plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس عنوان داشت:

تولید بنزین در کشور افزایش می یابد

تولید بنزین در کشور افزایش می یابد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک،علیرضا جعفرپور بروجنی مدیر عامل پالایشگاه بزرگ خلیج فارس در مراسم افتتاح طرح صادرات دریایی گاز مایع در بندرعباس با بیان این خبر اعلام کرد:
با همت و تلاش شبانه روزی مدیران و متخصصان شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس، گاز و نفتای مازاد پالایشگاه که همواره زیر قیمت جهانی به فروش می‌رسید تبدیل به بنزین خواهد شد که دستاورد بزرگی است و تولید بنزین را در کشور افزایش می دهد.
ایشان همچنین عنوان داشت: با تغییرات فرایندی ،خوراکی و شرایط عملیاتی توانسته ایم بنزین را به صورت پایدار تا ۴۲ میلیون لیتر در روز  تثبیت کنیم. وی رکورد تولید بنزین در این پالایشگاه را تا ۵۴  میلیون لیتر در روز اعلام کرد.
مهندس جعفرپور در خصوص افتتاح طرح صادرات دریایی گاز مایع توضیحاتی بیان داشت و گفت: در پالایشگاه های مختلف در خصوص مازاد ال پی جی و عدم لجستیک کامل برای صادرات از طریق خشکی همیشه بحث بود که چرا مجبور هستیم محصولات با ارزش و پاک را در شبکه‌های سوخت مصرف کنیم، چراکه این امر با ضرر و زیان زیادی به کشور همراه بود. تا اینکه پس از انجام مطالعات دقیق  و تلاش شبانه روزی و رایزنی با مسئولان کشوری و استانی طرح صادرات دریایی گاز مایع آماده شد.
در اجرای این طرح همه همکاران پالایشگاهی و مسئولان کشوری و استانی دست به دست هم دادند و مجوزهای لازم برای صادرات دریایی از سایت باهنر اخذ شد.
وی با بیان اینکه طرح صادرات دریایی گاز مایع به نتیجه رسید گفت: با لجستیک زمینی انرژی، مشکلات پالایشگاه های استان و کشور حل شده و صادرات زمینی نیز انجام خواهد شد.
 
 در ادامه مدیرعامل پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس از یکی از طرح های مهم در دست اقدام این پالایشگاه پرده برداشت.
ایشان اظهار داشت: یکی از طرح های در دست اقدام ما درباره تولید آمونیاک از هیدروژن مازاد است که اگر بتوانیم آن را به اجرا در آوریم ضمن ایجاد اشتغال، محصول ارزشمند هیدروژن  را به دست می آوریم . مهندس جعفرپور افزود: اکنون هیدروژن  مازاد سوخته می شود البته آلایندگی ندارد اما نباید به راحتی منابع ارزشمندمان را هدر بدهیم بلکه باید با برنامه ریزی و تلاش از ذره ذره این نعمت های خداوندی برای پیشبرد چرخ اقتصاد و صنعت کشور استفاده کنیم.
مهندس جعفرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از مراحل انجام این طرح طی شده است یادآور شد: با انجام این پروژه مهم، محصولاتی مانند کودهای نیترات آمونیوم  و سولفات آمونیوم تولید خواهد شد که این محصولات در زنجیره ارزش هیدروژن به بهره برداری خواهد رسید.
 
در این مراسم  جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور نیز اعلام کرد : هرمزگان  به یکی از  قطب های  انرژی کشور تبدیل شده  و به موازات آن این استان یکی از قطب های صادرات کشور خواهد بود.


جلیل سالاری که در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح صادرات دریایی گاز مایع در بندرعباس سخن می گفت ادامه داد: برای این امر باید از ظرفیت صادراتی دریایی کشور استفاده کنیم به همین سبب تقویت و تجهیز زیرساخت های لجستیکی در بخش دریایی و اسکله ها ضروریست تا در این منطقه شاهد شکل‌گیری قطب پایدار انرژی باشیم.
وی افزود:  با شروع  بهره‌برداری از طرح صادرات دریایی گاز مایع روزانه ۲ هزار تُن گاز مایع ال پی جی که تاکنون سوزانده می شد و به هدر می‌رفت، اکنون صادر می شود و این اقدام سالانه حدود ۲۵۰  تا ۳۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور می کند. سالاری این امر را حاصل همدلی و تعامل همه بخشهای کشور در حوزه های امنیتی، اجرایی، فنی، اداری و تخصصی و کمیسیون انرژی مجلس دانست که جدا از درامد‌های ارزی سبب اشتغال‌زایی نیز شده است.
سالاری در ادامه در خصوص ظرفیت انتقال انرژی عنوان کرد:  عمدتاً از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین حدود ۷۰ میلیون لیتر در جنوب کشور تولید می شود که در این رابطه ضروری است از ظرفیت انتقال انرژی در راستای ماده ۱۲ قانون پیش بینی شده استفاده شود.
ایشان طرح مخزنگاه شهید نادر مهدوی با ظرفیت ۶۰۰ میلیون تُن را از دیگر برنامه های وزارت نفت دانست. این پروژه  از جمله طرح هایی است که با بهره برداری از آن در آینده امنیت انرژی محقق خواهد گشت. معاون وزیر نفت طرح پتروپالایشگاه سردار سلیمانی را نیز از دیگر برنامه های در حال اجرا  عنوان کرد که در قالب پتروپالایش مجوزهای طراحی و مطالعات اولیه این طرح انجام شده و در مسیر اجرا قرار گرفته است.
ایشان در پایان عنوان داشتند:  این ظرفیت های  بزرگی که در آینده رقم خواهد خورد در مسیر اشتغال جوانان، دانش بنیان و نخبگان کشور خواهد بود.
انتهای پیام./
https://asrgomrok.ir/vdcg.t9trak9q3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما