plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت گفت:کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد برسد.
رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد رسید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: در ابتدای سال وضعیت تولید منفی ۵.۸ بوده که در شهریور ماه سال جاری به مثبت. ۶.۷ رسید. همچنین کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد برسد.
کاهش ۲۴ درصدی تورم تولید کننده
وی ادامه داد: تورم تولیدکننده وضعیت بهتری دارد به طوری که این عدد از ۷۳ درصد تورم تولید کننده در بهار سال گذشته به ۴۹ درصد در بهار امسال کاهش یافت.
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی ابتدا خود را مسئول می‌داند، به همین دلیل امسال از تنخواه کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان استفاده شد که این رقم در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.
تسویه ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل
خاندوزی خاطرنشان کرد: دولت موفق شد ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت قبل را تسویه کند؛ همچنین مساله رشد ۵۳ درصدی خرید گندم و تسویه کامل با گندمکاران در این مدت کوتاه بی سابقه بود.
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره قرارداد ۲۵ ساله با چین گفت: در راهبرد دولت اقتصادهای مؤثر مانند چین بسیار مهم بوده و در موارد مختلف همکاری‌های مؤثری در حال شکل گیری است اما گزارش عملکرد را باید بعد از اجرا داد.
خاندوزی با تاکید براین موضوع که کنترل تورم اولویت اول اقتصاد کلان دولت است و تصریح کرد: انتظار اقتصادانان و فعالان اقتصادی نیز همین است، در دیدار هشتم شهریور طبق تاکید رهبر انقلاب باز هم کنترل تورم مورد تاکید قرار گرفت.
پایش مستمر تورم توسط دولت و بانک مرکزی
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: رصد هفتگی کمیته تورم توسط بانک مرکزی و پایش مستمر و هفتگی انجام می‌شود و هدف این است که تا مسیر پایان سال تورم را رصد کنیم و گزارش آن را یک هفته در میان به رئیس جمهور ارسال کنیم.
خاندوزی با اشاره به وضعیت بورس گفت: ثبات بازار سرمایه همواره برای رئیس جمهور مهم است، بسته ۱۰ بندی در دو ماه انتهایی سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال جاری مثبت بوده اما با شروع خرداد و ریزش کامودیتی ها بازار به ریزش و نوسان ادامه داد و شایعه‌ها بر آن دامن زده و در روزهای اخیر هم اغتشاشات باعث ریزش و نوسان بورس شده است اما بازار اکنون بسیار ارزنده بوده و واریز اول صندوق تثبیت اجرایی شد.
وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع کسری بودجه گفت: دولتی که دارایی گران بهایی دارد نباید کسری بودجه داشته باشد و مقاومت برخی دستگاه‌ها در ادامه روند کسری بودجه مؤثر بوده و دولت دیگر در این باره مماشات نمی‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به اغتشاشات روزهای اخیر گفت: دیروز مذاکره‌ای با وزیر ارتباطات داشتیم تا برای معافیت‌های مالیاتی به کسب و کارهایی که از اغتشاشات ضربه خوردند فکری شود.
خاندوزی با بیان اینکه در بخش صنعت بیشترین افزایش مربوط به تولید در صنایع خودرو و ماشین آلات با ۲۲ درصد تعلق دارد، افزود: بخش ماشین آلات و تجهیزات با ۱۹ درصد، منسجوات با ۱۷ درصد و فلزات اساسی با ۸.۵ درصد بیشترین سهم را در رشد تولید صنایع بزرگ داشته اند.
خاندوزی یکی از دلایل رشد تولید در صنایع بزرگ را رشد ۵.۸ درصدی تشکیل سرمایه و بهبود سرمایه گذاری اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد که کاهش قطعی برق صنایع هم به این رشد کمک کرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت به آمار مرکز آمار ایران استناد کرد و گفت: در بهار امسال رشد اقتصادی ۳.۸ درصدی به ثبت رسید که این شاخص بدون نفت ۴.۳ درصد است.
وی با برشمردن اجزای رشد اقتصادی فصل بهار اظهار داشت: میزان رشد بخش صنعت در مدت یاد شده ۵.۱ درصد، معادن ۱.۱ درصد، خدمات ۳.۹ درصد و کشاورزی منفی هشت دهم درصد بوده است.
خاندوزی درباره صفر شدن سود بازپرداخت وام قرض الحسنه تا سقف ۱۰ میلیون تومان در برخی بانک‌ها اظهار داشت: این اقدام برای وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان در دو بانک قرض الحسنه است که بانک مرکزی جزئیات آن را این هفته اعلام می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه بانک‌های دولتی سهم تسهیلات خرد را افزایش دهند، افزود: این جزئی از برنامه دولت برای تأمین نیاز مردم در دسترسی به تسهیلات خرد است. تاکید به بانک‌های دولتی این بود سهم تسهیلات و تأمین مالی خرد را افزایش دهند تا دسترسی آسان‌تری برای عامه مردم داشته باشند.
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به دو برابر شدن افزایش سرمایه بانک قرض الحسنه مهر، ابراز امیدواری کرد که این بانک‌های قرض الحسنه قدرت سرمایه بیشتری بیابند تا مردم دسترسی بهتری داشته باشند.
۷۵ درصد از تعهد درآمد بودجه امسال محقق شده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره میزان درآمد محقق شده بودجه امسال نیز گفت: ۷۵ درصد میزان تعهد درآمد مدنظر قانون بودجه محقق شد و هم اینکه دولت به دنبال کاهش کسری بودجه است که برای جبران آن و عدم استقراض به دنبال مدیریت بودجه است به طوری که کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کرد.
وی ادامه داد: البته تخصیص‌هایی از قبل وجود دارد که امیدواریم تا مهر بتوانیم پرداخت کنیم تا مطالبات عمرانی قبل از زمستان پرداخت شود.
خاندوزی بیان کرد: در چشم انداز نیمه دوم سال سهم هر وزارتخانه در میزان کسب درآمد مشخص است و تلاش این است وزارتخانه‌هایی که می‌توانند کسب درآمد داشته باشند، ۱۰۰ درصد تعهد خود را محقق کنند.
وی ادامه داد: در دولت تصمیم داریم در شش ماهه دوم سال، مجموع دارایی‌هایی که در اختیار دولت است از طریق مولدسازی و یا واگذاری دارایی‌ها به بخش خصوصی، کسری بودجه دولت جبران شود.
پرداخت ۷۹۳ هزار فقره وام خرد تا ۱۵ شهریور
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پرداخت وام خرد بدون ضامن در نیمه نخست اماسل گفت: تا نیمه شهریور ماه در مجموع ۷۹۳ هزار فقره وام خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به افراد واجد شرایط پرداخت شده است و متقاضیان بسیاری هم هنوز نتوانسته اند وام دریافت کنند که به بانک‌های دولتی تاکید کردیم پرداخت را سرعت ببخشند.
وی بانک‌های سپه، رفاه کارگران و مهر ایران را سه بانک در رتبه نخست پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن عنوان کرد و درباره مساله بهبود کیفیت ترارنامه بانک‌ها گفت: با توجه به سرریز تقاضاها به بانک‌ها و اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی، تلاش شد این مساله را با افزایش سرمایه به بانک‌های دولتی کاهش دهیم و بنابراین مقرر شد ۳۵ هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یابد.
خاندوزی درباره زیان انباشته بانک ملی ایران نیز گفت: بانک ملی در سال ۱۳۹۹ حدود ۶.۷ هزار میلیارد تومان زیان داشت که در ۱۴۰۰ به ۲,۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود زیان منفی بانک ملی، فعالیت این بانک مثبت شد و در تلاشیم مشکل بانک‌های دولتی که در شرایط بدی آنها را تحویل گرفتیم، سریع‌تر بهبود ببخشیم.
حضور رئیس جمهور در جلسات خصوصی سازی بعد از ۱۴ سال
خاندوزی در موضوع واگذاری به بخش خصوصی و نواقص آن در سال‌های گذشته به خبرنگار مهر گفت: در یک سال اخیر دولت به آسیب شناسی خصوصی سازی های گذشته پرداخته و بعد از ۱۴ سال رئیس جمهورشخصا در این جلسات شرکت کرده و با حضور وی معضلات و راهکارهای خصوصی سازی بررسی شده و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است در ماه‌های اخیر نیز اجلاس بین المللی با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی و فعالان اقتصادی برگزار شد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdce.v8ebjh8ef9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما