plusresetminus
تام لیندبرگ مدیر عامل شرکت ECOHZ در مورد آمار جدید مصرف انرژی‌های‌ تجدید پذیر اخیرا چنین اظهار نظر کرد که : «علارغم اینکه طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ مصرف انرژی و تولیدات صنعتی در سراسر اروپا دچار رکود شده بود، تقاضا برای انرژی‌های تجدید پذیر با رشد قابل توجه ۸ درصدی روبه‌رو شده است.» لیندبرگ همچین افزود: «با توجه به اینکه سال به سال از مازاد انرژی‌های تجدید‌پذیر کاسته می‌شود، شکل گیری وقوع پارادایم شیفت در مصرف انرژی را یک واقعیت محتمل می‌دانم.»
رشد ۸ درصدی تقاضای انرژی‌های تجدید پذیر در اروپا با وجود کووید ۱۹
به گزارش عصرگمرک به نقل از نفت‌آرا، به نظر می‌رسد فشار فعالیت‌های صنایع کوچک‌تر‌ که به دلیل کووید نوزده محدود شده‌‌اند و همچنین عطشی که اروپا برای انرژی‌های تجدیدپذیر نشان‌ می‌دهد متوقف نخواهد شد و این امر روی ارقام و آمار سالانه‌ی ضمانت مبدا‌ها (GO ) که توسط انجمن ائتلافی AIMتهیه می‌شود تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.
با توجه به رشد ۸ درصدی سال پیش، رشد تقاضا برای انرژی‌ها تجدید پذیر بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ ، هفده درصد بوده است.
لیندبرگ همچنین گفته است: «نیاز هرچه بیشتر شرکت‌ها به انرژی‌های تجدید پذیر همچنان دلیل اصلی افزایش مداوم تقاضا محسوب می‌شود. ولی تغییری که در سیاست ملی انرژی اروپا صورت گرفته نیز تاثیر مثبتی بر این مساله داشته است. به طور خاص مثلا اجرای طرح افشای کامل فعالیت‌های مختلف شرکت‌ها در کشورهایی همچون هلند، سوئیس و اتریش بر این امر تاثیر شایان توجهی گذاشته است. مثلا در هلند افشای کامل مصرف شرکت‌ها به طور مثبتی بر بازار تقاضا اثر داشته است.»
شایان ذکر است که هلند با تقاضای رو به رشد خود در سال ۲۰۲۰ که به رقمی بالغ بر ۵۴.۴ تراوات در ساعت رسیده است فقط قادر است پنجاه درصد از این رقم را در داخل کشور خود تامین کند و مابقی نیاز خود را باید از سایر منابع تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر اروپا تامین و وارد کند.
اگرچه آمار GO در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد هنوز اندکی مازاد تولید ناخالص داخلی وجود دارد ولی روند مصرف‌ها آشکارا نشان از این دارد که بازار به سوی تعادل بهتر بین عرضه و تقاضا در حال حرکت است. این مساله همچنین به واسطه‌ی کاهش GO های منتقضی شده( بعد از اعتبار ۱۲ ماهه ) به مدت سه سال پی در پی پشتیبانی خواهد شد. انتظار می‌رود همانطور که بازار به آرامی از یک بازار سالانه به بازارهای ماهانه و روزانه تغییر پیدا می‌کند، از حجم تقاضاهای منقضی شده هم کاسته شود.
نکات دیگر
• در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی با حجم قابل توجهی از انرژی های تجدیدپذیر ، از جمله بازارهایی مانند پرتغال ، صربستان و اسلواکی که در سال ۲۰۲۰ اضافه شدند، عضو انجمن AIB می‌باشند. تعداد کشورهایی که هنوز خارج از AIB هستند و طی چند سال آینده قصد پیوستن به این انجمن را دارند محدود است. ضمن اینکه تولید کل آن‌ها رقم قابل توجهی نیست که در آمار تغییری ایجاد نمی‌کند.
• از نظر فناوری ، هیدرو یا همان آب هنوز بزرگترین منبع تأمین انرژی تجدیدپذیر است که بیش از دو برابر باد تولید انرژی می‌کند. اما گرایش به سوی نیروی باد است تا با سبقت گرفتن از سایر تکنولوژی‌های تولید انرژی در صدر قرار گیرد.
• به نظر می رسد نروژ در دو سه سال گذشته افزایش شدیدی در تقاضا داشته است ، اما بیشتر این افزایش مربوط به صادرات بازار سالانه ضمانت مبدا در بازار انگلیس است که توسط کشور نروژ ثبت شده است. بعد از اصلاح ارقام ، نروژ نیز دارای تقاضایی برابر و چیزی حدود 26 تراوات بر ساعت خواهد بود.
چشم انداز امیدوار کننده برای سال ۲۰۲۱
لیند برگ همچنین در مورد آينده‌ی بازار انرژی‌های تجدید پذیر چنین اظهار کرده است که :«چشم انداز سال ۲۰۲۱ از نظر قدرت بازار امیدوار کننده است.» او معتقد به طور خلاصه ، چهار شاخص کلیدی وجود دارد که آشکارا می تواند بازار را به سمت تعادل ببرد و یا حتی وضعیت تقاضا را برای دوره‌هایی با سبقت رو به رو کند . او برای تشریح این چهار شاخص را عنوان کرد :
1. بازگشت احتمالی وضعیت اقتصاد و صنعت به وضعیت پیش از کرونا که منجر به رشد شدید تقاضای شرکت‌ها برای انرژی‌های تجدید پذیر خواهد شد
2. وضعیت هیدرولوژیکی در منطقه اسکاندیناوی که احتمالاً منجر به کاهش سطح تولید برق در سال ۲۰۲۱ نسبت سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰خواهد شد. شرایط اب در این منطقه ممکن است منجر به کاهش کلی عرضه بازار ضمانت مبداهای منطقه‌ی اسکاندیناوی شود . و بازار نروژ را به امار ۱۰ تا ۱۵ تراوات بر ساعت برساند.
3- دور شدن از طرح های گزارش سالانه ، به سمت گزارش های ماهانه یا حتی کوتاه تر – ناشی شده از تصمیمات سیاست گذاران تعداد مشخصی از کشورها و همچنین خریداران با نفوذ شرکت ها- که می تواند پویایی بازار را به طور قابل توجهی تغییر دهد.
4- رشد عرضه در آینده به تدریج کاهش می یابد و ناشی از تولید جدید تجدید پذیر ، و صدور GO مربوطه و کمتر از رشد عضویت های جدید AIB خواهد بود. تعداد اندکی از اعضای بالقوه AIB تولید قابل تجدید به اندازه ای دارند که می تواند تقاضای کل را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: https://www.tdworld.com/renewables/article/21162831/european-demand-for-renewable-energy-grows-8-despite-covid
 
https://asrgomrok.ir/vdchtqnid23nm.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما