گفت: سهم‌ها جهت همسانی با یکدیگر دارند، به گونه‌ای که روزی که بازار منفی است اکثر سهم‌ها قرمز پوش هستند و زمانی که روند مثبت پیدا می‌کند بیشتر سهم‌ها همسو با بازار هستند. به بیان دیگر سهم‌ها روند واحدی در پیش گرفتند که چندان خوشایند نیست.
وی افزود: به عقیده بنده سهامداران تفاوتی برای سهم شرکت‌های مختلف قائل نمی‌شوند، شرایط بازار با وضعیت اقتصادی و سیاسی که پیش رو است همسان نیست چرا که تمام پارامتر‌ها حاکی از گزارش مثبت شرکت‌ها است، اما متاسفانه تامل لازم برای حفظ سرمایه و کسب بازدهی مورد نظر در بورس وجود ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بعید است که افت شدید نرخ ارز را شاهد باشیم از طرفی مذاکرات بین المللی و جو سیاسی کشور بیانگر بهبود شرایط اقتصادی است، پس قطعا سهامداران نباید از کاهش مقطعی نرخ ارز هراسان باشند، چون تبادلات مالی بهتر و رشد صادرات را خواهیم داشت که افت نرخ ارز را پوشش می‌دهد.
وی تاکید کرد: بسیاری از سهامداران نوپا به صورت مستقیم وارد بازار شدند و هیچ تجربه‌ای از نوسانات بورس نداشتند به همین منظور رفتار‌های هیجان مبنای معاملات آن‌ها شد، هم اکنون سهم‌هایی هستند که به صورت قفل درآمدند و راه حلی جز صبوری ندارند، اما به طور کلی به سهامداران توصیه می‌شود تا اگر سهم بنیادی با چشم انداز مثبت دارند قطعا آن را حفظ کنند و سایر سهم‌های پرتفویشان هم ارزان از دست ندهند.
کیانی بیان کرد: سهامداران خرد در تعیین روند بازار تاثیر گذارند و تصمیمات آن‌ها است که مطابقت بازار با جریان اقتصادی را شکل می‌دهد، بنابراین باز هم توصیه می‌شود علاوه بر حفظ سرمایه هایشان با انتخاب درست بازار سرمایه را در جایگاهی که باید باشد قرار دهند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تقاضای فعالان بازار سرمایه از مسئولان گفت: خواسته اصلی فعالان بازار این است که اجازه دهند بازار قیمت را تعیین کند نه اینکه به طور دستوری این اقدام انجام شود، این درخواست سالیان سال است که مطرح شده و همچنان بی نتیجه مانده است، اما بحث حمایت بازار به شیوه‌های مختلف مطرح شده که به صورت گام به گام هم انجام می‌شود، ولی نکته اصلی این است که سهامداران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای نباید هر دو به یک صورت وارد بازار شوند، سهامداران خرد کم دانش باید به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شوند تا مجددا تجربه سال گذشته تکرار نشود.
وی افزود: اینکه دولت در شریط فعلی چه اندازه می‌تواند نقدینگی به بازار سهام تزریق کند مهم است چرا که این بازار از کمبود شدید نقدینگی رنج می‌برد و حمایت مالی از بورس راهکار کوتاه مدت و البته مشکل گشا است، اما باید برنامه ریزی انجام داد تا بازار سرمایه در بلند مدت معاملاتی بر پایه تحلیل به خود ببیند نه هیجان.
https://asrgomrok.ir/vdcakany149nm.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما