plusresetminus
مدیر عامل توانیر گفت: کل تولیدکنندگان و فروشندگان ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند،علت هم ناترازی ناشی از فروش تکلیفی و قیمتگذاری تکلیفی است.
۱۰۰۰ مگاوات صادرات برق داشتیم/ تلاش کردیم دچار مشکل حقوقی نشویم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، آرش کردی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا، درباره اوضاع صادرات برق و عمل به تعهدات با توجه به ناترازی تولید و مصرف اظهار داشت: ما باید مبادلات داشته و هم صادرات و هم واردات برق داشته باشیم، کشور ما انرژی خیز است، اما به لحاظ منابع و ظرفیت ها حدود ۳ ماه از سال دچار محدودیت هایی می شویم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید هم موضوع تامین داخل و هم در زمینه صادرات پایداری را حفظ کنیم، افزود: صادرات برای کشور ما استراتژیک است و هم اینکه کشورهای دریافت کننده برق از ما انتظار دارند که حداقل ها حفظ شود.
مدیر عامل توانیر تاکید کرد: ما بعد از سال ۱۴۰۰ روی موضوع صادرات تمرکز کردیم، قراردادها به نحوی تدوین شد که در اثر صادرات نه شبکه دچار بحران شود و نه اینکه دچار تبعات حقوقی شویم.
وی تاکید کرد: ما در زمان اوج سعی کردیم تعادل حفظ شود تا دچار مشکلات حقوقی نشویم، با همین رویه صادرات برق را تداوم می بخشیم.
کردی بیان داشت: نکته مهم اینکه قرار نیست صنعت برق همیشه بحران را پذیرا باشد، ۳۵ هزار مگاوات ما را به این سمت می برد که ناترازی رفع شود.
وی ادامه داد: از ۳۵ هزار مگاوات ۱۰ هزار مگاوات از تجدیدپذیرها، ۱۵ هزار مگاوات دولت و ۱۰ هزار مگاوات هم از صنایع تامین می شود.
مدیر عامل توانیر میزان واردات را در روز گذشته ۳۵۰ مگاوات و رقم صادرات را ۱۰۰۰ مگاوات اعلام کرد.
وی گفت: سال گذشته صادرات ۲ برابر واردات بود و امسال دوسوم صادرات و میزان واردات یک سوم خواهد بود.
وی ظرفیت صادرات را در اوج مصرف تا ۱۵۰۰ مگاوات متغیر عنوان کرد.
کردی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد نقاط روستایی به شبکه برق متصل هستند، درباره میزان بدهی به بخش خصوصی اظهار داشت: کل تولیدکنندگان و فروشندگان ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند،علت هم ناترازی ناشی ار فروش تکلیفی و قیمتگذاری تکلیفی است. 
وی با اشاره به تحولات انجام شده در این حوزه تصریح کرد: برنامه ما این است که به صورت تدریجی به سمت اخذ قیمت تمام شده گام برداریم، البته با رعایت اصولی که به اقشار نیازمند یارانه فشار وارد نشود. بر این اساس دولت آیین نامه ای را ابلاغ و مصوب کرد که دولت مایه التفاوت قیمت تمام سده و تکلیفی را بعنوان بدهی می پذیرد.
مدیر عامل توانیر ابراز امیدواری کرد که با اوراق سلف و افزایش تدریجی تعرفه بتوانیم بدهی ها را کاهش دهیم.البته اقدام دیگر اینکه معاملات در بورس انجام شود و در این صورت تغییرات عمده ای خواهیم داشت.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcf.jdjiw6d0jgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما