plusresetminus
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود. این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت.
بزرگراه «ترانشه۴» ایران را بدون آذربایجان به ارمنستان وصل می‌کند/ توافق تهران و ایروان برای ٣ مسیر آلترناتیو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، جواد هدایتی درباره وضعیت حمل ونقل تجاری بین کشورمان با آذربایجان و ارمنستان پیش از اعلام آتش بس اظهار داشت: به طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر می‌دهد.
وی ادامه داد : این فرایند ذات تجارت است که با هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: در تنش اخیر به دلیل بُعد مسافت مرزهای کشورمان با منطقه درگیر تنش در آذربایجان، این تنش‌ها اثر مستقیمی با مرزهای ایران نداشت اما در مسیر نوردوز با کشور ارمنستان از آنجایی که این مسیر فاصله زیادی با پایتخت ارمنستان ندارد و در مجاورت مناطق درگیر تنش قرار داشت از لحاظ روانی تاثیراتی در بخش تردد تجاری داشت اما در طول مدت تنش مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان بسته نشد و جریان تجاری و مسافری با ملاحظاتی برقرار بود. 
هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای انجام پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدت در جهت احداث راه‌اندازی مسیر جایگزین و آلترناتیو برای دور زدن آذربایجان و برقراری روابط تجاری بدون عبور از آذربایجان تاکید کرد: در مذاکرات بین تهران و ایروان سه پروژه کوتاه مدت و بلندمدت برای احداث مسیر آلترناتیو تعریف شده‌است که یکی از پروژه‌ها برای مسیر آلترناتیو در شرایط اضطرار همان جاده تاتو است. 
وی افزود: جاده تاتو یک مسیر فرعی و روستایی محسوب می‌شود و در تکرار شرایط سال گذشته در صورت انسداد مسیر تجاری از سوی آذربایجان، جاده تاتو می‌تواند مسیر آلترناتیو بین ارمنستان و ایران باشد. البته این مسیر شرایط سختی در فصل سرما دارد و در سال گذشته این مسیر جایگزین بدون تغییر مشخصات فنی، آسفالت و خشی مشکلات حل شد و اتوبوس و ناوگان باری تا ١٠ چرخ امکان تردد از این مسیر را دارند. 
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه پس از زمستان سال گذشته بخشی از روسازی این جاده از بین رفت، گفت: دولت ارمنستان به دنبال تعریض و ارتقای مشخصات فنی جاده تاتو است و قرار بر این شده که این اقدام را با منابع و امکانات فنی خود انجام دهد. 
هدایتی درباره پروژه دیگر برای ایجاد مسیر جایگزین ادامه داد: پروژه دیگر به ١٢ کیلومتری است که در خاک آذربایجان قرار گرفته و یک واریانتی برای آن طراحی شده و شرکت مشاور ایرانی مطالعات این پروژه را انجام و نقشه‌‍ای را پیشنهاد داده‌ است و قرار بر این شده که ارمنستان با توجه به منابع مالی خود و شرایط اقلیمی این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد. 
وی با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین  اظهار داشت: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود. این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارند اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری تاکید کرد: دولت ارمنستان سعی دارد برای اجرای این پروژه از بانک اتحادیه اروپا وام بگیرد و درصورت تامین مالی، ساخت این پروژه ۶ سال زمان خواهد برد.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcf.edjiw6dmxgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما