plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
سهم 50 درصدی نفت از صادرات

سهم بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی 10 درصد است

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز ملی صادرات گفت: در 30 سال گذشته رشد صادراتی نداشته‌ایم، در حالی‌که در همین 30 سال کشورهای هم تراز ما رشد صادراتی داشته‌اند.
سهم بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی 10 درصد است
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ غلامحسین شافعی امروز در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: بسیاری از مطالب و مشکلاتی که در مورد صادرات گفته می‌شود، همان مشکلات ۳۰ سال اخیر است، بنابراین امیدواریم روند حرکت به گونه‌ای باشد که صادرکنندگان این خواسته‌ها را سال دیگر نداشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: صادرکنندگان اکنون در شرایط سخت و پرمشقت و گاهی با نامهربانی و برخوردهای اهانت ‌آمیز کار می‌کنند بنابراین در این شرایط صادرات توسط صادرکنندگان جای احسنت گفتن دارد.
وی بیان  داشت: در ۳۰ سال گذشته رشد صادراتی نداشته‌ایم در حالی که در همین ۳۰ سال کشورهای هم تراز ما رشد صادراتی داشته‌اند و کشور ترکیه در این مدت صادراتش ۷ برابر ، مالزی ۵ برابر و کشورهای آفریقایی مانند نیجریه ۲ برابر شده است .
شافعی افزود: ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد ۵۰ درصد صادرات ما صادرات نفت و بخشی از این صادرات هم خام‌فروشی بوده است و ما از نظر درجه اعتبار بین‌المللی در زنجیره ارزش جهانی از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم.
وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای این به وجود آمده که نگاه بودجه‌ای به آن صورت نگیرد، گفت: اما تاکنون بر اساس مفاد اساسنامه این صندوق عمل نشده است.
شافعی افزود: صادرات کشور در زمینه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، همواره بخش مظلومی بوده و از سال ٩٠ تا ٩٩ معادل  ۲۱.۸ میلیارد دلار منابع صندوق استفاده شده که سهم بخش خصوصی تنها ۱۰ میلیارد دلار بوده است و حتی در سال های ۹۷ تا ۹۹  متقاضی بخش خصوصی برای استفاده از منابع آن نبوده است، زیرا باید بر اساس اساسنامه صندوق ۱۰ درصد از ریسک از سوی صندوق پذیرفته شود، اما این اتفاق نیفتاده است.
شافعی اظهار داشت: در سالهای گذشته غل و زنجیرهایی به پای صادرات بسته شد و این امر نتیجه‌ای جز خانه‌نشینی صادرکنندگان و ورود صادرکنندگان بی‌ شناسنامه به عرصه صادرات نداشت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اشتباه دولتها در گذشته برای رفع تعهد ارزی این بود که به جای افزایش عرضه ارز در اقتصاد به سمت کنترل نرخ ارز حرکت کردند .
وی افزود: یکی از مشکلات در حوزه صادرات این است که دستگاه‌های دولتی در حوزه صادرات با هم هماهنگ نیستند.
وی افزود: تقاضای اتاق ایران این است که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت متولی اصلی صادرات باشند و دولت حکم کند که سایر دستگاه‌ها خود را با وزارت صنعت معدن و تجارت هماهنگ کنند.
وی گفت: اتاق بازرگانی باید در تصمیم‌گیری‌ها به عنوان بازیگر اصلی باشد، نه بازی شونده باشد و لازم است که جلسات شورای عالی صادرات منظم برگزار شود تا حاصل جلسات آن به نفع توسعه صادرات باشد.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdca.wnuk49nw05k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما