plusresetminus
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تبریز خاطر نشان کرد: بازار منتظر واردات خودرو است این در حالیست که واردات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که تاثیر چندانی در بازار خودرو نگذارد چراکه سقف واردات حدود یک میلیارد یورو است و هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی قرار است می‌توان با قیمت 10 تا 20 هزار یورو وارد کرد.
تنها ۲ شرکت با آیین‌نامه واردات خودرو موافقت کردند/ جهش ۵ درصدی قیمت‌ها در دو هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، ابراهیم مددیان با اشاره به افزایش نرخ خودروهای داخلی در ۲ هفته اخیر، گفت: در ۲ ماه گذشته بازار خودرو ساکت و آرام بود اما در ۲ هفته گذشته تغییر نرخ ارز بر قیمت خودروی داخلی تاثیر و شاهد جهش حدود ۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی بودیم؛ به عنوان مثال قیمت ۲۰۶ تیپ دوم از ۲۹۸ میلیون  تومان به ۳۱۲ میلیون تومان رسید.
به گفته وی؛ خودروهای هایما و جک حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کردند؛ همچنین پراید ۱۱۱ حدود ۲۰۴ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
این فعال صنفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه قانون عرضه و تقاضا بر بازار خودرو حاکم است، افزود: اگر فاصله قیمت کارخانه تا بازار متعادل شود و قیمت کارخانه بالا برود و فاصله قیمت حداقل ۵ تا ۱۰ درصد شود بدون تردید تولید افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تبریز در پاسخ به این پرسش که ایران خودرو خط تولید سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد این خودروها چند درصد سهم بازار را داشتند؟ افزود: بدون تردید حذف این خودروها در بازار تاثیر می‌گذارد چراکه جایگزینی برای آنها در نظر نمی‌گیرند.
وی با اشاره به حذف فرآیند قرعه‌کشی از خودروهای سایپا، تصریح کرد: قیمت خودروهای سایپا نزدیک به بازار شده است؛ سیاست خودروسازان این است که قیمت خودروها به هر نحو و سیاستی که شده افزایش بدهند و فاصله قیمت بازار تا کارخانه حداقل ۱۰ درصد شود.
بنا به اظهارات مددیان؛ سیاست‌هایی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو عبارت‌اند از عرضه در بورس، حذف قرعه کشی و تحویل فوری.
این فعال صنفی میزان تقاضای سالیانه خودرو را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: بازار منتظر واردات خودرو است این در حالیست که واردات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و به نظر می‌رسد که تاثیر چندانی در بازار خودرو نگذارد چراکه سقف واردات حدود یک میلیارد یورو است و هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی می‌توان با قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو وارد کرد.
مددیان سیاست فعال‌سازی و حذف سامانه جامع فروش را بی‌تاثیر دانست و گفت: اجرای طرح‌های دهه ۶۰ در بازار فعلی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ خودرو، مسکن، سکه و طلا چهار محور اصلی بازار ایران را تشکیل می‌دهد در کنار این بازارها شاهد ایجاد سفته‌بازی هستیم و به نظر می‌رسد علاج کامل خروج از این شرایط تولید بیشتر است.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها توان تولید بیشتر را از خودروسازان گرفته است، افزود: با افزایش قیمت‌ها بدون تردید میزان تولید ارتقا پیدا می‌کند؛ بسیاری از خودروهای ایران خودرو در پارکینگ این شرکت به دلیل نداشتن یک قطعه مثلا برف‌پاکن پارک شده‌اند و در بازار عرضه نمی‌شود البته این احتمال تقویت شده است که آنها به بهانه‌ها نقصی‌ها خودرو عرضه نمی‌کنند و منتظر افزایش قیمت هستند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تبریز ادامه داد: حدود ۳۰۰ شرکت برای واردات خودرو ثبت نام کرده است و تنها ۲ شرکت با آیین‌نامه واردات خودرو صمت موافقت کردند البته هنوز اسامی این دو شرکت رسانه‌ای نشده است و به نظر می‌رسد همان خودروسازان داخلی باشند که اگر چنین باشند دوباره همان مشکلات یعنی واردات و قیمت‌گذاری دستوری خواهیم داشت.
این فعال صنفی در پایان بیان کرد: مدیریت بازار باید برعهده فعالان آن بخش قرار بگیرند و نظارت دولتی در این بازار باید حذف شود.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcj.aexfuqei8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما